Martha a Tena Elefteriadu: Dvojhlasně (1)
Rubrika: Publicistika – Co je psáno...
Málokterému "normálnímu" člověku se stane, že mu zavolá - jen tak sama od sebe - veřejně známá populární osobnost. Když se mi nedávno v telefonu ozvala paní Martha Elefteriadu, hned jsem věděl, o koho jde (kdo by nevěděl?) A poté, co mi mezi řečí sdělila, že je pravidelnou čtenářkou Pozitivních novin, bylo mi hned jasné, že se zanedlouho čtenáři dozvědí něco zajímavého ze života sester Marthy a Teny Elefteriadu. :-) A protože v roce 2007 vyšla životopisná kniha MARTHA & TENA dvojhlasně, dohodli jsme se, že já z ní vyberu několik kapitol a společnými silami vám je představíme. Kniha je plná zajímavostí nejen z jejich zážitky nabitého života, ale pojednává také o celé řadě známých osobností, což z ní činí publikaci stojící za přečtení. Úvod knihy obstaral pan Karel Steigerwald a já myslím, že je dobré začít tento první díl právě jím. Pavel Loužecký vydavatel a šéfredaktor Pozitivních novin |
|
MARTHA ELEFTERIADU - 1.část |
První koncert, na kterém jsem byla V řeckých domovech jsme byly do mé deváté třídy. Pak mě přemístili do Opavy, na gymnázium, kde jsem strávila pouhé dva měsíce. Opava se mi zapsala jako město s nezapomenutelným zážitkem v podobě prvního koncertního vystoupení, které jsem kdy viděla. Byl to Semafor v době jeho největší slávy. Dostala jsem se na ně omylem. Na internátu jsme měli nahlásit, kdo všechno půjde na koncert, samozřejmě se to týkalo jen vyšších ročníků. Já, která jsem byla v prvním, jsem si o tom mohla jen zdát. Tenkrát se ale holky z vyšších ročníků kvůli mně dopustily drobného podvůdku. Věděly, že zpívám a jak mi na tom záleží, abych to viděla. Nahlásily pár jmen a mezi nimi i Martu z jejich ročníku. Místo ní jsem ale proklouzla já. Byl to pro mně neskutečný večer, Pilarová s Matuškou byli úchvatní, jeden hit střídal druhý. Když to skončilo, stály jsme ještě s holkama před kulturákem a čekaly na ně, abychom je aspoň na chvíli zahlídly. No a pak se stal ten „zázrak“. Matuška právě procházel kolem a prohodil k nám: „To je zima, co holky?“ Naše blaženost nebrala konce. Žila jsem z toho koncertu asi rok. Ale tenkrát mně ještě nenapadlo, že by tohle mohlo být jednou moje povolání. |
Blanka Chládková - já vás naučím zpívat... Po jedné soutěži, kam nás vyslali z domova v Ivančicích, si nás vyhlídla báječná paní profesorka Blanka Chládková, která seděla v porotě. Měly jsme štěstí, protože to byla empatická paní, která uměla zacházet s dívkami „v rozpuku,“ ve kterém jsme se právě obě značně zmítaly, a taky se všemi zmatky toho věku. Byla trpělivá, když jsem dostávala záchvaty smíchu při pohledu do zrcadla při kontrolování správného dýchání, a taky nad tím „umělým“ tvořením tónu, který jsem uměla lehce napodobit. Tím spíš jsem si ale byla naprosto jistá, že tohle není způsob interpretace, se kterým bych chtěla jít dál. Zajímala mě přirozená tvorba hlasu a jeho vyznění. Dodnes jsem docela citlivá vůči i těm nejmenším projevům manýr při vytváření tónů a vnitřně se ošívám a trpím, jsem-li někde, odkud nemůžu utéct a musím to nuceně vyslechnout. Je jedno, zda jsou to manýry v popu nebo v opeře. Sama jsem hodně vybíravá na to, jaké zvuky na sebe nechám působit. Došla jsem k tomu, že tam, kde chybí vnitřní plamen, cit a jakési propojení muziky s celým člověkem, přestává mě to zajímat. Je to zdržování a nepřesvědčí mě ani sebeumnější ekvilibristika. Je to prázdné. Proto jsem tak citlivá na vnější předvádění všeho druhu. Zpívá-li někdo tak, že v podtextu říká: Podívejte jak krásně zpívám, pak je to špatně. Zpívá-li ale někdo tak, že v podtextu zní: Znám nádhernou písničku, mám z ní takovou radost, že vám ji musím teď hned zazpívat, tak je to správně, pak na vás přenese onu radost, kterou z ní sám má, a pak ji s ním můžou sdílet i ostatní... Zpívání je pro mě pořád velmi intimní záležitost, něco jako spojení sám se sebou a s ostatními. Taky jsem se dřív při zpívání styděla. Dodnes je to pro mě něco výsostně vnitřního, někdy mi připadá nestydaté, že se na mě přitom dívá tolik lidí. Nejlepší by bylo, kdyby zavřeli oči a jen poslouchali. Pak bysme byli víc „spolu“. Kdysi jsem naší první kapele navrhla, abych mohla zpívat za prosvětlenou plachtou, takže by byla vidět jen silueta. Kluci se smáli, vzali to jako povedený vtip, ale mně by tenkrát tohle opatření docela pomohlo vnitřně se uvolnit a dát do toho svobodně všechno. Ještě ke zpívání. Vraceli jsme se ze společného představení s Honzou Malířem. Měl se svým bráchou malý jazzový band, se kterým jsem si občas zazpívala. Přivezl mě před dům a ještě jsme seděli chvíli v autě, povídali si a poslouchali Chrise Reu. Jeho zpívání se mně silně dotýká, má v hlase obrovský klid a něhu, umí vyladit do láskyplnosti... Po chvíli poslouchání řekl Honza najednou: „Při jeho muzice jsem se naposledy zamiloval“. A já jen: „Taky bych chtěla takhle zpívat, aby se lidi při tom do sebe zamilovávali“. Honza zvedl hlavu: „Martho, ale ty tak zpíváš!“... A to byla velká poklona. |
Naši popularitu si tatínek hezky užil aneb To já jsem jejich tatínek Poprvé byl tatínek svědkem našeho zřetelně velkého úspěchu v Praze v divadle Apollo, kam se dokonce přišel podívat tehdy už nejslavnější Karel Gott, který se právě vrátil z Las Vegas. |
Menšík, My Vančáci aneb Holky, já si vás vážím... Při jednom zájezdu v Čechách jsme se potkali v hotelu s panem Menšíkem. My jsme tam bydleli a vyjížděli do okolí na své koncerty a pan Menšík tam pobýval se štábem pana režiséra Vorlíčka a právě točili Popelku. „Jé pane Menšík, a co tam hrajete?“ „No já tam hraju prince a tady Pavlík podkoního.“ To, že Pavel Trávníček hraje prince, jsem samozřejmě věděla. Bylo to v době, kdy jsem s ním velmi intenzivně „kamarádila“. Pavlík byl tehdy princem v rozpuku a byl přesně takový, jak ho na plátně v Popelce vidíme dodnes. Byli jsme zamilovaní a jezdili jsme spolu i na koně, protože se k roli musel naučit dobře jezdit, a tak jsem se občas učila s ním. Byla to těžká romantika se vším všudy, která ovšem netrvala dlouho. Přece jen jsme byli hodně, hodně rozdílní. Ty dny jsme často po představení seděli s jejich štábem na večeři a dlouho do noci si povídali. V jednom momentě se Menšík při večeři naklonil a pošeptal mi: „Holky,víte že si vás opravdu vážím?“ „Vy nás? A za co pane Menšík? To my si vás vážíme.“ „Jednak proto, že jste Vančačky“, tak si říkali ivančičtí, odkud Menšík pocházel, Vančáci a Vančačky, „no a potom, že jste vyrostly v neblahých poměrech, a přesto jste se prosadily se svým talentem.“ To mě dojalo. On totiž jako Vančák dobře znal dětský domov v Ivančicích, na kraji lesa u řeky Rény, kde jsme s Tenou prožily dva roky... Na děti z domovů se spousta lidí dívá s předsudky, automaticky se předpokládá, že nebudou zcela v pořádku. Ale někdo může vyrůst v bezvadném prostředí a stane se z něj grázl. Jiný nemusí mít inspirativní rodiče a nejlepší prostředí, a přesto vynikne. Záleží na tom, co tě ovlivní, jak jsi schopný se učit a být otevřený dobrým vlivům zvenku. |
Čeština a my... řečtina a my... |
Knihu MARTHA & TENA dvojhlasně vydala Euromedia Group, k.s. - Ikar v Praze v roce 2007. Fotografie z archivu autorek. Pokud vás ukázky z knížky zaujaly, můžete si ji okamžitě zakoupit přes internet za výhodnou cenu. |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 28. 07. 2009.
Martha a Tena Elefteriadu
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
RNDr. Vladimír Vondráček | |
Jan Krůta | |
Josef Fousek | |
Ivan Kraus | |
Jaroslav Vízner | |
Vladimír Just | |
Plk. JUDr. Michal Dlouhý, Ph.D. | |
Jiří Suchý |