Josef Hlinomaz - Slavomír Pejčoch-Ravik: O fotografování, aneb fotogenický fotograf Josef Hlinomaz
Rubrika: Publicistika – Co je psáno...
52 zastavení s Josefem Hlinomazem (13) |
Málo platné - i když náš Mistr nevynikl jako fotograf, nelze mu upřít, že byl skvostnou figurkou našich filmů. Hrával většinou menší role, ale režiséři by sotva našli skvělejší obsazení, a řekněme si popravdě, že zastínil často i velmistry před kamerou. Tak sám nikdy nemohu zapomenout na hospodské rvačky v "saloonech" Limonádového Joe. Ostatně v našich vzpomínkách paní ilustrátorka Olga Janíčková neopomněla například fotografii, na níž se Pepík s nespoutanou chutí a vášní zakousl i do houslí. Když jsem připravoval 52 setkání s Josefem Hlinomazem v dávno zaniklém Světě v obrazech, býval zapracován do jinak pestrého časopisu v podobě osvěžující humorné postavy. Na dalších stránkách bývali ovšem také státníci, kteří se v těch časech, na počátku sedmdesátých let, líbali tím vřeleji, čím víc se nám eklovali. Vzpomínám si, jak jsme jednou hodnotili příjezd Brežněva do Prahy. Tak tedy: Jestli fotografuju? Taky jsem s tím začal. Jednoho dne ocitl jsem se v Oděse, abych se odtamtud plavil lodí do Tunisu. A co nevidím, kdekdo z té naší výpravy má kolem krku řemen a na řemeni aparát. Někteří turisté měli jich několik a vypadali jako věšák na aparáty za výkladní skříní. Tenhleten manžel donutil pak jednou choť, aby lezla na bárku, a choť spadla do vody v letních šatečkách a celý den spolu nemluvili a pan choť si zapomněl votrávenou choť vyfotit, ale možná, že ani nechtěl, byla by ještě votrávenější. Dychtiv těchto radůstek, zakoupil jsem si v Oděse aparát Ljubitel a započal jsem s fotografováním. Ochotní spoluturisté mi do aparátu vložili film, nařídili mi expozici, zaostřili buď na něco nebo na nekonečno. Ale když ten turista, co mi tam dával film, nebyl po ruce a oni se mě vyptávali, kolik mám dinů a šajnerů a já nevěděl, tak jsem nakonec zaostřil na nekonečno a fotil jsem všude všechno - a víte, že to všechno dobře dopadlo? A tak po návratu opatřil jsem se Exaktou Varex (ještě ji mám schovanou i s Ljubitelem) a dal jsem se do toho. Jenže zas mi tam museli dávat film a zase mi museli radit. Mám i expozimetr. Ale zjistil jsem, že nemám dost inteligence, abych pochopil, co ty číslice znamenají a co znamenají podobné číslice na objektivu, kde je jich snad ještě mnohem víc. Leč poštěstí-li se vám někdy fotografovati dámu jen tak beze všeho, jak byla stvořena, výsledek je buď černá víla ve tmě neznámého původu, anebo se musíte poradit s odborníkem. Jenže, když se s takovými vydařenými snímky někde pochlubíte, je pravděpodobné, že vám je někdo ukradne. Abyste tomu předešli, schováte si ty snímky tak, že už je nikdy nenajdete, film rovněž, a stejně vám zbude jenom ta vzpomínka a tu byste měli i bez fotografování, neboť nejen fotografováním živ je člověk v souvislosti s dámami, není-liž pravda? A tak si myslím, že přece jenom nejlepší je, když fotografuje někdo, kdo to umí. Jednak těch fotografií na světě musí být tolik, že se to nemůže náležitě uplatnit. a za druhé, za třetí, za čtvrté, za páté a tak dále, do nekonečna... ledaže, a už prý něco takového existuje, Japonci to vykoumali, fotografický aparát pro vola. To je můj případ. potřeboval bych aparát s několika roboty a s větším počtem kybernetů a s jedním robotem navíc, který v případě, že bych aparát zapomněl, by vykřikoval: "Vole!" nebo aspoň "Blboune, zase jsi mě zapomněl!" Eventuálně v Neapoli mohl by vykřikovat "Zloděěěěěěj, chyťte ho!" Italsky samozřejmě. S Neapolí, jak už víte, mám totiž ty nejošklivější zkušenosti. Ještě, že jsem tam neměl aparát. |
Originální ilustrace pro Pozitivní noviny © Olga Janíčková
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 18. 06. 2008.
PhDr. Slavomír Pejčoch – Ravik
Další články autora
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
PhDr. Jiří Grygar | |
Jan Krůta | |
Ladislav Gerendáš | |
Josef Fousek | |
Ivan Kraus | |
Blanka Kubešová | |
Ondřej Suchý | |
Jan Vodňanský |