Jak jsme se v kultuře rozšoupli
Rubrika: Literatura – Zábava
Druhý způsob byl realizován návštěvami kina na budovatelské filmy, případně na díla, oslavující hrdinství našich a především sovětských vojáků ve Velké vlastenecké válce. Ale výjimka potvrzuje pravidlo, a tak se jednou stalo něco nepředvídatelného.
Místní kujebinští ochotníci nastudovali povedenou taškařici italského dramatika Carla Goldoniho (1707-1793) a „načálstvo“ usoudilo, že by návštěva tohoto představení mohla trochu povznést ducha armády. Práce tohoto dramatika se často vyznačují tím, že pán, zpravidla šlechtic, se převlékne za sluhu a naopak, a navštíví nějaký podnik, třeba maškarní ples. Obdobný nápad má samozřejmě i paní se služkou, a tak si posléze záletný šlechtic namlouvá vlastní maskovanou manželku, kterou ovšem nepoznává a joj, to je potom švanda.
Přesto mají tyto komedie přes propast věků stále svoji životnost pro svůj spád a temperament v ději i dialozích, a výkony již stárnoucího Ladislava Peška v „Poprasku na laguně“ jsou stále ještě v živé paměti.
Naše intelektuálská světnice s hrdým názvem „Čapajev“ byla auf, a jeden z téměř poloviny osazenstva, kterou tvořili hlavně vystudovaní právníci, poznamenal: „To se zase jednou kulturně rozšoupnem!“
Nadešel den D a armáda plně obsadila místní divadlo, prodchnuté nedočkavým očekáváním. Musím předeslat, že vojsko nebylo zklamáno. Za zmínku stojí již hlavní dvojice protagonistů, hrabě a hraběnka. Hraběte hrál vyčouhlý student, který budil dojem, že se celý život pořádně nenajedl a jenom louskal šváby. Na jevišti připomínal splašenou chmelovou tyčku, která se nějakým nedopatřením vydala na pouť s procesím ke sv. Antoníčkovi v omšelém úboru kajícníků. Zato paní hraběnka! Dobrých devadesát a možno ještě víc kilogramů vykostěné váhy již při vstupu na jeviště způsobila sborové hlasité vydechnutí armády, při čemž se v tom okamžiku zdálo proscénium poloviční.
Její bujné rozměry – to bylo něco nadpozemského. Vnutila se mi představa, že pro gigantické rozměry jejího poprsí nebylo dosud vynalezeno číslo. Přesto ji hrabě něžně miloval, i když si občas jako jednohubku k zakousnutí rád dopřál něco mladšího. Když se obejmuli, vznikl dojem, že vrabec usedl na konev se slabomyslnou představou, že ji plně okupuje.
Když vstoupila v novém kostýmu na jeviště, sál ztichl. Do kalhot ji snad musela násilím cpát alespoň čtveřice pomocnic a zapnout živůtek muselo být náročné i pro stavební hever. Snad všichni očekávali, že každým okamžikem musí něco někde povolit, sálem jakoby se už nesl zvuk násilně praskajících švů. Z živůtku se dralo ven utiskované poprsí a mnozí vojáci byli připraveni si zakrýt oči, aby v okamžiku, až ten knoflíček povolí, o ně nepřišli. Zato přišel hrabě. Hoch si ovšem zakrýval obličej jakousi maskou do plesu, kterou tvořil kus papundeklu na tyčce. Pomalován byl fantastickými výlevy, které připomínaly rituální kresby papuánců pro obřadní tance.
„Proboha, miláčku, proč tísníš tu krásu v takových hadrech??“ A to nás úplně odrovnalo. Soused, který ještě před chvílí se vyjadřoval na adresu hraběte:
„To musí bejt nějakej blbec!“ se svalil pod sedadlo a už nebyl schopen ani toho chechtání.
Hra se setkala s velkým porozuměním, jenom „načálstvo“ si nebylo úplně jisto, jestli to s tou kulturou nějak nepřehnalo, jestli opravdu takový zážitek posílí naši bojeschopnost. Usnesli jsme se na „Čapajevu“, že dosáhli pravého opaku.
Kdyby ti imperialisté měli jen trochu fištrónu, nebudou zbytečně zbrojit, stačí, když naši armádu pozvou na podobné povyražení. Po takovém zážitku nebude určitě nikdo bojeschopný. Není zkrátka nad mazanou ideologii!
OHLASY | |
| |
|
grafika © Jiří Winter-Neprakta
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 07. 10. 2006.
Vladimír Kulíček
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
RNDr. Vladimír Vondráček | |
Ondřej Suchý | |
Jiří Menzel | |
Ivan Rössler | |
Zdeněk Pošíval | |
Jiří Suchý | |
Ivan Kraus | |
Jan Krůta |