Martina Fialková: Chvála Smetany a Liszta v podání Jitky Čechové

Rubrika: Publicistika

Jitka Čechová – Bedřich Smetana – raná tvorba

Nedávno vyšlo další (již v pořadí páté) z řady smetanovských CD, které pro SUPRAPHON nahrává postupně klavíristka Jitka Čechová. Vynikající pianistka, která se Smetanovu dílu věnuje s velkým nadšením, úctou a zodpovědností systematicky již řadu let, znovu dokazuje, jak je tato hudba svěží i po 170 a více letech. Tak „mladé“ jsou totiž Smetanovy rané klavírní kompozice z dob studií na gymnáziu v Plzni či o pár let později, kdy se v Praze teprve začal systematicky vzdělávat ve skladatelském umění.

Dílka radostná, inspirovaná prvními studentskými láskami, z nichž mnohé Smetana potkal při tanci, jehož byl vášnivým vyznavačem. Proto též hudbu k tanci i rád skládal. Hravé a svižné polky a čtverylky nejčastěji.

CD mimo jiné obsahuje populární Louisinu polku, skladbu šestnáctiletého autora. O málo pozdější Ze studentského života, Jiřinková, ale i Vzpomínka na Plzeň jsou podobně plné energie a hudebních nápadů, které „hravé“ podání Jitky Čechové ještě umocní. Velmi krásně a lyricky vyznívají i docela jednoduché Bagately a Imprompta s názvy Nevinnost, Touha, Pohádka a další...

Jitka Čechová všem skladbám propůjčuje potřebnou lehkost, svěžest a zároveň graciéznost, jako ostatně veškeré interpretaci Smetany. Devizou je i perfektní technika, kterou má pianistka příležitost prokazovat zejména v pozdější skladatelově klavírní tvorbě na dalších CD Smetanovské řady.

Jitka Čechová touto nahrávkou připravila další bonbónek a zároveň důkaz nesmrtelnosti Smetanova génia patrného již v dobách studentských.

Douška

Nedávno mělo pražské publikum příležitost, která se často nenaskýtá. Klavírní recitál Jitky Čechové v novém sále Pražské konzervatoře byl věnován 200. výročí narození Ference Liszta.

Tento velký Smetanův vzor byl ve své době ceněn nejen jako vynikající skladatel, ale zároveň také jako fenomenální klavírista, který posunul hranice klavírní interpretace na hranice možného. Koncert byl zařazen do celodenního evropského vysílání Eurorádia k programu dalších sedmi rozhlasových stanic, z nichž 23. října zazněla Lisztova hudba.

Jitka Čechová zařadila vedle tří Lisztových Koncertních etud a suity Mefisto i dvě Smetanovy skladby: Macbeth a čarodějnice a Koncertní etudu C dur s finale vyžadujícím skutečně maximální soustředění interpreta. Večer doplnily skladby Roberta Schumanna a Frederika Chopina ze stejného období, vyžadující obdobně nejvyšší stupeň virtuozity.

Pro přítomné byla interpretace Jitky Čechové strhujícím zážitkem. V souvislosti s „Mefistofelským“ a „čarodějným“ zaměřením programu by bylo možné s trochou nadsázky říci, že se zpod rukou pianistky linuly tóny pod ochranou samotného ďábla. Jitka Čechová však na pódiu zaujme ještě něčím dalším – svým charakteristickým, jakoby „zkoumavým" přístupem ke každému dílu, které právě hraje. Jisté je, že tento proces probíhá při nastudovávání takto virtuosního repertoáru dlouhé dny či i týdny před koncertem. Čechová však tento zázrak „zrození"  geniálního Lisztova či Smetanova díla na koncertním pódiu dokáže předat posluchačům v maximální možné míře a jakoby v přímém přenosu. Tím větší škoda, že zmíněný koncert v prostorách Pražské konzervatoře nebyl navštíven jejími studenty.

Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 09. 11. 2011.