Olga Szymanská: Inspirující BIEDERMEIER
Rubrika: Publicistika – Doporučení
![]() Časově je tento styl tradičně ohraničen Vídeňským kongresem a revolučním rokem 1848. Samotné pojmenování BIEDERMEIER použil poprvé Joseph Victor von Scheffel v mnichovském časopise Fliegende Bläter: spojením jmen pánů Biedermanna a Bummelmayera. Biedermeier byl měšťanskou obdobou empíru, šlechtického stylu, odvozeného z klasicismu. V první polovině 19. století byly kruhy měšťanů natolik majetné, že si mohly kupovat výrobky a předměty, které pro ně byly dříve finančně nedostupné, např. čalouněný nábytek nebo porcelán. Samotné příjmy měšťanů však nedosahovaly až takové výše, aby si mohli pořizovat celé domy či paláce, a proto se biedermeier projevoval především jako designérský styl v užitém umění. Již ve své době byl napadán a odsuzován jako „idyla hřbitova“: rozvíjel se totiž právě v době absolutismu, kdy většina občanských aktivit byla potlačována a kontrolována. Proto tento styl znamenal určitý únik z veřejného života ke klidu domácího krbu. Biedermeier, inspirován módním romantismem, se projevil v umění, zejména v malířství, a to v zobrazování měšťanských pokojů, dvorků a zátiší. Velmi oblíbeným námětem se stal portrét. Z umělců byly vždy s tímto projevem spojováni například básníci Annette von Droste-Hülshoff nebo Eduard Mörike, hudební skladatel ![]() Raný biedermeier se vyznačoval moderním stylem. Zároveň se v něm postupně projevovaly abstraktní formy, zářivější barvy a sílila i touha po kráse přírodních tvarů. To charakterizuje jeho prvotní období. Známým fenoménem se stal biedermeir vídeňský. Výstavu BIEDERMEIER: UMĚNÍ A KULTURA V ČESKÝCH ZEMÍCH 1814 – 1848 28. května – 28. září 2008 pořádá Správa Pražského hradu a Uměleckoprůmyslové muzeum ve spolupráci s Národní galerií v Praze a Národním památkovým ústavem ČR. Představuje díla Čech a Moravy 1. poloviny 19. století, odrážející velmi osobitý umělecký a myšlenkový proud. Zatímco v zahraničí byl český biedemeier úspěšně nejednou představen, na domácí půdě je výstava takového rozsahu a takto pojatá vůbec poprvé. Je příležitostí ukázat skutečnou tvářnost biedermeieru jako životního a uměleckého stylu, který si vytvořila aristrokracie a bohaté obyvatelstvo a který postupně zasáhl všechny vrstvy společnosti. Expozice v Jízdárně Pražského hradu ukazuje, že východiskem biedermeirovského stylu byl svět empiricky prožívané skutečnosti, a to v objevování půvabu všedních věcí a radostí, v krásách přírody a v přírodních materiálech. Že v duchu rodící se občanské společnosti styl prosazoval ideály praktičnosti a jednoduchosti. Své charakteristické rysy estetického cítění: střízlivou eleganci a věcnost, jež odrážely celkovou modernizaci společnosti a staly se v mnoha ohledech předzvěstí moderního designu. ![]() Špičkovými exponáty škály domácích a zahraničních sbírek je představeno proslulé české sklo a porcelán, móda a šperk. Samozřejmě, že zde nechybí nábytkové umění, které se stalo synonymem biedermeieru a jeho jednoduché elegance, o čemž svědčí i ukázky z pozoruhodného mobiliáře Pražského hradu a z dalších rezidencí. Z výstavy odcházíme s dojmem, že právě biedermeier může být pro svou jednoduchost a abstraktnost stále velmi inspirující. |
Originální ilustrace pro Pozitivní noviny © Olga Janíčková
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 06. 06. 2008.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Ondřej Suchý |
![]() |
Zdeněk Pošíval |
![]() |
Ladislav Gerendáš |
![]() |
Milan Markovič |
![]() |
Jan Krůta |
![]() |
Ivo Šmoldas |
![]() |
PhDr. Jiří Grygar |
![]() |
Vladimír Just |