Martina Bittnerová – Ivo Fencl: Neopakuji školní látku a píšu

Rubrika: Publicistika – Rozhovory

Rozhovor se spisovatelkou Martinou Bittnerovou

Dobrý den, Martino. Kde a jak jste se etablovala jako spisovatelka a povídkářka?
Já uveřejňovala prózy ledaskde a třeba taky v tzv. Palmknihách nebo v časopise Žena a život, přičemž se od svých začátků věnuji autorským čtením. I vy jste možná mohl slyšet mou Pomstu anebo Ples popelek.

A co vydat povídky souborně? Možná by stály za knihu, ne?
Ještě se uvidí, podle situace. Záleží na tom, zda by o ně měl nakladatel také zájem a rozhodně bych musela udělat úpravy.

Martina BittnerováA vaše verše?
Ne, ne, poezie pro mě je zcela uzavřená kapitola.

Odkdy?
Začala jsem veršovat až kolem dvacítky, ale zhruba po šesti letech skončila a myslím, že Svět poezie o nic nepřišel. I když je fakt, že jsem obeslala literární soutěže a mám i ceny.

Jako veřejně čtete, jste veřejně i recitovala?
To rozhodně ne, přednáším ale v jiném smyslu.

Na univerzitě?
To přímo ne, ale přednášky mívám a nabízím (a viz také mé stránky http://martinabittnerova.cz). Dostala jsem se tomu vlastně právě díky autorským večerům. Jednou mě napadlo, že by vůbec nebylo špatné přiblížit dětem, ale i dospělým některé osobnosti minulosti, no, a tak jsem s tím začala v knihovnách i jinde.

Ale neopakujete, doufám, jen tak školní látku.
To rozhodně ne, přijďte a uvidíte. Neopakuji ji, naopak, snažím se doplnit informace, které za katedrou nezazněly, a chci tuto svou přednáškovou činnost zrovna ještě rozšířit. Nelíbí se mi, jak se zapomíná na některé autory devatenáctého století, a žijeme samozřejmě v době Harry Pottera, kdyby však nebylo Němcové, Máchy nebo Nerudy, budou učebnice prázdné.

Verne by snad zůstal :-). Nezlobte se teď, Martino, za odbočku A alias první Ivovu indiskrétní otázku (z několika už uchystaných tady v bloku): Jaké máte vzdělání?
Co se toho týče, je to dost složitá otázka, která by také vydala nejméně na povídku, a já mám z formálního hlediska maturitu, avšak loni jsem si doplnila jisté akreditované vzdělání v oborech mediální výchova, medializace a pedagogika volného času a každopádně si myslím, že by se člověk měl vzdělávat celý život, a to i sám. No, a já to dělám.

I já. Teď druhý z indiskrétních dotazů: Jste vdaná?
Velice vtipná otázka. Mohu na to říct jediné: Vdaná už nejsem.

Jsme však v rozhovoru o literatuře a vy jste asi opravdu literátkou, a to ráda. Či ne? A kdyby šlo vybírat, čím byste se stala radši? Malířkou, zpěvačkou, herečkou...
Pokud bych si mohla vybrat, chtěla bych být zpěvačkou, herečkou, malířkou i spisovatelkou dohromady.

To není zrovna málo. Asi jako František Ringo Čech?
Vždycky jsem ráda zpívala a malování mě v dětství bavilo a divadlo miluji, ale psaní, to už je můj život.

Vážně? A už jako dítě jste tedy malovala i psala?
Ano, a pamatuji, jak jsem ve třetí třídě tvořila do sešitu příběh o indiánech pod vlivem mayovek. Maminka mé spolužačky to četla a pochválila mě, ale nastala dlouhá pauza a já se k psaní vrátila až...

Až v důchodu?
Až kolem šestnácti.

Asi jako Fan Vavřincová (pozdravuji). Nu, a psala jste někdy z nešťastné lásky?
Já jsem neměla nešťastné lásky, tedy ne ve smyslu, že bych dotyčného chtěla a on mě ne. Když muž nechtěl, šla jsem dál.

To já právě neumím.
Ale v některých vztazích jsem prožívala poněkud nešťastné chvíle, ze kterých jsem se snažila vypsat.

Tak to u mě nebyly chvíle a časově šlo pokaždé o roky – a vlastně to trvá, ale to už zase nemístně odbočuji. Čeština je těžká na pravopis, jak vím jako syn profesorů češtiny nejlépe, a tento pravopis odradí, nejen podle mého názoru, od literární tvorby hodně adeptů už na základní škole. Netíží "s" a "z" a "mně" a "mne" a "Y" a "I" a čárky i vás?
Ne, a jsem pyšná, že v téhle kotlině mluvíme jazykem se složitou gramatikou, vždyť mnoho nechybělo a všichni jsme šprechtili německy.

Což se samozřejmě ještě může i stát (a viz poslední výzvy zaměstnavatelů), přičemž češtinu budeme mít jako rodný jazyk souběžně s němčinou, respektive i angličtinou.
Možná. Tíží mě ale skutečnost, že s přibývajícím věkem některá pravidla zapomínám, a měl by nejspíš existovat kurs, kde by si lidi mohli oživit znalosti.

Vraťme se od prostředku literatury, jímž je jazyk, přímo k ní. Vzpomenete si, Martino, na své nejoblíbenější dětské knížky?
Měla jsem různá období, ve kterých jsem obvykle hltala jen jeden žánr, anebo pouze jednoho jediného spisovatele, a tudíž můžu favority vyjmenovat chronologicky: Rumcajs, Pipi Dlouhá punčocha, Děti z Bullerbynu, Nebezpečný poklad a Villette.

Villette ovšem není knížka pro děti!
Ne, je to román pro ženy. Ovšem, já ho četla ve dvanácti - a měla husí kůži. Jo, tak nějak si představuji dobře napsaný román.

A co ostatní „dospělé“ knihy?
Jednoznačně Krysař Viktora Dyka. Tady je řečeno všechno.

Jako v bibli?
Ne, ale přečtěte si to. Svého času mě zaujaly i Medojedky Roberta Ruarka. Ale co prakticky nečtu, je tzv. ženská literatura.

A brojíte dokonce proti ní, ne?
V žádném případě ji nezatracuji a jen mi prostě nevyhovuje.

Dnes psaní hodně vytlačily pohyblivé obrazy, televize a film... I jako scenáristky telenovel se některé ženy živí. Co vy na to?
Nejsem vyloženě filmový typ a v kině jsem nebyla snad tři roky.

A když už?
Pak mám ráda snímky s určitým poselstvím jako Ďáblova past, nebo tragikomické filmy typu Nudy v Brně, ale nesmím zapomenout na velice smutný i nádherný snímek Sedím na konári a je mi dobre.

Hm, a nemáte v oblibě i nějaký televizní seriál?
Podle mého názoru byl jedním z nejlepších F. L. Věk (1971). Napsal ho Otto Zelenka, zrežíroval pan Filip, v pozadí zůstal Alois Jirásek a netvrdím, že se mi tu líbí úplně všechno, třeba paní Brejchovou bych oželela, ale celkově se jedná o vydařené dílo s dobrým hereckým obsazením.

A co kreslené televizní seriály, abych se dotkl svého oblíbeného „popu“?
Za bývalého režimu se vysílali maďarští Smolíkovi a ti mi utkvěli v paměti a tenkrát mě i bavili. Když jsem je však viděla po letech, už se mi tolik nelíbili.

A vaše vlastní psaní se vám zamlouvá?
Mohla bych vám, Ivo, teď možná vyprávět pohádku, jak desetiletá holčička z politicky nespolehlivé rodiny ve třídě plné dětí komunistických prominentů prohlásila, že bude spisovatelkou, a jak to špitla nesměle, načež slyšela hurónský smích. Dokonce i soudružka učitelka se tvářila pobaveně, ale tak či tak mi Daranus právě vydává knihu Spisovatelky a Erós, kde představuji významné ženy minulosti vč. Boženy Němcové, Hany Kvapilové a Růženy Svobodové, například. Na některé se skoro zapomnělo a neprávem. Ambicí bylo ukázat, že to nejsou postavy ze zaprášených učebnic, ale ženy z masa a kostí, které pochopitelně měly i vlastní touhy, svá přání a své vášně. Všech si velice vážím a prostřednictvím jejich příběhů ukazuji archetypy lidského chování. Kéž se čtenáři v těchto životech poučí jako já, a pokud se mi povede přitáhnout pozornost k tvorbě těch žen, nebyl promarněný ani čas, v němž jsem pátrala ve starých knížkách, chodila po antikvariátech a hledala v archivu.

Která z těch žen vám zůstala nejsympatičtější?
Nejsympatičtější ze žen vůbec a nejbližší je mi má rodná sestra.

Aha. Vyslovím teď namátkou pár uměleckých jmen a... Byla byste ochotna rychle a maximálně stručně reagovat?
Zkusme to.

Kryl.
Básník s kytarou.

Bondy.
Podivín.

Klaus.
Pragmatik.

Vlasta Burian.
Fenomén.

Verne.
Klučičí autor.

Lindgrenová.
Pramen dětské fantazie. A taky mé.

Děkuji za rozhovor.

Ptal se Ivo Fencl (1964) z české Obce spisovatelů.

Pozvánka na křest knihy

Martina Bittnerová bude křtít svou knihu Spisovatelky a Erós (vydalo nakladatelství Daranus), dne 25. října 2011 v 17:00 v Literární kavárně knihkupectví Academia na Václavském náměstí 34 v Praze.

Knížka bude mít dvě kmotry – spisovatelku Ivonu Březinovou a televizní moderátorku Evu Jurinovou. V knihkupectví Academia bude také knížka k dostání a autorka do ní ráda napíše věnování.

Ukázka z knihy

Jan Neruda o Marii Bittnerové na počátku její herecké dráhy prohlásil: „ Je ztepilá, vznosné postavy, krásné tváře, a hlas její zní velmi sympaticky: k tomu je celý zjev pučící, mladistvý.“ S Marií vstoupil na jeviště šarm a elegance. Stinnější stránkou byla ale její velice nervní povaha, díky níž v divadle často chřadla na duchu.

Nenarodila se do uměleckého prostředí, přesto i v něm existovala jistá spojitost s divadlem. Ač Marie, nejmladší z patnácti dětí, přišla na svět až v roce 1854 v Krocínce u Vysočan, stále ještě v rodině zůstával otisk vztahu Mariiny tety Eleonory Šomkové s básníkem Karlem Hynkem Máchou, který ochotničil v Tylově divadelní družině. Ostatně Eleonora měla původně v Tylově souboru také své místo v oboru mladých naivek. Mácha jí však hraní zakázal a tak jí zbylo jen pár vzpomínek, které se osvěžily snad i prostřednictvím neteře Marušky.

Eleonořina sestra Antonie si pragmaticky vybrala movitějšího ženicha, neutopila se totiž v představách o romantické lásce, ale provdala se za zámožného obchodníka Boubína. Tímto krokem mohla pak svému potomstvu zajistit lepší přístup ke studiu a zároveň nadějnější budoucnost. Marii se dostalo skutečně poměrně slušného vzdělání. Rodiče ji navíc zcela podporovali v uskutečnění touhy stát se herečkou. A tak docházela na soukromé hodiny k legendární herečce Otýlii Sklenářové-Malé, která jí vštípila základní dovednosti, naučila ji pracovat s hlasem a předala jí všechny své těžce nabyté zkušenosti. Protože Marie získala školení skutečně od té nejlepší ženy, která se tehdy procházela po prknech Prozatímního divadla, celkem záhy, již v pouhých devatenácti letech se objevila právě v tomto svatostánku múz a svým nesporným talentem zaujala nejen obecenstvo, ale potěšila i recenzenty. Všichni, kdož ji onoho 27. března 1873 spatřili v roli Mary v aktovce Doktor Robin, pochopili, že se zrodila nová hvězda. Jenomže právě hvězdám její doba příliš nepřála. Herečky si musely ze své gáže kupovat nákladné toalety, v nichž zářily na jevišti a přitom se musely spokojit s mnohem nižší gáží než jejich kolegové.

Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 19. 10. 2011.