Jarmila Moosová: Rozhovor s Ninou Ingrišovou
Rubrika: Publicistika – Rozhovory
![]() Říká se, že člověk potřebuje jen jednu minutu, aby zjistil, že se mu nějaká osoba líbí, jeden den, aby ji začal mít rád, či ji milovat, ale potřebuje celý život, aby na ni zapomněl… Pod tato slova se paní Nina Ingrišová, vdova po významném českém hudebním skladateli, básníku, spisovateli, filmaři a cestovateli Eduardu Ingrišovi, podepisuje zlatým písmem. |
riš byl? Vidím, že byste o tom dokázala mluvit hodně dlouho. Váš elán, s jakým o všem hovoříte, je nesmírně nakažlivý! Taková byla vaše životní náplň - společná tvůrčí práce. Ale já jsem měla na mysli, jak jste se cítila v roli partnerky. Jaké to je, když člověk, který je tak strašně svobodný v myšlení a v podnikání, se má najednou k někomu připoutat. To utvoření vašeho vzájemného vztahu, pouta, jestli bylo těžké. Anebo to byla tak silná láska na první pohled, že to šlo tak nějak samo? Svůj velký idol jste si tedy vysnila, pak už jste jenom dávala pozor, kdy se ve vaší blízkosti objeví? Vy jste přece byla cizinka, takže se to na vás tolik nevztahovalo, nebo snad ano? Prostě jste čekala dál na toho pravého. Trvalo to ještě dlouho? Pan Eduard zůstával až do svých 57 let svobodný. Při jeho pestrém a dobrodružném životním stylu se dá celkem dobře pochopit, že na nějaké manželství vlastně vůbec neměl čas. Mě by ovšem zajímalo, jak přišlo k tomu zlomu, že najednou už ten čas měl, a že v něm dokonce i obstál? Jak dlouho jste tedy spolu chodili? Dnes už to není tajemství – kde ta vaše svatba tehdy byla? V manželství se vám pak narodil také váš syn. Za jak dlouho po svatbě? Měli jste dítě a přesto jste dál cestovali. Zajímá mě, když už jste maminka, to je žena určitě trošičku rozpolcená – být s dítětem doma nebo se svým mužem na cestách? Jak jste to snášela? Autor známé a oblíbené Niagáry dobře věděl o čem zpívá, on nejlépe znal tu svoji vnitřní sílu, „…co ho tahá z místa na místo, co ho nenechá, aby byl na chvíli sám se sebou spokojenej…“, jak zpívá Waldemar Matuška v písni Sbohem lásko… Myslíte si, že si pan Eduard uvědomoval, jak s ním ta vášeň cloumá, nebo si ji dokázal řídit sám a byl s ní spokojený? Píseň „Teskně hučí Niagára“ zazněla poprvé v revuální operetě „Trampské milování“ v roce 1931, tedy dlouhou dobu předtím, než Eduard Ingriš skutečné Niagarské vodopády také osobně spatřil. Jaké byly jeho reakce při návštěvě tohoto velkolepého přírodního živlu? Zpravidla když člověk tvoří básně, nechybí mu ani hudební sluch, začne komponovat a složí píseň. Stejně tak cestovatelova touha po zachycení sesbíraných obrazů vede přirozeně k focení či filmování. Vše jde tak nějak ruku v ruce. Přesto se vás zeptám: Měl pan Eduard k některému ze svých talentů vztah nejvroucnější? Prý „dvěma pánům sloužit nelze“. Eduard Ingriš byl nesmírně zaneprázdněný člověk. Jak se s takovým genetickým vybavením snáší skutečnost, že ještě zvládl být manželem a dokonce i otcem? Aspoň jste pro samou práci neměli čas na problémy, které by vás třeba jako spoustu jiných párů potkaly. To také může být předpoklad dobrého a stabilního manželství, ne? Připustíme-li, že život s dobrodruhem je život těžký, nabízejí se mi slova známé písničky „Škoda lásky, kterou jsem tobě dala, škoda slzí, které jsem vyplakala…“, ale to asi nebude váš případ. Přesto se vás zeptám: objevila se někdy v životě, byť jen na malý okamžik, v mysli Niny Ingrišové chvíle takovéto bilance? Jakkoli dnes již málokdo z nás ví, kdo vlastně Niagáru, nezaměnitelnou milenku všech táborových ohňů, napsal, jsou zde stále ti, kdo díky vašemu laskavému a obětavému zachování bohaté dokumentace tvorby Eduarda Ingriše zřizují stálé expozice či příležitostné výstavy. Necháváte legendu žít svým vlastním životem či se ještě těchto aktivit sama nějakým způsobem zúčastňujete? Po vašem návratu do vlasti následovalo rozčarování. Ačkoliv jsem osobně život v emigraci nepoznala, vůbec se vám nedivím. Ale setkala jsem se s jednou velmi zvláštní a zajímavou ženou, která svoje rozhodnutí komentuje slovy: „Venku je všechno až příliš snadné, pokud se týká zabezpečení těch nejnutnějších potřeb, což člověka časem svádí k duševní lenosti – z tohoto pohledu je návrat do vlasti takovým malým dobrodružstvím a zpestřením života." Sdílíte její názor? Redakce Pozitivních novin zaslala u příležitosti nedožitých stých narozenin vašeho manžela prezidentu republiky, panu Václavu Klausovi, návrh na státní vyznamenání in memoriam. Všichni si moc přejeme, aby byl přijat. Pokud se tak stane, co by to dnes pro vás osobně znamenalo? e jsme se zúčastnili filmového festivalu a vyhráli první cenu. To byl pochopitelně ten první film o vorových plavbách. Proto nás doporučila dalšímu agentovi na Havaji. My jsme si říkali: Panebože, vezeme jim tropy a Polynésii na Polynésii! - ale to byl jenom název společnosti, která neměla s pravou National Geographic nic společného, a tak jsme jim to tam dovezli. Ten agent nám vyprávěl, že prý jim to tam s filmy už moc nešlo, ale protože ten náš vyhrál první cenu na festivalu, tak si troufnul nás tam přivést. Úspěch byl veliký – kolony aut návštěvníků na trávnících všude dokola, takový zájem prý ještě ve své historii nezaznamenali. Jeho konto se tím pádem rázem vyšplhalo z hlubokého červeného propadu do černého plusu. To víte, že z toho byl obrovsky nadšený, byl nám za to vděčný, že jsme ho vytáhli z bryndy. Takže nás hned další rok pozval s Amazonkou a třetí rok s dalším filmem... To album jsem, představte si, vezla s sebou přes Německo, kde jsme byli čtyři roky v uprchlickém lágru, do Brazílie, z Brazílie pak do Ameriky, a teď jsem si ty fotografie herců přivezla i sem! Byli mezi nimi i němečtí herci, protože v tu dobu se tady promítaly převážně německé filmy. Volf Albach Retty například, to byl krasavec, tmavovlasý, vlnité vlasy, byl vysoký, štíhlý…a já jsem se prostě zhlídla v takových typech a řekla jsem: Jestli se někdy vdám, tak bude vysoký, tmavovlasý a s kudrnatýma, vlnitýma vlasama! Byla tam se mnou také jedna Češka, Naďa se jmenovala. Já jsem dělala právě vzadu jinou práci, když tam přišli dva páni k pultu, ona je šla obsloužit a jak už osud bývá, nebyl absolutně jediný důvod to vyřizovat v našem oddělení – on měl dolary a chtěl si otevřít účet - mohl si ho otevřít kdekoli, i dole, tam byla filiálka ve spodním patře, ale zkrátka ho jeho přítel přivedl k nám nahoru do internacionálního. A tady mi padl do oka! Úplně takový, jak jsem si ho představovala a říkala jsem si: No kdopak to asi je? A potom, v Kalifornii, už nebyl tak zaneprázdněný. krátkou předmluvu a potom jsem řekla: A teď vám představím Eduarda Ingriše, jenže on se také jmenuje Eduard Ingriš, a všichni čekali manžela a přišel ten špuntík, také měl peruánské pončo a čepičku inkaickou a noty tááákhle veliký, tak se nám tam promašíroval, a jak si sedl k tomu křídlu a hrál tu Niagáru, nožičky mu bloncaly ve vzduchu…no ten nám vzal úplně všechen úspěch, nic už jsme nemuseli ani ukazovat!!! Takže jsme spolu jeli k těm vodopádům, manžel samozřejmě filmoval a fotografoval a říká: Běž ještě kousek dopředu a hoď tam tu kytici do toho vodopádu. A já povídám: Vždyť já tam spadnu! On totiž ve všech filmech, když filmoval, ve všem co dělal, to byl tak zaujatý do toho, co dělá, že jemu nešlo o jeho vlastní bezpečnost! Tak jsem tam tu kytici hodila, jako ze symbolu. No a později jsme tam také vzali s sebou syna když pak jel s námi. Publikum pořád žádalo jeho filmy, pořád říkali, ať přivezeme víc a víc, protože byly opravdu vynikající. Kdyby tu byly v kinech, tak by dnes asi lidi šíleli, a ne to ošklivé, co tady ukazují, takže já už jsem potom řekla: Víš, je toho dost a kluk koneckonců taky vyrůstá a potřebuje tátu na to učení na klavír. V šesti vyhrál v soutěži pro celou Kalifornii, v sedmi také, mám s sebou všechny ty trofeje přivezené. Ve třinácti letech měl pak svůj první profesionální koncert, velmi úspěšný, za který dostal také zaplaceno. A pak ho chtěl jeden známý pianista, a ten byl takový extravagantní, říkal si Liberace, měl zrcátkama posázené křídlo a lítal tam, dokonce ho i drželi na drátech, samé prsteny měl na rukách, protože kdyby to nedělal, tak by se nevyšplhal tak vysoko, prostě takový šoumen to byl. Kdyby jenom seděl za klavírem, tak by takový úspěch neměl. Syn pro něho hrál v kasinu v Nevadě, odkud jsme vlastně kousek bydleli. Pak ho také chtěl vzít na turné po celé Americe, ale z toho sešlo, a on brzy potom zemřel, tuším na AIDS. Hudební kariéra synova tak vlastně skončila. Jaromír Vejvoda byl opravdu spravedlivý, nabízel mu, ať se pod tu písničku podepíše jako spoluautor hudby, ale můj manžel byl tehdy konzervatorista a říkal mi potom: No to jsem přece nemohl udělat, jak bych vypadal, že nerozeznám foxtrot od polky! Proto, že to byl foxtrot, tak ta melodie měla tak bombastický úspěch nejprve v Anglii, kde ji zpívali Čeští letci a později také v Americe, ovšem již předělanou na „Beer Barrel Polka“. Takže kdyby se manžel nestyděl k tomu dát své jméno, tak bych teď dostávala stále spoustu peněz, protože se to pořád všude hraje. Takže já vlastně nedostanu nic, a proto říkám: Škoda lásky… Jinak stálá výstava, oni to tedy po nějakém čase obměňují, je ve Zlíně. A navíc tam, kde je o to zájem, dělám takové večery s promítáním těch filmů pro spolky a vyjednávám se Semilassem v Králově poli pro školy, a také večer pro veřejnost. Samozřejmě jsem o tom vážně přemýšlela, že to tady prodám a pojedu zpátky, ale to by pro mě dnes znamenalo velkou ztrátu. Jeden můj dobrý známý, který žil v Americe osm let, když jsem mu řekla, že jsem nešťastná z těch poměrů tady, a že bych hned jela zpátky, tak mi říká: Nedělejte to, paní Nino, nedělejte to! Tady přece jenom jste někdo, přece jenom je tady o vás nějaký ten zájem, s tím Eduardem a s těma filmama. A udělali s vámi v televizi interview a tak dále… A co tam budete dělat? No, co tam budu dělat – nic, pravděpodobně. Moje přítelkyně v South Lake Tahoe, Kalifornii, mi říká, že bych tam mohla nějaký malý byt zatím mít, a pak bych si mohla zažádat, budou tam stavět prý něco pro důchodce. Ale co mě brzdí, to je, že se mi ještě nechce mezi ty důchodce, já se ještě tak stará necítím! Já jsem velmi agilní člověk a věřím, že ještě nějaké roky vydržím. Otec se dožil 96 a matka 92 let. Také taková revue Rozmarné zrcadlo, to napsal Jan Snížek, to nebyl ucelený děj, ale spousta obrazů, a ke každému tomu obrazu manžel složil hudbu. V Praze to mělo 1600 repríz a pět let se to hrálo! S tím se nemohl pochlubit nikdo ani v New Yorku na Broadwayi! My jsme pak uváděli v Americe část z toho i se scénkami jako Rozmarný večer Eduarda Ingriše a to mělo obrovský úspěch. |
| Další články, které vyšly v Pozitivních novinách o Eduardu Ingrišovi ► Ondřej Suchý: O Eduardu Ingrišovi a dárku od Járy Kohouta ► Václav R. Židek: Vzpomínka na Eduarda Ingriše / 2 / ► Václav R. Židek - Milada Kozáková: Vzpomínka na Eduarda Ingriše ► Oficiální návrh POZTIVNÍCH NOVIN na udělení státního vyznamenání hudebnímu skladateli EDUARDU INGRIŠOVI |
Foto © z archívu Niny Ingrišové
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 15. 03. 2006.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
| Zdeněk Pošíval | |
| Vladimír Just | |
| Ivan Rössler | |
| Milan Lasica | |
| Ivo Šmoldas | |
| Milan Markovič | |
| Rudolf Křesťan | |
| RNDr. Vladimír Vondráček |

riš byl? Vidím, že byste o tom dokázala mluvit hodně dlouho. Váš elán, s jakým o všem hovoříte, je nesmírně nakažlivý! Taková byla vaše životní náplň - společná tvůrčí práce. Ale já jsem měla na mysli, jak jste se cítila v roli partnerky. Jaké to je, když člověk, který je tak strašně svobodný v myšlení a v podnikání, se má najednou k někomu připoutat. To utvoření vašeho vzájemného vztahu, pouta, jestli bylo těžké. Anebo to byla tak silná láska na první pohled, že to šlo tak nějak samo? Svůj velký idol jste si tedy vysnila, pak už jste jenom dávala pozor, kdy se ve vaší blízkosti objeví? Vy jste přece byla cizinka, takže se to na vás tolik nevztahovalo, nebo snad ano? Prostě jste čekala dál na toho pravého. Trvalo to ještě dlouho? Pan Eduard zůstával až do svých 57 let svobodný. Při jeho pestrém a dobrodružném životním stylu se dá celkem dobře pochopit, že na nějaké manželství vlastně vůbec neměl čas. Mě by ovšem zajímalo, jak přišlo k tomu zlomu, že najednou už ten čas měl, a že v něm dokonce i obstál? Jak dlouho jste tedy spolu chodili? Dnes už to není tajemství – kde ta vaše svatba tehdy byla? V manželství se vám pak narodil také váš syn. Za jak dlouho po svatbě? Měli jste dítě a přesto jste dál cestovali. Zajímá mě, když už jste maminka, to je žena určitě trošičku rozpolcená – být s dítětem doma nebo se svým mužem na cestách? Jak jste to snášela? Autor známé a oblíbené Niagáry dobře věděl o čem zpívá, on nejlépe znal tu svoji vnitřní sílu, „…co ho tahá z místa na místo, co ho nenechá, aby byl na chvíli sám se sebou spokojenej…“, jak zpívá Waldemar Matuška v písni Sbohem lásko… Myslíte si, že si pan Eduard uvědomoval, jak s ním ta vášeň cloumá, nebo si ji dokázal řídit sám a byl s ní spokojený? Píseň „Teskně hučí Niagára“ zazněla poprvé v revuální operetě „Trampské milování“ v roce 1931, tedy dlouhou dobu předtím, než Eduard Ingriš skutečné Niagarské vodopády také osobně spatřil. Jaké byly jeho reakce při návštěvě tohoto velkolepého přírodního živlu? Zpravidla když člověk tvoří básně, nechybí mu ani hudební sluch, začne komponovat a složí píseň. Stejně tak cestovatelova touha po zachycení sesbíraných obrazů vede přirozeně k focení či filmování. Vše jde tak nějak ruku v ruce. Přesto se vás zeptám: Měl pan Eduard k některému ze svých talentů vztah nejvroucnější? Prý „dvěma pánům sloužit nelze“. Eduard Ingriš byl nesmírně zaneprázdněný člověk. Jak se s takovým genetickým vybavením snáší skutečnost, že ještě zvládl být manželem a dokonce i otcem? Aspoň jste pro samou práci neměli čas na problémy, které by vás třeba jako spoustu jiných párů potkaly. To také může být předpoklad dobrého a stabilního manželství, ne? Připustíme-li, že život s dobrodruhem je život těžký, nabízejí se mi slova známé písničky „Škoda lásky, kterou jsem tobě dala, škoda slzí, které jsem vyplakala…“, ale to asi nebude váš případ. Přesto se vás zeptám: objevila se někdy v životě, byť jen na malý okamžik, v mysli Niny Ingrišové chvíle takovéto bilance? Jakkoli dnes již málokdo z nás ví, kdo vlastně Niagáru, nezaměnitelnou milenku všech táborových ohňů, napsal, jsou zde stále ti, kdo díky vašemu laskavému a obětavému zachování bohaté dokumentace tvorby Eduarda Ingriše zřizují stálé expozice či příležitostné výstavy. Necháváte legendu žít svým vlastním životem či se ještě těchto aktivit sama nějakým způsobem zúčastňujete? Po vašem návratu do vlasti následovalo rozčarování. Ačkoliv jsem osobně život v emigraci nepoznala, vůbec se vám nedivím. Ale setkala jsem se s jednou velmi zvláštní a zajímavou ženou, která svoje rozhodnutí komentuje slovy: „Venku je všechno až příliš snadné, pokud se týká zabezpečení těch nejnutnějších potřeb, což člověka časem svádí k duševní lenosti – z tohoto pohledu je návrat do vlasti takovým malým dobrodružstvím a zpestřením života." Sdílíte její názor? Redakce Pozitivních novin zaslala u příležitosti nedožitých stých narozenin vašeho manžela prezidentu republiky, panu Václavu Klausovi, návrh na státní vyznamenání in memoriam. Všichni si moc přejeme, aby byl přijat. Pokud se tak stane, co by to dnes pro vás osobně znamenalo?

Publikum pořád žádalo jeho filmy, pořád říkali, ať přivezeme víc a víc, protože byly opravdu vynikající. Kdyby tu byly v kinech, tak by dnes asi lidi šíleli, a ne to ošklivé, co tady ukazují, takže já už jsem potom řekla: Víš, je toho dost a kluk koneckonců taky vyrůstá a potřebuje tátu na to učení na klavír. V šesti vyhrál v soutěži pro celou Kalifornii, v sedmi také, mám s sebou všechny ty trofeje přivezené. Ve třinácti letech měl pak svůj první profesionální koncert, velmi úspěšný, za který dostal také zaplaceno.