POUTNÍK:  Oranžová je barva naše
Každý z nás má svůj svět asociací. Vůně, barva, zvuk, pronesené slovo, kousek krepového papíru, prázdný kelímek pohozený vedle odpadkového koše, jméno města .... Výčet by byl nekonečný a zcela individuální. Všechno jsou to klíče, které otevírají brány a branky do světa vzpomínek i fantazie, kde se prolíná reálně prožité s neskutečně představovaným. Asociace přicházejí náhle, bez ohlášení a dovedou velmi silně zasáhnout naši duši. Patří k lidskému životu stejně neodmyslitelně jako tlukot srdce spojený s životodárným dechem.

Oranžově laděná předvolební demonstrace síly vládnoucí strany, zprostředkovaná televizním zpravodajstvím, vyvolala v mé duši úplnou vichřici asociací. Oranžovou barvu mám od dětství spojenou s pomeranči. Spojení na první pohled zcela logické a pochopitelné. Za pomeranči ale neodbytně vykukují dlouhé fronty na ně. Fronty, ve kterých byla lidská důstojnost degradována na úroveň hladového nenažraného stáda. Fronty, ve kterých se z úzkostí na konci probíralo, zda-li se dostane na všechny a vepředu, kolik že bude prodáno jednotlivci. Někdy dokonce postupovala celou frontou zvláštní šeptanda, která zvyšovala napětí fronty až na sám práh únosnosti – „Slyšeli jste to, dostali MANDARINKY!“

Musím se přiznat, že když jsem poprvé, jako dítko školou povinné, uviděl první mandarinku, byl jsem zklamaný. Pomeranče byly také symbolem péče strany a vlády o dělný lid, kterému tak bylo tu a tam velkoryse přilepšováno. Z mnoha takových front, které jsem ve svém životě zažil, na mě také vykukovaly tváře tehdejších představitelů moci, kteří mě ubezpečovali, že jsem stále svobodnější, šťastnější a má životní úroveň poroste směrem k absolutnímu komunistickému blahobytu. Vše bylo zabarveno do ruda, neboť v tehdejší době byla prý moderní barvou barva rudá.

Z úst předsedy vlády jsem se dozvěděl, že v současnosti je moderní oranžová. Od té chvíle mě trápí otázka, co může barva udělat proto, aby se stala moderní. Jak se taková barva zmodernizuje? Dovedu pochopit, že barva může být módní, ale třeba mě pan předseda mile překvapí, a já v rámci předvolební kampaně ČSSD budu poučen o způsobu modernizace barev. Zatím mě tón a zvolená předvolební rétorika vládní strany vrací do dob, kdy moderní barvou rozhodně nebyla oranžová. Místo, aby předvolební snažení bylo zahájeno omluvou za vše slíbené a nesplněné, jasným a srozumitelným zdůvodněním chyb a omylů, jsou mi postaru opět nabízeny „pomeranče“ s příslibem „mandarinek“. Budu opět pod vedením moderní oranžové strany svobodnější, bohatší a mé životní jistoty budou neustále jistější. Ale pane předsedo, tomu by přece nevěřilo ani to nejhloupější dítě! Doufejme, že zvolená oranžová barva nebude muset, ve jménu modernosti, udělat to samé, co kdysi udělala barva rudá. V případě, že by tomu cokoliv nasvědčovalo, je nejvyšší čas oranžovou barvu úředně zakázat.

 
 
text © POUTNÍK, 21.2.2006
 

 

OHLASY K ČLÁNKU

Milý Poutníku,
Vaše  „oranžáda“ se mi moc líbí. Je to moudré a trefné.
 
Dočetla jsem se, že oranžová je barva veselosti a veselé mysli, zvyšuje zdravou ctižádost a zprostředkovává sílu i radost. Vibrace této barvy se používá při depresích, nespokojenosti a pesimismu.
Takže je to jasné. Poslanci ČSSD budou veselí a  silní – a přitom budou působit na naše deprese, nespokojenost a pesimismus. Kde se tady ty deprese asi vzaly? Že by je snad (nedejbože) způsobili ti, kteří se teď zahalují do oranžových kabátů? Mimochodem – není ta oranžová vlastně podšívka kabátu barvy třešní?
 
Oranžová odstraňuje křeče, a to i ty, které jsou způsobeny stresem. Nelze ji však používat při přebytku energie.
Přebytek energie většině z nás v současnosti nehrozí – a křečovité úsměvy politiků vidíme v televizi dnes a denně.
 
Oranžová je nezbytná pro zdraví a vitalitu, povzbuzuje chuť a podporuje funkce krevního oběhu.
Možná ta oranžová opravdu povzbudí naši chuť – totiž chuť něco změnit. Třeba nadvládu ČSSD.
 
Mně osobně vyhovuje barva průzračná, křišťálová. Abychom v tom konečně měli jasno.
 
Jitka Dolejšová
22.2.2006


DOPORUČUJEME:  další články v rubrice  VÍTE, ŽE ...?  
nebo v sekci PUBLICISTIKA