Milan Turek: Zabíjačkové karminy a rafinézní erotiky
Rubrika: Publicistika – Víte, že...?
Zima, to je nádherné období nejen dětských radovánek a sportů, od pradávna jsou mrazivé měsíce obdobím ![]() Zabití prasete nožem či pistolí - i to jsou celé historky, paření, zhotovování jitrnic, nakládání masa, porcování a příprava k uzení, vedle toho škvaření sádla, nebo vaření polévky prdelačky. Speciální pochoutky jako uzenky či čerstvě upravená játra jsou nebeskými pokrmy. Ke klukovským povinnostem patřilo roznášení polévky s kousky čerstvě upečeného masa, několika jitrnicemi, či hrstkou čerstvých, ještě teplých škvarků. Několikalitrová konvička obsahovala poklady a byla potěšením pro příbuzné či vyrovnáním dluhu za pomoc na poli. Však teprve když zabíjačka končila, nastával čas karminy. Do domu přišli pozvaní hosté a někdy i upravené masky, aby oslavily mohutnou hostinou a pitkou bohatou zabíjačku. Tím to však nekončilo, uleželé maso bylo potřeba vyudit a to byla záležitost ještě několika dalších dnů. Udilo se i přes noc a se speciálně vybraným dřevem. Mnohdy uzení končilo, když při nepozornosti hospodáře byla udírna vyprázdněna. ![]() Naši předkové, jak se dochovalo v písemných dokumentech i v ústních podáních, měli velký smysl pro jemnou, rafinézní erotiku. Byla-li provozována na veřejnosti, pak zjevně pod kontrolou vrchnosti a často i sousedů. Je pochopitelné, že právě masopust dával dostatek příležitosti i pro skupinové hrátky třeba i na veřejnosti. O individuální erotice zas tolik zpráv není. Jemnou erotickou hrou o masopustu, někde i v jinou dobu škádlení, bývala zvláště na začátku zábavy taneční hra zvaná „mrkanda“. Dívky na jedné straně sálu, proti nim chasníci. Ti se snažili na dívku, kterou chtěli provést, usilovně mrkat a dotyčná pak musela jít s tím, kdo na ni mrknul. Bylo však možné, že na dívku mrkli dva mládenci a že se po neúspěšné volbě jednoho z nich mohla strhnout šťouchanice a někdy divočejší vytáhli kudly. Když se zábava rozjížděla, muzikanti pro větší rozproudění krve vyhlašovali tanec „šátečkový“. To si dívky šátečkem zavazovaly oči a čekaly, až si pro ně některý mládenec přijde. Tančil se celý kousek v šátku a na závěr byl povolen před sundáním polibek, ale to už každá věděla, s kým asi tančí. Rafinovaným býval uprostřed noci tanec „střevíčkový“. Dívky zuly jeden střevíc při zhasnutém světle a postavily ![]() Ještě pozdnějším nočním tanečkem býval „kořaličkový“. Sálem při pomalém tanečku procházel hospodský a nabízel tanečníkům štamprličku. Ženám se obyčejně kupovala zelená, to starším, aby omládly a sladká mladším, aby byly povolnější. Tanečník platil hospodskému a tanečnice polibkem partnerovi. Že takové rafinézní erotické hrátky pokračovaly i po skončení zábavy pod peřinou, určitě nebylo pochyb. Speciální erotické hry byly provozovány při svatbách a pak se nedivme, že na podzim, věřte nebo ne, bývalo víc křtů než pohřbů. Zabíjačky i svatby a všelijaké erotické masopustní rejdění ukončila Popeleční středa. Mše svatá začínala modlením růžence již o šesté ranní, ale kněz přicházel až o půl sedmé. Tiché modlení podle předříkávače vytvářelo ve venkovském chrámu neobvyklou atmosféru kolektivní meditace. Varhany nebouřily a tlumené tóny ohlásily introid. Zpěv doprovázející obřad nebyl nijak halasný a jen zvonky ministrantů ponechávaly svůj výrazný tón. Ten den přijali většinou všichni účastníci Tělo páně. Očekávaný moment vyvrcholení mše však přišel až na závěr po kollektě. Kněz vzal kalich s popelem ze spálených kočiček uplynulého roku a se slovy: „Člověče pomni, že prach jsi a v prach se zase obrátíš,“ kladl dlaň na hlavy věřících a palcem namočeným do popela označil čela znamením kříže. Chodívali jsme s křížem na čele až než popel opadal. ![]() Popeleční středou se zakončovala sezóna venkovských zabíjaček, bujarých pitek, společenských bálů a hodování. Poslední dny masopustního veselí se odehrávaly v maskách, aby osoby, páchající nemravné skutky, nebyly na prvý pohled zjevné. Čas následujících čtyřiceti dnů byl určen k zahlazení stop bujarého veselí. Všechny nabyté nadbytečné kalorie bylo nutno odstranit půstem a meditací, zahladit hříchy nemravnosti páchané od Vánoc po celou zimu a připravit se na jarní svátky. |
Copyright © Josef Lada
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 31. 01. 2009.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Jan Vodňanský |
![]() |
Blanka Kubešová |
![]() |
Jaroslav Vízner |
![]() |
Zdeněk Pošíval |
![]() |
Ivan Kraus |
![]() |
Ladislav Gerendáš |
![]() |
PhDr. Jiří Grygar |
![]() |
Karel Šíp |