Zdeněk Wachfaitl: Veteráni na zámku Berchtold v Kunicích
Rubrika: Exkluzivně – Aktuality
V sobotu 14.června na zámku Berchtold v Kunicích-Vidovicích byla uspořádána Výstava veteránů. Zde v Kunicích se malý zámek, původní hraběcí sídlo, opět díky náročné rekonstrukci začíná probouzet a s ním i dlouhá prvorepubliková tradice posázavských motoristů a dnes již také veteránistů. Rekonstrukce přilehlého zámeckého parku již tak pokročila, že zde lze uskutečnit výstavní i přehlídkové akce. Se zámkem je to samozřejmě složitější, ale pokrok je viditelný. V posledních letech se výstavy nebo akce veteránů staly téměř českou tradicí, a tak není divu, že každá takováto akce přitáhne zájem obecenstva, ale i pamětníků a odborníků. V Kunicích se takováto akce konala s podporou společnosti pro Rozvoj Kunic a okolí také. Já jsem díky samým jízdám za hranice všedních dnů ani netušil, co se děje a chystá za humny – u nás v Kunicích. Ale nakonec jsem to i já zaregistroval alespoň tak, abych si vše prohlédl a nafotil pár obrázků. A věru, bylo se na co dívat, tedy nejen na rekonstrukci zámku a přilehlé zahrady a parku, ale také na historická vozidla. Není nutno se zde sáhodlouze rozepisovat o nedávné historii, ale je jisté, že tomuto hraběcímu sídlu někdejší posádka československé armády prospěšnou službu neučinila, ostatně jako všude jinde. O to větší je potěšení z toho, že tento původně silně zdevastovaný objekt stále stojí a má vlastníka pečujícího o to, aby zámek vstal z mrtvých. Díky lidem usilujícím o Rozvoj Kunic se tato prospěšná věc již několik sezon dostává stále do popředí a výsledek je dalece patrný. Vystavené vozy na výstavě byly povětšinou z Posázavského klubu historických vozidel v Ondřejově, případně ze soukromých sbírek. Na několika záběrech česká klasika – Škoda 430, Jawa Minor I, Škoda Felicia. Zámecký park je příjemné místo uvedené do vyrovnané polohy přechodem z původního náznaku anglického parku do nově zbudované a nově osázené zahrady. Každý strom zde má jméno, což je velice působivé a dělá dojem příjemného a domácího prostředí. Účast kocoura Mikeše na panelu v parku zde není vůbec náhodná, vždyť z Kunic do Hrusic je to kousek a Kunice jsou součástí celého Ladova kraje. A příroda i obyvatelstvo v tomto regionu zůstávají stále ve vyváženém vztahu jako za Ladových časů a to je dobře. Na zámek jsem se vypravil na chvilku, abych viděl, jak pokračuje rekonstrukce zámku a co je předmětem rekonstrukce zahrady. Samotné exponáty dávného i nedávného automobilového světa mne také velice zajímaly. O to více mne mrzelo, že jsem se svým vozem též nepřijel, ježto můj MBX odpočíval toho času v Rokytnici a připravoval se na letošní Dánskou jízdu. Ale to již tak někdy bývá, že někdy ani při nejlepší vůli není možné stihnout vše, co se okolo nás děje. A tady je nečekaná perla celého veteránského srazu – anglický traktor Massey Ferguson 35, tedy 35 koní, ve velice krásném technicko-provozním stavu. Takový stroj je přímo pochoutkou pro české zemědělské nadšence a jeho stav dává tušit, že majitel stroji věnoval hodně času. Na traktorech jsem v dávných letech na českém venkově něco odjezdil, ale takový krásný stroj jsem v ruce neměl. Vlastně co potřebuje člověk na venkově – aby mu stroj usnadnil práci a zbytečně nekomplikoval život třeba velkými režijními náklady. Myslím, že tento zástupce zemědělské techniky toto krédo zcela jistě naplňuje měrou vrchovatou. Motocykly byly zastoupeny řadou modelů Jawa a také zahraničními značkami BSA a Ariel. Jeden pasažér si hověl v motocyklu BMW. Je zvláštní, že na podobných akcích se nejvíce pozornosti publika dostává automobilům z doby „Mototechny“, to jsou zejména padesátá a šedesátá léta. Asi to bude letitá nostalgie a tak i zde velkou pozornost sklidil ruský automobil Moskvič 407. Jeden z vozů, který si naši lidé mohli kdysi z Mototechny přivézt domů. Dokonce jsem si po letech tento vůz prohlédl v klidu a mohl podebatovat s majitelem. Jen tak na okraj – jedná se o vůz vyráběný v moskevské automobilce AZLK na výrobních linkách pocházejících z Německa. Konstrukčně vychází z původní předlohy – vozu Opel Kadett. Nicméně v šedesátých letech se na tento vůz nekoukalo skrz prsty. Moskvič byl celkem oblíbený pro svoji robustnost a celkovou výkonnost a výdrž. Rovněž zde byla Tuzexová legenda – Fiat 500, malý vůz velkých možností. Kdo s ním něco užil, jistě ví, že to stálo za to. Velice zajímavým byl vůz Jawa Minor I, s jehož majitelem panem Nečesánkem z Ondřejova jsem se v naprosté pohodě pobavil o životě s dvoutaktem. Při závanu odéru dvoutaktního motoru jsem si vzpomněl na klukovské doby, kdy jsme s mým otcem sem do Kunic jezdili také Minorem, ale již poválečným Aero Minorem II a já jsem jej na cestě u transformátoru projížděl. Brblavý zvuk dvoutaktu mi v hlavě promítl téměř vše, co jsem jako kluk viděl a prožil s mým otcem na silnicích v šedesátých letech. Nějaká lahůdka se najde vždy, a tak zde byla k vidění tato Škoda 130 RS pana Egidyho z Kutné Hory. Pohled pod kapotu dává tušit, že koní je v tomto voze dostatek a na okruzích i soutěžích se s ním dalo docela jet. Naprostá moderna ve formě ukázky tohoto Audi R8 Zde je názorně vidět, co znamená řídit veterána. Tato Bedelia byla zajímavá i pro kameramana televizní stanice Nova, která ten den vysílala o této akci krátký šot ve zprávách. Ukázka jízdy dopadla dobře, i na štěrkové cestě se podařilo Cyclecar zastavit. To už se můj čas blížil a mně nezbylo než tuto zajímavou akci opustit a jít se věnovat povinnostem na své zahradě. Akce to byla velice příjemná zejména přátelskou atmosférou, o kterou se všem staral organizátor této výstavy pan Růžička z Kunic. |
foto @ Zdeněk Wachfaitl
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 08. 09. 2008.
Zdeněk Wachfaitl
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Josef Fousek | |
Zdeněk Pošíval | |
Karel Šíp | |
Dáša Cortésová | |
Ivan Kraus | |
Plk. JUDr. Michal Dlouhý, Ph.D. | |
Milan Markovič | |
Jiří Suchý |