Olga Szymanská: DYŽ LACH POTKA VALACHA
Rubrika: Publicistika – Zajímavosti
Silný vztah člověka k určitému kraji prostřednictvím uchovávané historie a vědomím o kořenech jeho předků je dávno prověřen. Po matce pocházím z kraje beskydského – můj vztah ke zdejším kulturním hodnotám a folklórním tradicím je tedy silný. Z KRAJA Proto jsem začátek srpna trávila ve Valašském muzeu v Rožnově pod Radhoštěm na Mezinárodním festivalu slovenského folklóru v České republice Jánošíkov dukát. ![]() Po úvodu jako by Z malovanej truhlice vyskočila kolekce Živých krojů ve fotografii. Poté se z Roztančeného námestia lila městem Rieka radosti, aby ve známém skanzenu z Živej klenotnice rozehrála na Fujaročky vlny melodií Od Taiter až k Šumave všem Hostiam milým. A aby pásma jako Poĺana, Poĺana…či Hrajte mi, husličky ![]() SOCHOVA DĚDINA VINCENC SOCHA (1903 Štramberk – 1970 Frýdek-Místek) prožil život ve Lhotce pod Ondřejníkem. Byl zde řídícím učitelem, zde se oženil, postavil dům a vychoval děti. Byl příkladem vzácného kantora a vlastence. Od roku 1950 však fáral v Ostravě na dole Hlubina, kde onemocněl těžkou plicní chorobou. Proto přešel na Hukvaldy jako lesní dělník. Za okupace podporoval rodiny zatčených a uvězněných spoluobčanů. Socha byl hluboce věřícím člověkem: především kvůli víře mu jeho kulturní a občanské snahy byly ztěžovány. Roku 1936 založil ve Lhotce národopisný soubor Pilky. Jako uznávaný sběratel a národopisec se věnoval záchraně mizejících hodnot. Hlavně u mládeže se snažil rozvíjet vztah k lidovém ![]() „Lhotecka dědina posypana kminem, lhotecka děvčata voňa rozmarynem. Lhotecka dědina posypana makem, lhotečtí mladenci, ti smrďa tabakem.“ OD JARA AŽ DO ZIMY Folklórních festivalů a programů v kraji pod Lysou horou a Ondřejníku je dost. Ale SOCHOVY NÁROPISNÉ SLAVNOSTI ve Lhotce k poctě Vincence Sochy jsou jedinečné. Do zdejšího amfiteátru – symbolické, že v blízkosti základní školy a domu V. Sochy – jsou každoročně zvány soubory z regionu, z jiných krajů a hosté ze Slovenska. Na 16. ročníku Sochových národopisných slavností 2010 vystupovaly dětské soubory Valášek (Kozlovice), Malý Grúnik (Ostravice), Holúbek s muzikou Vrobelci (Ostrava), Trnečka (Zlín) a Bysterec (Mnichová Lehota). Z dospělých Valašský Vojvoda (Kozlovice), Grúnik (Ostravice) s cimbálovou muzikou Vojtek (Ostrava), Ondřejnica (Stará Ves nad Ondřejnicí), Ostravica (Frýdek-Místek), cimbálová muzika Jana Pustky (Kozlovice), Mladá Haná (Velká Bystřice), Nadšenci (Trenčín) a domácí Pilky (Lhotka). ![]() Po proslovu zástupců obce a hostů se soubory představily ve společném programu Od jara ež do zimy. V oddílu Jaro předvedli např. Vynášení Mařeny či Kraslice, v Létu Letni hry na louce či Dožínky aj., v Podzimu Krmaš i Tlačení zeli ad., Mikulášskou obchůzku, Hru na Masopust aj. v oddílu Zima. Jen co vydechli při Muzikantském okénku c. m. Jana Pustky a jubilující Ostravica a Valašský Vojvoda předvedli, jak to vypadá, Dyž Lach potká Valacha, při závěrečném vstupu Mladé Hané a Nadšenců se nadšení jejich i diváků násobilo. Po oficiální části zábava pokračovala při muzice a výtečném krajovém pohoštění. Na závěr zapálili šohajové vatru, přes níž vysoko skákali. Sochovy národopisné slavnosti kvůli své tradici, pohostinnosti a srdečnosti mohou vždy vítat vzácné hosty. Především syny V. Sochy Stanislava a Vincence. Dále Jana Rokytu s jeho syny (všichni mistři na cimbál) i další odborníky. Františku Pituchovou (o níž jsme psali). Marii a Pavla Dužích (iniciátory a spolutvůrce filmu O starých Starých Hamrech, krásné propagátory regionu). Lašského krále Zdeňu Viluše I. Chrabrého (Zdeňka Z. Krulikovského) se členy jeho dvora. Mnohé milovníky kraje a folklóru. Média nevyjímaje. Přijíždějí muzikanti, zpěváci a tanečníci souborů, kteří zrovna nevystupují, ale mají čas a hlavně chuť setkat se a spolu „dobře sa měť.“ Zásluhou Vincence Sochy se taneční a písňová tradice jeho kraje i regionu přenáší z generace doby minulé na generaci přítomnou, ale i budoucí. A jeho tvorba, vzácná a vonící jako rozmarýn, zůstane nastálo součástí české lidové kultury. Olga Szymanská (s laskavým přispěním Obce Lhotka) |
Vincenc SOCHA PhDr. Kateřina Janásová, Muzeum Beskyd Frýdek-Místek „Lhotecka dědina posypana kmínem, lhotecka dědina posypana kmínem, lhotecka devčata , lhotecka děvčata, lhotecka dětčata voňa rozmarynem ...“ První sloka známé lidové písně, písně o „dědině“, ve které učitel, sběratel a spolkový pracovník Vincenc Socha prožil a pracoval téměř 34 roky. ![]() V listopadu 1929 spojil svůj život s Janou, roz. Tomkovou, a z jejich manželství vzešli dva synové Stanislav a Vincenc. Rodina si vzala k sobě původně jen na prázdniny dívenku Věrku, která u nich nakonec zůstala a stala se jejich dcerou a sestrou. Na šest let byl v roce 1929 Vincenc Socha jmenován správcem obecné školy v Měrkovicích. Za zdejšího působení se stal pilným sběratelem a zapisovatelem lidových tanců a písní. Založil národopisný soubor, s nimž nacvičil mnoho písňových i tanečních skladeb ze svých sběrů, ale i divadelní hry, z nichž některé i sám napsal. Byl činný v různých spolcích i politických organizacích. V roce 1936 odešel do Lhotky pod Ondřejníkem, kde byl deset let řídícím učitelem na místní obecné škole. V padesátých letech 20. století byl nucen pro své náboženské a politické přesvědčení opustit učitelské místo a živit se jako horník na dole Hlubina v Ostravě. Když na počátku šedesátých let vážně onemocněl, odešel do invalidního důchodu. Přesto ještě 4 roky pracoval na polesí v Hukvaldech jako lesní dělník. V červnu roku 1970 zemřel ve Frýdku-Místku, ale pohřben byl na lhoteckém hřbitůvku. Vincenc Socha byl tichý a nenápadný „pracovník na poli kulturním“, avšak jeho dílo je obdivuhodné. Těžiště jeho sběratelského zájmu spočívalo v lidových písních a tancích. Zahrnovalo rozsáhlou oblast: od Měrkovic, Kozlovic, Lhotky a Metylovic, Kunčic pod Ondřejníkem, Čeladné přes Pstruží a Frýdlant nad Ostravicí – tj. na oblast Moravského Lašska – až po hranice Moravského Valašska. Podařilo se mu sebrat na 1 300 písní a na 140 tanců, z nichž velká část je uložena v opisech v Archivu Ústavu pro etnografii a folkloristiku České akademie věd (ÚEF ČAV) v Brně. Na vlastní náklady vydal v roce 1948 „Lidové tance na Lašsku“, kde je v notovém zápisu zachyceno 30 tanců, k nimž podal slovní vysvětlení. Další dva díly vyšly až po jeho smrti z iniciativy Zdenky Jelínkové („Lidové tance z valašsko-lašského pomezí v okolí Ondřejníka“, vyšlo v Ostravě v roce 1975, zde je zachyceno 50 tanců; „Lidové tance z valašsko-lašského pomezí“, Ostrava, 1986, s 62 tanci). Při svých sběrech „objevil“ pro národopisnou dokumentaci řadu zpěvaček: např: Anežku Šenkovou z Měrkovic, Anežku Kalusovou s manželem z Kozlovic, Janu Galasovou z Frýdlantu n.O., Marii Tobolovou z Lhotky p. Ondřejníkem. Z jeho sběrů byly vydány- pod patronací Obecního úřadu ve Lhotce p. Ondřejníkem - 3 sešity s notovými zápisy a s edičními poznámkami Jana Rokyty. „ Už ty pilky dořezaly, už ty mlynky domlely...“ Vincenc Socha nejen sbíral a zapisoval lidové písně a tance, ale také řadu z nich naučil děti ve škole. Žáci pak postupně přecházeli a rozšiřovali původní národopisnou skupinu, pro niž se po válce ujal název „Pilky“ - podle jednoho z nejznámějších tanců. A právě Vincenc Socha byl jejím uměleckým vedoucím po celou dobu jejího trvání. Lidový soubor „Pilky“ se brzy stal známým, uznávaným a také žádaným souborem nejen na regionálních národopisných slavnostech. Na přelomu 50. a 60. let vystupoval několikrát na Mezinárodním folklorním festivalu ve Strážnici. Od roku 1962 vedl i dětský národopisný soubor. Vincenc Socha byl příkladným vlastivědným pracovníkem. Zaznamenával také zvyky a pověsti, psával stati o životě, kultuře, hospodářství obcí, které znal, které prochodil a jejichž lidé mu byli blízcí a milí. Bohužel, podmínky pro práci se zhoršovaly zvláště po roce 1965, kdy bylo rozhodnuto zbořit školní budovu - místo pro shromažďování a nácviky. A tak musela být nakonec v roce 1968 činnost souboru ukončena. Vincenc Socha to při své nemoci velmi těžce nesl. ![]() Slavnosti začínají vždy položením květin u Sochova pomníku, poté prochází obcí průvod členů folklorních souborů a skupin „z blízka i dáli“, který končí na prostranství amfiteátru u budovy školy. Zde pak nastává „veselí“ - zpěv a tanec. Až do nočních, ba i ranních hodin se nesou písně „lhoteckou dědinou“. „Lhotecká dědina posypana makem, lhotečti mladenci ti smrďa tabakem.“ PhDr. Kateřina Janásová, Muzeum Beskyd Frýdek-Místek |
foto z webových stránek © http://www.vmp.cz | http://www.valasek-kozlovice.cz
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 13. 09. 2010.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Helena Štáchová |
![]() |
Plk. JUDr. Michal Dlouhý, Ph.D. |
![]() |
Ivo Šmoldas |
![]() |
PhDr. Ing. Zdeněk Hajný |
![]() |
Milan Markovič |
![]() |
Jan Krůta |
![]() |
Vladimír Just |
![]() |
Karel Šíp |