Vydavatel-Poutník: HOVORY S POUTNÍKEM (8)
Rubrika: Publicistika – Rozhovory
Když se mi Poutník ozval poprvé, považoval jsem jeho tajemný e-mail za mírnou provokaci. Buď se ten člověk za cosi stydí nebo musí cosi skrývat, a proto chce zůstat v anonymitě. Nepřemýšlel jsem o jiných důvodech, které by ho k tomu mohly vést. POZITIVNÍ NOVINY nejsou přeci určeny pro anonymy. A tak jsem mu odepsal. Jenže on se nedal a brzy mě svou zvláštní argumentací přesvědčil, že je potřeba udělat výjimku. Protože není POUTNÍK jako poutník ....! |
PRAHA 22. března (iHNed,ČTK) |
|
Já mám takový nejasný dojem, že v této mediální hře vůbec nejde o velikost jakéhokoliv fasciklu ani o jeho obsah, ale spíše o osobu ombudsmana jako takového. Marně si vzpomínám, kdy jsem jeho jméno a tvář zaregistroval v médiích naposledy. Možné je i to, že špatně vidím a slyším, ale při srovnání s jinými „takypopulárnímipolitiky“ mi jistě dáte zapravdu, se po panu Motejlovi jaksi slehla země. A tak výlet z Brna na Pražský hrad je ideální příležitostí, jak na sebe a svůj úřad betálně upozornit. Ono by se totiž mohlo klidně stát, že by si nějaký šťoura mohl říct: „Hele, o tom ombudsmanovi není vůbec slyšet. Dělá on vůbec něco? Musíme šetřit, co kdybychom ho operativně zrušili …?“ A to přeci nejde, ne? Co se týká přímé úměry mezi stohy popsaných listů papíru a špatnými zprávami, tak ani to nemusí být relevantní. Co když je všechno naopak tak skvělé a bezchybné, že úřad ombudsmana nešetří ve své zprávě slovy chvály na adresu dokonalé sociálně-demokraticko-křesťansko-unionistické vlády, nemoha se dopočíst záplavy úspěchů a dalekosáhlosti jejich významu, sahajícího za hranice našich všedních dnů. To by ovšem bylo vrcholně pozitivní a hodné následování. Možná, že kdybychom dostali šanci v tom tajemném ombud-svazku zalistovat a vybrat něco do našich novin, mohli bychom tím do našich čtenářů nahustit optimismu možná i na celý měsíc dopředu. VYDAVATEL, 28.3.2005 |
iDnes.cz 20.03.2005 20:17 „Názory některých lidí na premiéra Grosse tlumočí v Praze od neděle asi třicítka velkoplošných billboardů. Obří plakáty s nápisem "Stydím se za svého premiéra" se objevily v různých místech metropole. ... Billboardy budou měsíc viset u pražských hypermarketů a nákupních center nebo na dálničních přejezdech. Za tři tisíce korun organizátoři každému zajistí pronájem a vytištění billboardu s jeho fotografií a jménem společně s prohlášením Stydím se za svého premiéra.“ Foto převzato z i-Dnes. |
BB-kampaň Ty obří plakátovací plochy zvané „hezky česky“ billboardy (dále jen BB) mi byly odjakživa protivné. Stále se nemohu zbavit dojmu, že se tu nehorázně plýtvá místem, papírem a barvami pro účely nezřídka ničemné a zbytečné. Ale nápad prodávat lidem jejich tvář na BB s prohlášením, že se stydí za svého premiéra je, podle mě, hodný skutečného marketingového génia. Ne pro tu hlášku, ale pro princip samotný. Troufám si tvrdit, že tímto počinem byla odstartována nová etapa boje veřejnosti s politikou a veškerým dalším celospolečenským neřádstvem, a že tím byla zároveň dána do rukou BB-prezentátorů mocná zbraň, jíž teď začnou nově povstalí bojovníci hojně využívat ke svému zviditelnění . Samozřejmě – dokud to někdo z BB-postižených osvíceně nezatípne - třeba u Ústavního soudu, potažmo u jeho oblíbené „české pobočky“ ve Štrasburku. Prodat někomu jeho vlastní tvář v obřích rozměrech za jeho vlastní tři tisíce korun a mít z toho všeho takovouhle celonárodní popularitu, je nepochybně podnikatelská bomba roku. A pokud se tenhle typ osobní BB-inzerce v našich podmínkách skutečně ujme, mohl by zanedlouho konečně začít vytlačovat ty otravné všudypřítomné vložko-rtěnko-banko-minerálko-jogurtové svěží produkty a nahradit je vtipnými pozitivními BB, napadajícími a parodujícími kdeco. Nemám žádné obavy, že budou nudné. Naopak. Jsem stižen utkvělou představou, že oč méně se nám chce pracovat, o to více svůj život prokládáme recesemi, srandičkami, šprťouchlaty a ptákovinami všeho druhu. A bude-li hlavním přínosem této nezvyklé BB-kampaně pouze to, že přispěje k obecnému veselí na úkor nudné politiky, pak to prostě NEMÁ CHYBU! VYDAVATEL |
Především pro samotného pana premiéra je zcela neuchopitelný, neboť on neví, co je to - stydět se. Na své cestě do nejvyšších pater politiky neměl možnost se s tímto pocitem zatím potkat a evidentně nechápe hlubší význam slova ostuda. Od svých jinošských let vždy patřil k nejlepším a neúspěšnějším, a jeho donedávna nadprůměrná popularita mu bránila, zažít cosi jako pocit vlastní nedostatečnosti. Čemu by mohl pan premiér rozumět, je prosté konstatování – Pane premiére, již nikdy nebudu vaším voličem ani voličem vaší strany. Tato eventualita je pro mladého ambiciózního politika nejen představitelná ale i dostatečně varující. Co by však mohlo být skutečnou bombou? Kdyby se vedle neznámých tváří začaly objevovat známé výroky a myšlenkové perly nejvyšší politické elity národa. Zájemce by si vybral podle chuti nějaký hlubokomyslný výrok svého „oblíbeného“ politika, který by dal jeho billboardu punc originality. Veřejně dostupný archiv zápisů z jednání poslanecké sněmovny skrývá pravé poklady politické slovesnosti a nejen slovesnosti. Zůstává otázkou, zda-li bychom byli schopni tolik srandy vůbec unést a jestli by se totálně nezhroutil náš právní systém pod náporem žalob na ochranu osobnosti. Za pokus to ovšem rozhodně stojí, asi začnu šetřit. POUTNÍK, 26.3.2005 |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 26. 03. 2005.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Karel Šíp | |
Stanislav Motl | |
JUDr. Ivo Jahelka | |
Milan Lasica | |
PhDr. Ing. Zdeněk Hajný | |
Ondřej Suchý | |
Jiří Menzel | |
Ladislav Gerendáš |