Olga Szymanská: Velký mistr malých forem / Legenda architektury
Rubrika: Publicistika – Doporučení
VELKÝ MISTR MALÝCH FOREM
Slovenský národní umělec IGNÁC BIZMAYER patří ke klasikům keramiky fajáns na Slovensku. Jeho dílo je charakteristické pro dvacáté století, zejména pro jeho druhou polovinu, kdy bylo společenské klima nakloněno tvorbě inspirované domácí lidovou tradicí. Bizmayer k ní neměl nikdy daleko, přesně řečeno: vyrostl z jejího středu. V jeho tvorbě, tedy i na pražské dvoj-výstavě, je dobře zřetelná jeho tvůrčí cesta: od předmětů užitných, spjatých úzce s tradicí známé modřanské keramiky, až po svébytná umělecká díla v podobě něžných plastik, větších reliéfů i keramických monumentů.
Výstava Ignáce Bizmayera, připravená pro Prahu slovenskými instutitucemi k významnému jubileu 85. výročí narození umělce, je otevřena v adekvátních prostorách. Letohrádek Kinských svou kře IGNÁC BIZMAYER Kouzlo slovenské keramiky / Musaion-Letohrádek Kinských Praha Čaro slovenskej keramiky / Slovenský inštitút Praha do 20. dubna 2008 Týden modřanské keramiky / Musaion-Letohrádek Kinských Praha 1.– 6. dubna 2008 |
LEGENDA ARCHITEKTURY „OSCAR NIEMEYER navrhuje v devadesáti osmi lepší stavby nežli třicetiletí hoši. Žije erotikou, ale ona může mít jemný profil, jistou dávku tajemství. To není playboy, to je Saint Exupery…“ říká Jan Kaplický o brazilském architektovi.
K prezentaci celého jeho díla by bylo potřeba mnoha výstav. Pro kolekci v pražské Národní galerii je vybrána „jen“ nejznámější architektura města BRASILIA, zapsaného na seznamu UNESCO. Myšlenku z 19. století na jeho vybudování inicioval ve století následném brazilský prezident českého původu Juscelino Kubitschek. Dle Niemeyrova návrhu vyrostlo za pouhé čtyři roky uprostřed pustiny, v nadmořské výšce tisíc metrů. Nejzajímavější metropole planety nese Costův půdorys letadla Plano Piloto s tehdy smělým konceptem děleného systému pro chodce, auta i veřejnou dopravu. Niemeyer stihl za několik měsíců navrhnout do detailů řadu městských objektů, například rezidenci prezidenta, budovu Ministerstva zahraničí. Tou nej je prosklená Metropolitní katedrála, evokující tvar sopky, květiny či trnové koruny na Ježíšově hlavě. Jedinečnost umělcových návrhů tkví v oblých křivkách, v té době zcela výjimečných. Brasilia, plánovaná pro osm set tisíc obyvatel a dnes domov půldruhého milionu lidí, je básní ze železobetonu a oceli, která je tvary a rafinovanými prostorovými vazbami jedním z nejfotogeničtějších architektonických celků. Právě ve vystavených fotografiích Damjana Pevloška, zasvěcence díla J. Plečnika a dnes slovinského velvyslance v ČR, je znát vytříbený cit pro architekturu. Le Sám Niemeyer žije v Riu. Ve svých téměř devadesáti navrhl pro nedalekou Nitéroi Muzeum současného umění: tvar UFO Jakým je Niemeyer architektem? Velmi ladných křivek, jež intenzívně vnímá při pohledech na hory, mořské vlny nebo tělo ženy. Nemá vůbec rád pravé úhly, neboť „architektura má především usnadňovat život lidem, žijícím uvnitř jí“. Jeho stavby volně plynou v prostoru jako klikatící se řeka, která vtéká do moře bezbřehé tvůrčí inspirace. Bourají zákony fyziky. Jsou létajícím talířem, připravenou sopkou, obřím okem na muří noze. Jakým je Niemeyer člověkem? Milovníkem samby, krajin a panorámat, červeného vína a doutníků. Nerad mluví o – architektuře! „Život je mnohem důležitější než architektura sama.“ Poté, co se před dvěma roky oženil, je stále plný optimismu a plánů. Jako umělec má stále co říci. BRASILIU Oscara Niemeyera, instalovanou jako vlnící se křivku, můžeme vidět ve Veletržním paláci NG až do 15. května 2008. |
Originální ilustrace pro Pozitivní noviny © Olga Janíčková
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 20. 03. 2008.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Dáša Cortésová |
![]() |
Jan Krůta |
![]() |
JUDr. Ivo Jahelka |
![]() |
Ivan Kraus |
![]() |
Josef Fousek |
![]() |
Jan Vodňanský |
![]() |
PhDr. Ing. Zdeněk Hajný |
![]() |
Ivo Šmoldas |