Miroslav Sígl: Kampak na nás s krizí…

Rubrika: Publicistika – Komentáře

Kampak na nás s krizí… 

Nouze mi dala odvahu a přiměla, abych psal verše…S tím by Horatius dnes neuspěl, ale co my víme, jak šla tenkrát poezie na odbyt?! Pro nás je spíše typické staré české přísloví o tom, že nouze naučila Dalibora housti. Za pravdu mi dal hned jeden z prvních vystavovatelů veletrhu pro plnohodnotný aktivní život For Senior (Pražský veletržní areál Letňany 5. – 8. března), kterého jsem oslovil. Byli jich zde desítky a žádnému pochopitelně nechci a nemohu dělat bezplatnou reklamu. Avšak povzbudili mne téměř všichni v tom, že přemýšlivý člověk s trochou podnikatelského fortelu se neztratí.
 
Kam se poděly ty velké firmy a společnosti nadnárodních monopolů, rozhlížel jsem se - „sem-tam“ tu rovněž nějaká byla. výstavní parket ovládli inovátoři, jimž by mohli pomoci četné podnikatelské inkubátory, podnikatelská centra či podobná jiná zařízení, která jsou pod střechou Asociace inovačního podnikání České republiky a nacházejí se již v mnoha místech naší republiky. Zatím si pomáhají výstavní činností, investicí a do poplatku za výstavní místo, za reklamu a letáky, posléze svou osobní účastí a výřečností.
 
Nevracíme se někam zpátky ? Napadne hned dnešního člověka nepatřičná otázka, protože tady se na vlastní oči přesvědčuje, že pro mnohé nezaměstnané neexistuje „blbá nálada“, že se pokoušejí  o život na slunci  a nechtějí nic zadarmo. Většinou se spojují a zakládají „eséročka (společnosti s ručením omezeným), vybavené potřebným technicko-organizačním, administrativně účetním zázemím, manažersko-odbytovými zkušenostmi, získanými třeba u velkých firem nebo v kurzu při přeškolování perspektivních jedinců. Vstříc jim jdou různé strukturální fondy Evropské unie, určené do zemí se stoupající nezaměstnaností, začínajícím, malým a středním podnikatelům. Byl jsem překvapen informovaností o různých podobných výhodách a dotacích včetně výhodných půjček.
 
Co jsem tu viděl z jejich dílen? Do čeho vkládají svůj um, nápaditost a tvořivost? A proč právě ty jejich výrobky oslovují dnešního potenciálního konzumenta? Bylinná kosmetika, rašelinové produkty pro domácí koupele, jízdní kola s motorkem pro seniory, autotrakční lehátka proti bolesti zad a páteře, centrum pro uživatele zubních náhrad, regenerační krémy, gelové vložky pro bezbolestivou chůzi, speciální brýle na zlepšení zraku, různé druhy koření a bylinek pro přípravu české a orientální kuchyně, telefonní přístroje pro přivolání rychlé pomoci a pro sociální péči, zařízení pro dohled nad pacienty, kteří trpí různými těžkými chorobami, nepřehlédnutelný sortiment biopotravin, ovčích a kozích nejen sýrů, ale i dalších výrobků, medové výrobky, mateří kašičky, medovina, rostlinné oleje podle starojaponských procedur, nejrůznější potravinové doplňky pro diabetiky a zase naopak masážní přístroje s příslušnou přírodní kosmetikou…
 
Nahlédli jsme s manželkou ještě do pavilónu, kde se konal již pátý veletrh potřeb pro děti. Vždyť se nám právě narodila druhá pravnučka a nemůžeme přijít s prázdnou, naopak s něčím novým, neotřelým, nápaditým věcným dárkem. Nebylo možné se zklamat: ručně šité botičky v širokém sortimentu a v nepřeberném množství designů, dětské neopreny, baby-nosítka, dětské lahůdky, pedagogické hračky, závěsná křesla z biobavlny, šlapací kárky, vozítka, interaktivní mluvící tužky pro předškolní děti od chvíle, kdy začnou chápat okolní svět… Jedna vystavovatelka tu předváděla budoucí mamince čtyřmetrovou šálu z úpletu o šířce více než půl metru, do které se zabalí maminka i s miminkem a vyjdou si na procházku bez kočárku. Zapomněl jsem na svou artritidu v kolenou a objevoval jeden nápad za druhým – originální výrobky, jaké neexistovaly v době, když se nám rodily naše děti, ale ani v době, kdy jsme sháněli dárky pro vnoučata.
 
Podnikatelé a organizátoři výstav správně vystihli, kde jsou oblasti největších potenciálních zájemců a konzumentů - mezi  seniory a rodiči. Naši senioři jsou lidi spořiví a různé průzkumy naznačují, že náleží mezi ty, kteří vkládají svoje úspory nejen do lázeňských a léčebných pobytů, ale také pamatují na své zdraví a péči o své potomky: For Family, For Kids, For Senior – tři výstavy, kam se návštěvníci doslova hrnuli v proudech. Marně jsem se rozhlížel po „krizi“, byla totiž velmi často vtělena do těch originálních výrobků, s nimiž přicházejí na trh lidé krizí sice ohrožení, ale v žádném případě to na sobě nedávají znát. Líbilo se mi jejich sebevědomé vystupování, až teprve po delším rozhovoru se nechtěně přiznali, že žili třeba půl roku z podpory v nezaměstnanosti. – ale nepřestali přemýšlet, hledat informace na internetu, po svých známých, v poradenských firmách.
 
Večer u televizních novin si stačím jenom povzdechnout nad zprávami z vyšších kruhů o finanční a ekonomické krizi a marně čekám na podněty o tom, jak už ji dávno začali léčit někteří podnikaví jedinci. Na výstavě v Letňanech jsem se přesvědčil, že jejich řady utěšeně rostou. 

Originální ilustrace pro Pozitivní noviny © František FrK Kratochvíl 
http://frk60.aspweb.cz    http://frk1.wordpress.com

Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 10. 03. 2009.