Jan Řehounek: Okupace letiště Boží dar v Milovicích
Rubrika: Publicistika – Historie
V deset hodin večer 20. srpna 1968 přistály na ruzyňském letišti dvě mimořádná sovětská letadla AN - 24, jedno z Moskvy, druhé ze Lvova. Moskevský speciál zůstává na letišti, aniž by z něj kdokoli vystoupil, druhý ![]() Těsně po půlnoci 21. srpna dosedají na letištní plochu další dvě letadla AN – 12. Nikdo je neohlásil, letiště je nepřijímalo. Jejich přistání zajišťovali ozbrojení muži z letadla, které tu od večera stálo. Z obou „antonovů“ vystupují vojenské výsadky se zbraněmi v rukou a začínají obsazovat letištní budovu a zajišťovat přistávací dráhy. Vzápětí na ně dosedá jedno dopravní velkoletadlo za druhým a z nich vyjíždějí tanky, automobily a transportéry s vojáky... Tak probíhala vojenská letecká akce sovětských okupantů v Praze. „Těsně po půlnoci 21. srpna jsem byl, spolu s dalšími asi deseti stroji, ve vzduchu. Měli jsme noční létání. Někde nad Táborem se ve sluchátkách ozvala výzva: „Zákaz létání – letouny v Čechách ihned přistát!“ Potvrdili jsme zprávu a vraceli se. Domnívali jsme se, že probíhá asi nějaký státně důležitý let, nebo se pohřešuje letoun. Asi po pěti minutách jsme s údivem vyslechli další rozkaz – nezvykle naléhavý hlas opakoval tutéž výzvu i pro letadla v prostoru Moravy a Slovenska. Po přistání v 1 hodinu 25 minut mě volali k telefonu. Všechna letiště dostala pokyn z Ministerstva národní obrany, že se zakazují veškeré vzlety, protože v Praze – Ruzyni a Brně – Tuřanech přistávají sovětská letadla. A přísný rozkaz nepoužívat zbraně. Aktivní pomoc však uchvatitelům poskytovat nemáme,“ vzpomíná na začátek tragických událostí ing. Josef Křena, plukovník v záloze, tehdy zástupce velitele vojenského letiště Boží Dar v Milovicích. ![]() „Oznámil jsem znění rozkazu hlavním funkcionářům útvaru. V té chvíli byla letka akceschopná v několika minutách, ale rozkaz je rozkaz. Věřili jsme, že se vše vysvětlí, a tak jsme čekali...“ pokračuje pan Křena ve vyprávění. „V 1.35 hodin jsme uslyšeli nad letištěm hluk leteckých motorů. Bezpečně poznáváme transportní AN-12, dopravní Il-18 a stíhací ochranu MIG-21. Letouny burácejí směrem na Prahu ve vzdálenostech 5 až 10 kilometrů za sebou. Zpátky se vracejí v proudu východně od našeho letiště. Letecký most vidíme v lokátorech. Jsme zmatení, máme slzy v očích. Nedovedeme si vysvětlit, co se vlastně děje. Vždyť nás okupují naši spojenci!“ Ve 2.40 hodin začalo kroužit několik letounů nad naším prostorem. Přistát však nemohly – veškeré světelné naváděcí zařízení jsme vypnuli a letiště se ponořilo do hluboké tmy. Kromě telefonického rozkazu, který nám doporučil nespolupracovat, nemáme žádné další instrukce. Netušili jsme ani, co se děje vedle v Milovicích a v táboře Mladá. Shromážděni v objektu letecké dispečerské služby posloucháme první kusé zprávy Československého rozhlasu a prohlášení ÚV KSČ. ![]() ![]() V 6.40 hodin sedím u panelu řídícího létání. Vstupují tři tankisté. Dva mají na ramenou vintovky na bodák, prostřední, malý, podsaditý s knírkem, se představuje: „Stáršij lejtěnant Nikitin.“ Nevstávám, dívám se stranou, začíná být neklidný. Požaduje zákaz vzletu všech letadel, já na to, že nemáme létání plánováno. Odcházejí... V 6.50 hodin vjíždějí na letiště další tanky a obrněné transportéry, výsadky samopalníků obsadily hangáry, stojánky letounů a pod hrozbou zbraní vyklidily letovou kontrolu. Sovětská strana věděla velmi dobře, jaké jsou naše bojové možnosti, a tomu také odpovídala síla úderu. Pětinásobná letecká převaha byla znásobena ještě tím, že naše výzbroj byla zastaralá. Nám dodávali leteckou techniku až druhé kategorie. Zatímco v NDR už létaly vícemístné nadzvukové stroje, tady jsme měli migy patnáctky, devatenáctky, případně jednadvacítky.“ Postupně přijížděly na obsazené letiště další jednotky včetně pozemních sledů k zabezpečení přijetí letounů. Pak začaly přistávat letouny MIG-21, vyzbrojené raketami na podvěsech. Zhruba padesát až šedesát letadel – celý letecký pluk. Vojáci obsadili stojánky a na druhé straně ranveje vybudovali rozsáhlý stanový tábor. Nalétávaly další dopravní letouny, které navážely vše potřebné, od potravin až po další zbraně. Velení letiště se ujal velitel pluku pplk. Dušankovskij. ![]() V září 1968 dostala Československá armáda rozkaz vyklidit na letišti Boží Dar pozice a přenechat ho Sovětům. „Byl to můj 3 301 let, když jsem přelétával do Pardubic,“ uzavírá své vzpomínky plk. Josef Křena. |
Více o působení sovětských vojsk v Milovicích najdete v knize Jana Řehounka Osudové okamžiky (Nakladatelství Kaplanka, Nymburk, 2006) |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 22. 08. 2008.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Ondřej Suchý |
![]() |
Vladimír Just |
![]() |
Jaroslav Vízner |
![]() |
PhDr. Ing. Zdeněk Hajný |
![]() |
Helena Štáchová |
![]() |
PhDr. Jiří Grygar |
![]() |
Blanka Kubešová |
![]() |
Miloslav Švandrlík |