Pavel Novotný: Vernisáž I.
Rubrika: Publicistika
a skrze jejich laskavé porozumění zejména
vydavateli POZITIVNÍCH NOVIN příteli Pavlu Loužeckému,
Pavle, jsme všichni s Vámi, buďte statečný a vyhrajete.
Dostal jsem pozvánku na vernisáž od dlouholetého přítele, kterého stejně jako spoluvystavující autorku dovedly k malování zvláštní důvody. Otázka: Jak ono to vlastně s tou amatérskou tvorbou je?
Pro ilustraci: „Dneska maluje každý“ konstatoval jeden z mých profesionálních kolegů. Potřásal hlavou, tahal se za lalůček levého ucha a nevěděl jak okomentovat nevelká dílka postaršího amatéra instalovaná v hale jednoho z velkých pražských supermarketů.(Viditelně byl nesvůj a drbal se na zátylku.) „Tady nejsi na umělecké komisi, o to tu přeci vůbec nejde,“ povídám mu. To je o něčem jiném.
O ČASTÝCH OTÁZKÁCH MISOMUSŮ
MISOMUSOVÉ – KULTUROLOGOVÉ A SVOBODA TVORBY
JSOU JEJICH ODSUDKY DŮVODNÉ?
Pokud profesionálnímu umělci sluší pokora a skromnost, o umělci-amatérovi to platí dvojnásob. Pojem amatér znamená milovník. V případě krajinomalby to znamená kromě jiného i úctu a respekt k zobrazovanému motivu stejně jako k divákovi, kterého není radno podceňovat. Poučovat kohokoliv sáhodlouhými výklady, co si má o dílech pomyslet, či co má dílo a v jakých intencích představovat, je pošetilé a nepatřičné.
Důvod: Ta díla hovoří sama za sebe. Pajány a recenze často pracují ve svých slovech s duchovními pojmy a emocemi (pozitivními i negativními), které nelze spočítat, škatulkovat, měřit v jejich intenzitě, či matematicky kvantifikovat. A každý divák, co jich je, představuje nekonečnou množinu jedinců z nichž každý je jinak vzdělán a odlišně duchovně a citově vybaven. V tom spočívá celá ošidnost takových, „nepochybně dobře míněných soudů.“ To ponechme v hájemství profesionálních teoretiků a kulturologů. Často je nazývám „duchovními pitvaly“. (O autorovi, či jeho dílech, vědí často víc a mnohdy úplně něco jiného než oni sami.) Ostatně to velmi dobře vyjádřil i v úvodním slově vernisáže můj kolega, sochař, kurátor výstavy, akademický sochař pan Milan Martiník, který jejich jazykem v parodujícím přednesu vernisáž uváděl.
A poněvadž neexistují návody na universálně platnou genialitu a na generelní pravdy s velkým „P“ o tom, do jaké míry má být autorův jazyk konformní s obecně respektovanými estetickými normami a nebo jak a čím být „nový a objevný“, můžeme být venkoncem spokojeni. Důvod je prostý: Vzniká tak základní podmínka pro vznik široce rozvětvených tvůrčích počinů v pluralitním a svobodném prostředí občanské společnosti. Jinak ovšem cokoliv předstírané zpravidla čouhá z díla jako čertovo kopyto, to se rozumí. Autora–amatéra šlechtí touha po poznání techniky a technologie malby v přirozené touze chtít dál profesně růst. Penzum dobře zvládnutého řemesla techniky je neoddiskutovatelnou podmínkou. Někdy takový autor překročí hranice dosažené kvality uměleckého projevu zcela přirozeně (a to je důležité), často nevědomě, a dosahují úrovně obvyklé u profesionálních tvůrců. Jindy naopak trpělivě vzdělávají „svou líchu“ aniž by tušili, že se to při možné pasivitě v jejich vlastním sebeuspokojení nemusí podařit třeba nikdy.
V tom viděl internacionální srozumitelnost všech „krásných umění“ napříč civilizacemi a odlišnými světy kulturních tradic i prof. V. V. Štech (jeho citát z r. 1964.) Je to současně i spravedlivé. Svoboda uměleckého projevu je pouze prostředkem k vyjádření obsahu duchovního světa tvůrce. Ona díla vyjadřují obvykle jinak obtížně sdělitelné polohy autorova vnitřního vnímání. Jsou reflexí k vnějšímu světu a současně projekcí jeho intimních vizí a předkládají divákovi autentickou hloubku prožitku „jeho témat“.
A postavíš-li člověka, diváka jako takového do řady vedle sebe, každý z nich ty pojmy jako „vřelost, autenticitu a hloubku citu a lásku ke krajině, stejně jako její pomíjivé proměny a nálady vnímá odlišně v hranicích vymezených jeho psychogramem. To vše se vymyká možnostem prostého slovního popisu. O kvalitě díla rozhoduje na prvém místě jeho vnitřní pravdivost, bezprostřednost a poctivost realizace. Svoboda uměleckého projevu na straně druhé není ovšem tím, co by generelně pardonovalo tvůrčí bezradnost a nebo tápající neumětelství. Rozsah obou škál je tak široký, že je není vůbec radno vymezovat a vyslovovat hodnotící soudy. Není to ani mým záměrem, natož smyslem věci.
VERNISÁŽ – DEN „D“ – HODINA „H“
KTERAK VLÍDNOST A PŘÁTELSTVÍ POTŘEBNÉ K ŽIVOTU JEST
Den „D“ 16. května 2011, čas 17:00 hod. Pořadatel: Parlament České republiky, Kancelář Poslanecké sněmovny, místo konání: (parterové atrium). Průběh vernisáže: Úvodního slova se ujímá akademický sochař pan Milan Martiník a pan Charlie Kasal. Prvně jmenovaný zahajuje v parodovaném jazyce kulturologů, duchovních pitvalů tvorbu obou autorů v nesrozumitelnosti ryze profesního pojmosloví, což je vděčnými diváky okamžitě pochopeno a odměněno vřelým potleskem.
Poté je představena japonská koncertní virtuoska paní Fukuda Zemanová, která na cemballo doprovází Mistra Martina Zvolánka (t.č. nejlepší český klasický trumpetista uznávaný po celé Evropě) který přednesl poprvé v dějinách nedávno objevenou skladbu italského skladatele ranného baroka Vivianniho (předchůdce Johanna Sebastiana Bacha). Čistota přednesu a dynamika skladby uchvátila jak znalce tak laické posluchače.
Opět silný potlesk. A pak se již oba aktéři vernisáže vítají se svými přáteli, milými hosty, přijímají květinové pozornosti a v bezprostředních rozhovorech živě diskutují (viz fotoreportáž).
VIRTUÁLNÍ ROZHOVOR S OBĚMA AUTORY
ANEB: „DÁMA MÁ PŘEDNOST“ – JUDR. DANA ŘÍMANOVÁ SE PŘEDSTAVUJE

K malování, kterému se věnuji od dětství, mě přivedl otec, pan Břetislav Jungling (1921–1980), slavný portrétista a krajinář z východních Čech. Oba rodiče mě v malování podporovali a učili, ale otec mi tuto činnost rozmlouval, poněvadž profesionální dráha malíře je z hlediska finančního občas velmi trnitá. Přemluvil mě, abych se věnovala profesi právníka, což jsem udělala a v podstatě nelituji. V této oblasti jsem profesí legislativec, což je ve své podstatě tvorba práva jako takového. Jako malířka pracuji bez ovlivnění uměleckými školami a malovala jsem si vždy pro radost. Nejstarší bratr Jan vystudoval obor malby na AVU u profesora Františka Jiroudka, který ho, stejně jako ostatní žáky, svým malířským stylem ovlivnil.
Ano, vašeho otce zmiňuje i Velký slovník Československých výtvarných umělců Dr. Prokopa Tomana, díl V., str. 444, Jungling Břetislav, nar. 28.11. 1921 v Kunčicích (Rychnov n/Kněžnou), malíř v Hradci Králové.
Studia: absolvent známého reálného gymnázia v Hradci Králové, dále um. prům. škola v Praze (1940–1948), prof. Zdeněk Kratochvíl a Alois Fišárek. (Konec citace, opravy původního textu Slovníku provedla Judr. Římanová.)
Vynechám-li obtížně uchopitelné pojmy vašeho duchovního vnitřního světa, můžete zmínit onen faktický impulz, který odstartoval vaši tvorbu?
Těžko říci. Celý život jsem si dělala náčrtky, popřípadě zaznamenávala obrazy své fantazie a nebo skutečnosti. Byl to snad i podvědomý útěk od jinak náročné práce právníka-legislativce do světa světla i stínů, stejně jako sluncem zalévající krajinu. To vše bylo a zůstalo dominantní inspirací. Když po skončení práce pozorujete své dílo, můžete se z něj radovat a ta radost se násobí, když se dílo líbí i ostatním.
V jaké vaší životní etapě k tomu došlo?
Že se budu věnovat trvale malování nejspíš v okamžiku oslavy mých padesátin, kdy mi přátelé věnovali kufřík se školními olejovými barvami.
Všiml jsem si, že užíváte ve své tvorbě ve značné míře téměř čistých a nelomených tónů, jakoby přímo z tuby. Barvy vybuchují před očima diváka až eruptivně, že se sám sebe ptám, zda je to důsledek expresivního pozitivizmu, invazivní spontanity, momentálního duševního pohnutí a nebo jen prosté touhy upoutat pozornost? A nebo je to od každého kousek v předem neodhadnutelném poměru?
Použití barev a jejich kombinace je naprosto impulsivní bez toho, abych měla jakýkoliv zájem tímto způsobem zaujmout. Atmosféra tématu, který zpracovávám, mne vede jakoby sama.
Tak jako všichni malíři nemalují obraz kvůli detailu, ale kvůli celkovému pohledu. Proto upřednostňuji krajiny, zejména jižních Čech, kde letní i podzimní příroda, čistota vzduchu a nádhera ostrých kontur umožňuje ztvárnit snový pohled okamžiku a technika olejomalby je ideálním prostředkem pro dosažení mého záměru.
Nejenom jako malíř, ale zejména jako restaurátor obrazů, se ptám takto: Zajímá vás dlouhověkost vašich obrazů? Zajímáte se o technologii malby?
To víte, že ano, ale jsem finančně omezena, a proto využívám v mezích svých možností materiál, který by teoreticky měl vydržet.
K té druhé části otázky: Ano, jak jde čas, stále se snažím využívat techniky olejomalby v různých postupech. Jinak se ale technologií barev z jejich chemické stránky moc netrápím.
Ze světových autorů jsou to především impresionisté. Z Francouzů především Edouard Manet. Z českých tvůrců pak asi nejvíc český malíř žijící ve Francii Josef Šíma. Zejména pro svojí symbolickou tvorbu a snové obrazy okolí Jaroměře, odkud pochází moje maminka. Tam jsem prožívala své časté prázdniny v dětství.
Můžete mně rozumně vysvětlit proč nepodepisujete své obrazy?
Své obrazy signuji zásadně na zadní straně.
Poznámka autora: Věru originální. Bez komentáře.
AUTOR MUDR. OLDŘICH PRAŽAN SE PŘEDSTAVUJE

Otázka i pro tebe: Vynechám-li obtížně uchopitelné pojmy duchovní sféry a tvého vlastního podvědomí: Co bylo rozhodujícím impulsem, který odstartoval tvoji intenzivní malířskou tvorbu? Byla to ona tristní situace, kdy horibilní diagnóza karcinomu a související hrozby, jak píši v předešlém textu a nebo ještě cosi jiného?
V mém případě došlo k probuzení mé malířské vášně naprosto náhle a eruptivně. Bylo to opravdu v přímé souvislosti se zákeřnou nemocí. Nikdy před tím jsem neprojevoval zájem, ani talent pro malování.
Vypouštíš ve své malbě a nebo ignoruješ některé části reálií motivů, poněvadž je nepovažuješ pro dílo za podstatné?
Od počátku záměrně vypouštím ty části zobrazovaných motivů, které pro mě nejsou buď vůbec důležité anebo se mi nehodí kompozičně. To je přitažlivá součást svobody malíře. Akcentovat to důležité a potlačit marginálie.
Poznámka autora: Myslím, že poněkud přeháníš. Zatím jsem ti uvařil jen speciální mallmedium a připravil několik tub lomených tónů barev. Zrychlí to práci a umožní, aby ti prosychaly všechny vrstvy malby současně. Spíš je zapotřebí, abychom se oba dostali k praktickým krokům. Jinak řečeno: „Labor improbus omnia vincit, … ale to je obecně známo.
Mám tedy pravdu v tom, že ses ke svému současnému a snesitelnému životu doslova „promaloval“?
Na tvoji předposlední otázku statečně a upřímně odpovídám: Máš plnou pravdu. Ke svému současnému „modu vivendi“ mě dovedla malířská tvorba, a pojem „promaloval“ je asi nejvýstižnější. Opakovaně tuto cestu doporučuji jako arteterapii všem bližním.
Tu otázku ponechávám bez odpovědi zcela záměrně, jelikož míří tam, kam se sám bojím nahlédnout.
Milí přátelé, přeji Vám hodně radosti z Vaší práce, vůli, trpělivost a stejné zaujetí pro malířskou
tvorbu jako dosud. Za trpělivost, laskavé odpovědi a vlídné zacházení děkuje
autorům JUDr. Daně Římanové a příteli MUDr. Oldřichu Pražanovi autor této reportáže.
Restaurátorská tvorba , bezpečnostní ochrana uměleckých děl.
Kontaktní adresa pro písemný styk: Vavřenova 1146, 142 00, Praha 4, tel. +420 604 847 666,
atelier_novotny@centrum.cz
Bezpečnostní ochrana uměleckých děl v procesu restaurování je prvá i poslední pomoc evidence vlastníka.
Prokazuje vlastnickou identitu díla při majetkových sporech, po hmotných destrukcích díla, po haváriích,
dopravních nehodách, živelních pohromách, požárech a zátopách. Je nezastupitelné v případě prokázání trestné činnosti
a nelegálních obchodů s nimi. Prokazuje pokusy o pojistné podvody. Dílo je trvale chráněno po celou dobu své hmotné celistvosti bez následných nákladů a dodávek energií. Informace na písemné vyžádání.
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 16. 08. 2011.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Vladimír Just |
![]() |
JUDr. Ivo Jahelka |
![]() |
Dáša Cortésová |
![]() |
Helena Štáchová |
![]() |
PhDr. Jiří Grygar |
![]() |
Ivo Šmoldas |
![]() |
Karel Šíp |
![]() |
Josef Fousek |