Rychlý úvod do souvislostí
● Firma Prestige Photo s.r.o. pořádá originální grafickou soutěž s názvem JINOTAJ ŽIJE! ● Autorem soutěže je Pavel Loužecký, který v této firmě zastává funkci marketingového manažera a zároveň je i vydavatelem Pozitivních novin. ● S ohledem na jeho „posedlost“ vymýšlet stále nové projekty, věci, nápady a prosazovat je do praxe, došlo k okamžitému logickému propojení této soutěže s Pozitivními novinami, neboť vlastní téma soutěže je doslova jako stvořené pro širokou medializaci. ● Grafická soutěž JINOTAJ ŽIJE! je akcí dlouhodobou. Byla zahájena 1.března 2007 a potrvá – díky doprovodným akcím – až do konce roku 2007. ● Soutěž se bude odehrávat zejména na webových stránkách www.jinotajzije.cz, kde budou průběžně zveřejňovány soutěžní práce, bude zde probíhat hlasování k jednotlivým grafickým návrhům a samozřejmě zde budou uvedeny veškeré informace o soutěži.
O co v soutěži JINOTAJ ŽIJE! jde
Existuje celá řada soutěží, které se zaměřují na reklamu, grafiku, design apod. s tím, že oslovují zejména odbornou veřejnost, která je také sama hodnotí a oceňuje. Firma Prestige Photo s.r.o. však chce touto grafickou soutěží oslovit amatérské i profesionální GRAFIKY s dopadem na širokou i odbornou VEŘEJNOST. A téma musí být takové, aby bavilo opravdu všechny, aby otevíralo širokou škálu možností pro využití humoru, satiry, ironie, parodie, nadsázky, alegorie, vícevrstevnatosti, dvojsmyslů, skrytých narážek a podobenství, jedním slovem JINOTAJE. Možná teď namítnete, že JINOTAJ ŽIJE! není žádné téma, že je to spíše forma. Nesporně budete mít pravdu. Protože v tomto okamžiku bude záležet opravdu jen na samotných graficích, jakým způsobem, proč, a zejména z koho čeho si budou ve svých dílech utahovat, dobírat, parodovat, dělat narážky, provokovat, nebo také dvojsmyslně hladit proti srsti, mile dráždit či totálně rozebírat na šrot.
Jsme prý národ hravý ... Dokažme - jako už tolikrát - že se umíme s nadhledem strefovat i sami do sebe, do našich lidských slabostí a malostí, jakož i do našeho všudypřítomného švejkovství, které tak rádi používáme coby obranu proti blbosti všeho druhu.
A o tom všem by měla být tato soutěž ....
Pár ukázek na téma JINOTAJ z doby před- i po- revoluční pro ty, kdo si neumí pod pojmem JINOTAJ nic představit (klikněte na obrázky pro jejich plnou velikost)
Špičkové jinotaje najdeme zejména mezi kreslenými vtipy Pavla Kantorka
Ale ani lidová tvořivost se mnohdy nemá za co stydět ... Obrázky byly vybrány z českého a zahraničního internetu např. z www.ftipky.cz , www.rajsmichu.cz , www.ateo.cz
Základní informace o soutěži
Typ akce: | Originální soutěž grafických návrhů pro reklamní využití ve světelných vitrínách (city lighty) | Specializace: | reklamní grafika - 3D grafika - optická reklama | Organizátor soutěže: | | Název a téma soutěže: | JINOTAJ ŽIJE! JINOTAJ = zastřený význam, skrytá narážka, alegorie Před sametovou revolucí „žil“ národ jinotaji. Byly skryty všude: V textech, v obrázcích, ve filmech, v televizi, v rozhlase, v divadlech, potkali jste je na ulicích, v dopravních prostředcích i v lidských rozhovorech. Lidé toužili po více či méně skrytých dvojsmyslech jako po živé vodě, a zejména jinotaje s politickým podtextem jim dávaly pocit jakési disidentské sounáležitosti. Jinotaje unikaly pozornosti cenzorů především díky svému originálnímu vtipnému pojetí a „významové relativitě“. Bez nadsázky lze tvrdit, že lidová „jinotajná“ tvořivost byla v té době na svém vrcholu. Dnes už se nemusí nikdo se svými názory skrývat, a možná právě proto umírají jinotaje na úbytě. Naším úmyslem je vyprovokovat kreativní tvůrce k činu a dát jim možnost vrátit se na skok do předrevoluční doby právě prostřednictvím jinotaje v reklamě.
| Idea soutěže a její zaměření: | ● poskytnout maximální prostor pro vlastní prezentaci amatérských i profesionálních grafiků v oblasti reklamní tvorby; ● vnést na reklamní plochy městských city lightů humor, nadsázku a ironii; ● přitáhnout zájem široké veřejnosti ke kvalitní reklamě prostřednictvím masivní publicity nejlepších soutěžních prací; ● nabídnout firmám a společnostem originální reklamní návrhy, náměty a nápady pro realizaci vlastních reklamních kampaní s možností jejich zakoupení v soutěžní aukci;
| Soutěžní sekce: | A – Libovolná grafická technika B – Grafika určená pro OPTICKOU REKLAMU | Struktura soutěže: | ● Internetová soutěžní galerie 1.3. – 31.8.07 (ukončení příjmu prací: 1.8.2007) ● Internetová soutěžní aukce 1.9. – 30.9.07 ● Vyhlášení celkových výsledků soutěže do 15.10.07 ● Předání výtěžku z aukce autorům do 30.10.07 ● VÝSTAVA nejúspěšnější grafických návrhů v Praze a dalších krajských městech po celé ČR (říjen – prosinec 2007) ● KALENDÁŘ pro rok 2008 sestavený z 13-ti nejúspěšnějších návrhů (listopad 2007)
| Kdo bude soutěží osloven: | ● 2.000 grafických a dtp studií, reklamních, mediálních a PR agentur; ● odborná veřejnost - prostřednictvím cílené inzerce; ● široká veřejnost - prostřednictvím celé řady článků, rozhovorů a informací o nejúspěšnějších grafických návrzích a jejich autorech; | V čem spočívá originalita soutěže: | ● soutěž je určena pro amatérské i profesionální grafiky bez rozdílu kategorií; ● účast v soutěži je bezplatná; ● soutěžní díla nehodnotí žádná komise, ale návštěvníci SOUTĚŽNÍ INTERNETOVÉ GALERIE, kteří svým hlasováním určují on-line pořadí v soutěži; ● sto nejúspěšnějších autorských děl postupuje do SOUTĚŽNÍ INTERNETOVÉ AUKCE, kde má jakákoli firma možnost si grafický návrh zakoupit pro své vlastní reklamní využití; ● pokud bude realizován některý z grafických návrhů ve formě optické reklamy, může autor návrhu získat provizi z celkového objemu realizované zakázky ve výši 5%, což může při větší zakázce činit desítky tisíc korun; ● díky masivní prezentaci soutěže v médiích mohou kvalitní amatérští grafici získat určitý věhlas, který jim může pomoci k získání pracovní nabídky od některé z reklamních agentur či grafických studií. ● profesionální grafici mohou v soutěžním systému bezplatně prezentovat své zaměstnavatele a naopak – jednotlivé agentury a studia mohou díky této soutěži nominovat do soutěže své nejlepší lidi a tím získat veřejné ocenění jejich tvorby.
| Jakou roli budou v tomto projektu hrát Pozitivní noviny aneb Kniha JINOTAJ ŽIJE! na obzoru?
Pozitivní noviny zřídí novou rubriku s názvem JINOTAJ ŽIJE!, v níž budou následně publikovány články, které se týkají tématu soutěže, ale tentokrát nikoli v podobě grafické (obrazové), ale v podobě TEXTOVÉ. Ptáte-li se, zda se bude jednat také o soutěžní příspěvky, pak vám mohu odpovědět stylem „chytré horákyně“: „V jistém smyslu; na začátku nikoliv, ale později možná ano.“
Nejdříve se však pokusím vysvětlit, o jaký typ literárních příspěvků se jedná.
Nesporně mezi námi žije celá řada životem a zkušenostmi ostřílených lidí, kterým se stala nějaká úsměvná příhoda, v níž hrál hlavní roli JINOTAJ. Kdy někdo něco pochopil úplně jinak, než to bylo myšleno, a stalo se díky tomu nechtěně cosi, co by za normálních okolností nikoho vůbec nenapadlo. A nebo dotyčná věc vyvolala následné reakce s dvojsmyslným efektem, které spustily lavinu dalších událostí ....
Vámi zaslané JINOTAJNÉ PŘÍBĚHY nemusí být vůbec o politice (ale mohou!), nemusí být ani o socialismu či komunistech (ale mohou!) .... Měly by být hlavně vtipné, ironické, humorně laděné, v ideálním případě s pointou téměř anekdotickou.
A už jsme u onoho slibovaného „... později možná ano.“ Tím, že budou tyto články přímo propojeny se soutěží JINOTAJ ŽIJE! na stránkách www.jinotajzije.cz na nichž se budou soustřeďovat grafické návrhy amatérských i profesionálních grafiků z celé republiky, budou se moci stát tyto příběhy ze života klíčovou INSPIRACÍ PRO GRAFIKY k jejich budoucím soutěžním návrhům. A vy se tak budete moci stát spoluautorem soutěžního díla, přičemž grafický návrh bude obratem přidán jako ILUSTRACE K ČLÁNKU a spolu s ním bude obojí dále publikováno a prezentováno na veřejnosti.
Berte proto, milí autoři, tento článek jako SKUTEČNOU VÝZVU s tím, že pokud se nám společnými literárními i grafickými silami podaří nashromáždit dostatečné množství kvalitního materiálu na knihu, stane se velmi pravděpodobně tato budoucí KNIHA s názvem JINOTAJ ŽIJE! další doprovodnou akcí této neobvyklé soutěže!!! |