Ivan Kott: Zasloužený triumf "Dobře placené procházky"
Rubrika: Publicistika – Doporučení
ZASLOUŽENÝ TRIUMF Významný podíl na úspěchu inscenace má také vynalézavě ztvárněná scéna Matěje Formana, která diváka překvapí nejen svými proměnami, ale i tím, jak vtipně navodí pocity opilého Uliho. Významným stylotvorným prvkem dekorace tu je op-art, v jehož duchu je pojednán i kostým tety z Liverpoolu, který – stejně jako veškeré další oblečení – navrhoval Jan Pištěk. Obsazení všech pěti hlavních postav má dvě či tři alternace, přičemž jediným hercem, který svou roli hrál už při uvedení Procházky v Semaforu před dvaačtyřiceti lety, je Jiří Suchý. Ten si svého listonoše zahrál samozřejmě při první premiéře, a když bos a s pošťáckou čepicí na hlavě stál na scéně a zpíval své Nevyplacené blues, nebyl jsem určitě v hledišti sám, kdo nemohl potlačit dojetí. Navíc jsem si vybavil slova, která Jiří Suchý o čtyři dny dříve pronesl na tiskové konferenci: "Na celé věci mě mrzí jen to, že tady není Jiří Šlitr, ten by měl ohromnou radost – to bohužel nikdo nezařídil." Ale těch momentů, kdy si člověk uvědomí jak ta skvělá Šlitrova hudba vůbec nestárne, a jak se až nečekaně krásně propojila s přidanými písněmi Jiřího Suchého, je v průběhu představení mnoho. Jen škoda, že těch 80 minut hry tak rychle uběhne; Vanilka přetrhne šek, odejde za listonošem, zazní závěrečný sbor a pak už přijdou jen velké děkovačky a nějaký ten hudební přídavek. Pokud jde o další role, které se vedle listonoše objevují, o první premiéře si Vanilku zahrála Jana Malá, Uliho Petr Stach, advokáta kovář a muzikant Petr Píša a tetu Zuzana Stivínová, herečka s předchozími zkušenostmi jak národnědivadelními, tak semaforskými. Je tedy dodrženo to, co bylo předem ohlášeno: že se Jiří Suchý nepotká – až na jednu výjimku – na jevišti s Jitkou Molavcovou. Ta svoji hodnou a štědrou milionářku hrála o den později, kdy se ve Vanilku proměnila další reprezentantka Semaforu Dáša Zázvůrková, v roli Uliho se představil Zbyněk Fric, advokáta hrál exsemaforský Tomáš Trapl a nejtěžší to měl Petr Macháček. Jeho listonoš jistě bude srovnáván s tím, jak tuto postavu podával a stále podává její autor. Petr se ale s tímto náročným úkolem vyrovnal dobře a vyvaroval se chyby, k níž by došlo, kdyby se snažil napodobovat svého pana ředitele (Petr je totiž také v semaforském souboru). Listonoš, advokát a teta mají ještě alternace třetí, na které dojde během repríz. Měl bych dodat, že se na scéně objevuje ještě jedna semaforská herečka – Jana Fabiánová, která v úvodu zpívá v roli nově přidané postavy Krásné dívky, a je také součástí ženských sborů. Snad by na závěr stálo za to připomenout několik zajímavostí ze zmíněné tiskové konference. Režisér Miloš Forman nejprve navázal na řeč ředitele Ondřeje Černého, který v úvodu řekl, že je pro Národní divadlo pocta, když v něm se svým "rodinným týmem" pracuje Miloš Forman. Ten ale opáčil, že se pan ředitel zmýlil a dodal: "Pocta je to pro nás, a já musel bojovat s úctou, kterou k Národnímu divadlu mám od svých studentských let, kdy jsem ho začal navštěvovat." Jiří Suchý kromě vzpomínky na Jiřího Šlitra přiznal, že proti přípravě inscenace v roce 1965 v Semaforu cítí teď mnohem větší zodpovědnost, protože odvést profesionální práci na velké a slavné scéně je daleko větší problém. Je to naprosto nový úkol a ta minulost někdy může být i trochu na obtíž. |
Foto © Jiří Vlasák
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 13. 05. 2007.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
RNDr. Vladimír Vondráček | |
Helena Štáchová | |
Stanislav Motl | |
Vladimír Just | |
Miloslav Švandrlík | |
Ladislav Gerendáš | |
Jaroslav Vízner | |
Ivan Rössler |