Marek Jícha - Martina Fialková: O (ne)zapomenutelném písničkáři
Rubrika: Publicistika – Co je psáno...
S kameramanem a režisérem Markem Jíchou o (ne)zapomenutelném písničkáři Docent Marek Jícha je vedoucím katedry kamery pražské FAMU. Kromě kamery se jako hodně dalších filmařů, věnuje i souvisejícím oborům, především režii. Takto se podílel i na nedávno dokončeném hodinovém dokumentu o prvorepublikové hvězdě první velikosti, Karlu Hašlerovi. Proto je ve filmu paralelou vyprávění Arnošta Lustiga, jemuž ve stejném táboře zahynula velká část jeho rodiny. Spolu s Thomasem Haslerem provází spisovatel Arnošt Lustig diváka posledními dvěma roky Hašlerova života. Je s podivem, říká Marek Jícha, jak národ na tohoto výjimečně nadaného a neuvěřitelně tvořivého a všestranného umělce zapomněl. Ale síla Hašlerovy osobnosti, která nás okamžitě uchvátí, začneme-li se jeho osudem blíže zabývat, legendu polozapomenutého písničkáře Karla Hašlera opět oživí, slibuje si Marek Jícha. |
• Jste šéfem katedry na FAMU a zároveň sám tvoříte. Diskutujete se svými studenty o tom, co právě točíte vy sám? A konkrétně o tomto filmu? Ještě jsme neuvedli, že dostal název Písničkář, který nezemřel. Samozřejmě, studenti se ptají a bedlivě sledují, co my, pedagogové, děláme. A neustále se rozmýšlejí, jestli jsme opravdu ti správní profesoři, kteří by je měli učit. My se snažíme vést tuhle školu v duchu tvůrčí dílny. Pro FAMU je právě typické, že tu učí skuteční filmaři, takže si různě „odskakujeme“ k práci a pak se zase vracíme do školy nabití novými impulsy a studenti na to pochopitelně reagují. V případě filmu o Karlu Hašlerovi je pro studenty třeba zajímavé, že vznikl úplně novou digitální formou, tzv. „Digital Cinema“, což je jakási třetí cesta mezi filmem a televizí. Vlastně nová samostatná forma, jejímž výstupem je zcela univerzálně použitelné dílo – jak pro TV, tak pro film i další použití. • Ale po obsahové stránce? Je možné přiblížit osobnost Karla Hašlera, kterého nám připomínaly v minulých letech hlavně estrádní pořady socialistické televize jako tvůrce sentimentálních textů o krásné Praze, také jinak a přitažlivěji? Proč by nás vlastně měl jeho příběh tak zajímat? Předpokládám, že to nebude dokument ve stylu „pro pamětníky“.
Film sleduje poslední dva roky umělcova života, které byly spojeny se ženou, již miloval, a s níž měl syna Thomase. Ten se však již narodil po smrti otce. Matka, paradoxně brněnská Němka se synem v jeho osmi letech emigrovala do USA. Nikdy mu neřekla, kdo byl jeho otec, ale zanechala mu dopis, který Thomas dostal až poté, co zemřela. Teprve v něm se více než šedesátiletý Thomas dozvídá, že je nemanželským synem významného českého umělce a začíná zjišťovat, kdo vlastně Karel Hašler byl a proč se stal legendou. V neuvěřitelném pátrání po českém otci americkému občanu Thomasovi pomáhá v Praze Arnošt Lustig, který právě dokončuje knihu o smrti Karla Hašlera v koncentračním táboře. Toto pátrání tvoří osu filmu. • Kým tedy opravdu Karel Hašler byl, když ne pouze lidovým písničkářem?
Karel Hašler byl ale také člověkem, který se zabýval politikou, a především velkým humanistou. Svými politickými písněmi pobuřoval nejprve rakousko-uherskou moc, ale později brojil převážně proti všem, kteří se zpronevěřili ideálu demokracie. To se mu také stalo osudným. Po okupaci Československa nacisty byl zatčen a surově zabit v Mauthausenu. Němci ho polili studenou vodou a nechali venku na prosincovém mrazu zmrznout jako ledovou sochu. • Ze shlédnuté ukázky je zřejmé, že film opravdu není sentimentální vzpomínkou, ale spíš vzrušujícím dramatem, kdy je divák od začátku napnut, jakou pravdu o umělcově životě přinesou další minuty. Čím může být pro diváky dokument kromě nevšedního Hašlerova osudu a vlastně i příběhu jeho syna a dále i průvodce Arnošta Lustiga ještě zajímavý?
• A jak to vypadá s uplatnění dokumentu? Zatím se promítal jen jednou, premiérově, vloni 20. prosince, dva dny před výročím Hašlerovy tragické smrti.
Napadlo nás také nabídnout film Japoncům. Do Prahy hodně jezdí a mají rádi českou hudbu. Doma film nabízíme ČT (již podruhé, před natáčením o něj z neznámých důvodů nejevila zájem), přihlásili jsme jej na Finále Plzeň a na filmový festival do Jihlavy. Doufáme, že se najdou i další možnosti. Vyjde také jako DVD včetně originálních Hašlerových písní. Máme podporu Státního fondu kinematografie, který na natočení přispěl, a doufáme, že se jej podaří rozšířit tak, jak by si to Karel Hašler zasloužil. |
MAREK JÍCHA, kameraman, střihač, režisér a producent Od roku 2003 vyučuje na FAMU, v současné době je vedoucím katedry kamery. Založil filmovou společnost LAMPA film PRAHA. Pedagogicky činný je i při výuce FAMU International nebo pro American University Washington D.C. a New York University. Píše odborné články pro časopisy Cinepur, Film a Doba a působí jako porotce na filmových festivalech. Natočil 10 celovečerních filmů - Žiletky (Z. Tyc), Pramen života - Der Lebensborn (M. Cieslar), Vaterland – Lovecký deník (D. Jařab), Skřítek, Gympl (T. Vorel); 14 dokumentárních filmů – Masky, šašci, démoni (R. Adler), Somewhere Better (M. Erdevički), Válka v paměti žen (D. Smržová), Řek Zorba (G. Aghathonikiadis); několik experimentálních filmů; 40 televizních klipů a řadu televizních pořadů. Za řadu filmů byl jako kameraman také oceněn. Byl dvakrát nominován na Českého lva a v roce 2005 získal cenu Asociace českých kameramanů za nejlepší kameru v hraném filmu. |
Fotografie © Marek Jícha
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 29. 03. 2008.
Ing. Martina Fialková
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Stanislav Motl | |
Milan Lasica | |
Zdeněk Pošíval | |
Milan Markovič | |
Jan Vodňanský | |
Dáša Cortésová | |
Ladislav Gerendáš | |
Blanka Kubešová |