Petr Janda - Jitka Vykopalová: Olympic, hvězdy bez hvězdných manýrů (1/2)
Rubrika: Publicistika – Co je psáno...
V loňském roce uběhlo čtyřicet pět let od založení skupiny Olympic, “stálice na české hudební scéně”. Kupodivu žádná oslava k tomuto výročí neproběhla, jen ve zvýšeném množství přibylo koncertů; oslavy prý budou obrovské až skupina dosáhne padesátiletého trvání. |
• Jste ve Stockholmu v životě vůbec poprvé, co se vám tu líbí? Jak na vás působí atmosféra města? • Benátky severu, jak se říká... • Muzika vás přitahovala už od malička, nejprve jste se učil hrát na housle, ale s příchodem rokenrolu jste si již jako nedospělý kluk uvědomoval, že muzika je to, čemu se budete chtít v životě věnovat. To je docela ojedinělé, to obyčejně v tomto věku mladí lidé vůbec ještě nevědí. A vám to vydrželo až doteď! Co vám hudba dává? • A děláte to báječně, mnozí to obdivují, jste profesionál každým coulem, kde berete tu energii a ty nápady a to vaše charisma, které máte, když hrajete? Ne, není, ten boj neustále trvá, Olympic vydává neustále nové desky, např. teď jsme vydali tu Sopku, protože to je ten důvod proč, protože my nemůžeme hrát pořád tu Želvu donekonečna. Hrát ji asi můžeme, ale nemůžeme to brát, že zahrajeme Želvu a všichni si lehnou na záda. Tak to není. Lidi pořád musí mít pocit, že ten člověk na sobě pracuje a oni to zjistí jenom tak, když se vydá nová deska. A proto my každé dva-tři roky vydáváme novou desku, abychom tohleto těm lidem dokázali. Z té nové desky samozřejmě vždycky děláme programtour a tak dále a pak nám z toho vždycky něco zbyde. Určitě jste si všimla, že v tom programu hrajeme i písničky z 90-tých let, z roku 2000, z tohoto století, protože chceme tím říct, lidi my máme Želvu, my máme ale i Dej mi víc své lásky, máme Okno mé lásky, Jasnou zprávu, a asi bychom vystačili s tím programem, který jsme kdysi napsali a nahráli, ale my se s tím prostě neuspokojujeme, my chceme hrát také nové věci, chceme vám ukázat, že se nějak vyvíjíme, protože jenom ten vývoj má nějaký smysl, pak už to je revival. Proto pořád prostě vymýšlíme nové a nové, i když se to třeba nepovede. • Někteří přirovnávají Olympic k českým „Rolling Stones“, zdá se mi to výstižné, je to pro vás lichotivé? |
Beat (v Česku také big beat) je hudební styl, který výrazně ovlivňoval mladou generaci od poloviny 60. let do začátku 70. let 20. století. Tuto hudbu hrály hudební soubory ve složení - dvě elektrické kytary, jedna basová kytara a bicí. Beat vnikl v Anglii, především v Londýně a Liverpoolu. V té době zde vzniklo množství nových mladých skupin, které se setkávaly se svými příznivci v malých klubech a hospodách. Na rozdíl od rock and rollových interpretů, které poslouchali jejich rodiče, nevystupovali v nákladných kostýmech, ale v tom v čem chodili do práce, nebo po ulici. Beatové písničky jsou v 4/4 rytmu a první doba je zvýrazněna. Písničky jsou proto homogenní a jednolité. Big beat od hudby let 50. let odlišuje především autentičnost, jež se projevila osobními výpovědmi v textech, na rozdíl od často plytkých textů písní předchozích a zejména pozdějších, to, že autor písně byl obvykle i jejím interpretem, a to, že není určena primárně k tanci, nýbrž k poslechu. Dalším odlišujícím rysem jsou hudební nástroje: basová elektrická kytara a bicí; důraz na skupinu místo jen na zpěváka. Dospělí v té době přijímali beat velmi kriticky. Byl pro ně symbolem rebelie a přinášel věci dosud nevídané. Dlouhé vlasy u mužů, velmi hlasitý poslech hudby. Rocková hudba byla pro mladé lidi silou, která je dokázala spojit a vytrhnout z ubíjejících pocitů marnosti, neboť v nehybném a zatuchlém prostředí totality měla mámivý nádech něčeho, čeho se zoufale nedostávalo - svobody. |
• Kdo byl vaším vzorem ve vašich začátcích? A čerpáte inspiraci ještě i dnes od jiných? Nemyslím, že byste je kopíroval, ale zda vás při poslechu napadne nějaká myšlenka, kterou potom rozvinete... Nebo jak vlastně v Olympicu vzniká nová písnička? Tak rozhodně ze začátku, když jsem začal poslouchat rockenrol, to byl Elvis Presley, Bill Haley, Little Richard, ty jsem miloval, a zvláštní je, že ačkoliv jsem nikdy zpěvákem být nechtěl, tak jsem rockenrolové zpěváky obdivoval. Pak přišli Beatles, Stouni a potom ještě další kapely, přišel hardrock, přišel Jimmy Page, přišel taky Gilmoore z Pink Floydů a potom přišli ještě i jiní kytaristi, přišel Malmsteen a taky můj momentální oblíbenec Steve Vai, Satriani a Jeff Beck, prostě přišlo strašně moc kytaristů a já jsem si uvědomil, že bych chtěl hrát nějak jako oni. A že jsem se stal zpěvákem, to bylo vlastně do určité míry neschopností těch druhých, nikoliv předností mojí. Byl jsem jediný v kapele, který intonoval, měl jsem výdrž, nemusel jsem každý druhý koncert odpočívat, prostě jsem zvládnul i dva koncerty denně, hlasivky to vydržely. Ještě poměrně nedávno jsem zpívání úplně nesnášel. Chrchlal jsem, byl jsem z toho špatný, že mi to nejde, a pak jsem si uvědomil, že by možná nebylo špatné přestat kouřit, že by mně to možná pomohlo. Teď už půl roku nekouřím a ten zpěv je úplně jiný a začínám zjišťovat, že v tom nacházím zalíbení, což je teda opravdu zlom pro mě naprosto nepochopitelný, v pětašedesáti letech přijít na to, že mě docela baví zpívání, tak to je docela brzo! Ale ta kytara je pořád taková prvořadá, chtěl bych to ukázat, ale pro lidi to tak nevyznívá, pro lidi jsem zpěvák, a kytarista až bůhví kde, a také skladatel. Mimochodem, složil jsem asi šest set písní. • Je to někde ohodnoceno? Je to ohodnoceno. Již dva roky po sobě jsem dostal cenu, která spočívá v nejhranějších skladbách v České republice, to znamená to, co se opravdu živě hraje, nikoliv nějaké žebříčky v rádiu, kde je to spíše soutěž vydavatelských firem, které to dokáží prosadit. Je to prostě soutěž o tom, kolik kapel v republice hraje běžně na svých koncertech či tancovačkách tu či onu písničku. Jasná zpráva byla vloni i předloni nejhranější písnička v České republice na živých produkcích. Jo, je to taková zvláštní cena, kterou dává OSA (Ochranný svaz autorský, pozn. red.) od roku 2005. |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 07. 01. 2008.
Jitka Vykopalová
Další články autora
- Tora Hedin: Vzpomínky švédské bohemistky na sametovou revoluci
- Jitka Vykopalová: Det kungliga bröllopet av Kronprisessan Victoria av Sverige (1)
- Vladimír Kulíček – Jitka Vykopalová: Legendární moderátor plavců - otužilců vzpomíná
- Jitka Vykopalová: Ögonvittnen i Sverige berättar
- Jitka Vykopalová: Vladimír Půhoný - Ženská těla
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Miloslav Švandrlík | |
Milan Markovič | |
Jan Krůta | |
Helena Štáchová | |
Stanislav Motl | |
Blanka Kubešová | |
JUDr. Ivo Jahelka | |
Zdeněk Pošíval |