Emanuel Šíp: Podzimní vláček

Rubrika: Publicistika – Doporučení

Přijměte mé pozvání na výlet vlakem. Není to banalita. Stále více ubývá lidí, kteří alespoň čas od času nastoupí do vlaku. Je to zdánlivě nepohodlné – místo startování auta v garáži u domu dojít či dojet na nádraží, přizpůsobit se jízdnímu řádu, omezit svou možnost volby... Na druhé straně toho, kdo to po dlouhé době, či možná poprvé zkusí, potká úplně jiný svět.

Ne všechno je na dnešní železnici příjemné. Dlouhodobá podinvestovanost se podepsala na stavu vagonů, lokomotiv i souprav. Na nově rekonstruovaných tratích brání ve výhledu protihlukové stěny i tam, kde široko daleko žádné osídlení není; tyto podivnosti přináší dnešní vztah stavebních firem a veřejné správy.
Při jízdě vlakem, který už zdaleka nemá tu prestiž, co měl dříve, uvidíte často neladné dvorky vesnic a zchátralost zadních průčelí domů, které vlastníka nenapadlo na straně ke dráze nově omítnout.
Na druhé straně se vám naskytnou zajímavé pohledy, které jinde a jindy neuvidíte. Starou kapličku, která je při pohledu ze silnice skrytá za řadou domů. Malebné samoty, ke kterým by vás nenapadlo dojet autem. Zajímavá lesní zákoutí, kam se jinak nedostanete. Nebo srnky a zajíce, kteří k silnici nepřijdou, ale na vlaky si dávno zvykli.

Že pomalu končí léto a s ním doba dovolených a plánovaných výletů? Právě teď, po návratu od moře či vysokých hor, je čas vidět něco jiného. Krajina tu zůstává a mění se každým dnem. Když opadnou ranní mlhy a vyčasí se, zjeví se vám nádherný obzor s dalekými rozhledy, které jste si za volantem či vaše děti na sedadle auta nemohli dovolit sledovat. Pokud jedete ve starším vagoně, můžete zkusit stáhnout okénko a nechat se ovívat čerstvým vzduchem a vůněmi nastupujícího podzimu. To všechno vám nabídne cesta vlakem.



V údolí Labe mezi Lovosicemi a Děčínem budou brzy stromy na horských svazích hrát všemi barvami, a je jedno, jaký břeh Labe si k cestování vyberete. Podobně nádherná jsou na podzim i údolí Divoké Orlice mezi Kostelcem a Žamberkem nebo Tiché Orlice mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Nebo trať mezi Brnem a Březovou nad Svitavou, která je zároveň dobrým východištěm do Moravského krasu. Na cestě mezi Turnovem a Jičínem můžete z různých úhlů obdivovat věže Trosek, podobné to je i na části tratě mezi Jičínem a Sobotkou. Odtud už je jenom skok do středu Českého ráje, na hrad Kost či do Prachovských skal. A znalci vědí, jak krásná je cesta vlakem z Tanvaldu do Harrachova s ohromujícím výhledem z vysokého viaduktu nad horským tokem řeky Jizery.

Chcete-li si užívat romantiku malebných vesniček, spoustu jich uvidíte i na zdánlivě obyčejné rychlíkové trati mezi Nepomukem a Českými Budějovicemi, nebo na pošumavských tratích, které z této tratě vybíhají. Tady, stejně jako na unikátních Jindřichohradeckých úzkokolejkách, můžete o víkendech potkat a svézt se s rodinou parním vláčkem. Krásné je také okolí tratě mezi Frýdkem-Místkem a Valašským Meziříčím s případnou odbočkou do Rožnova pod Radhoštěm, dobře dostupné pro obyvatele Ostravy. Železnice může nabídnout i takové kuriozity, jako sledování věže kostela v Golčově Jeníkově. Na zakroucené části rychlíkové trati mezi Kolínem a Světlou nad Sázavou bude na vás víc než deset minut jukat tu zprava, tu zase zleva.

Že jsem opomněl zrovna váš nádherný úsek železniční tratě? Určitě mi to prominete. Mnozí z vás přesně znají, kam se vypravit, a jiní mohou začít objevovat. Spolehlivě zapomenete na starosti předchozího pracovního týdne a dopřejete si nové zážitky. Stačí se jen dívat. A když si prostudujete jízdní řád pro zpáteční cestu a přibalíte svačinu do batohu, můžete s celou rodinou vyrazit z malého nádražíčka tam, kam vás nohy ponesou.

Hodně radosti vám přeje
Emanuel Šíp
Foto a text převzaty ze stránek www.michaldoktor.cz
Ing. Emanuel ŠÍP


Od roku 1998 je samostatně činným ekonomickým konzultantem pro oblast firemních financí, strategie a odvětví dopravy. Publikoval články k makroekonomickým otázkám.
V letech 2007 – 2009 byl náměstkem ministra dopravy.
Předtím zastával manažerské funkce v holdingu ČKD a ČSOB, a.s. a byl ředitelem odboru regulace cen na Ministerstvu financí.
V letech 1993 – 1995 byl generálním ředitelem Českých drah.

foto převzato ze stránek ©  vlaky.net

Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 01. 09. 2009.