Milan Dubský: Extrémy a svoboda
Rubrika: Publicistika – Komentáře
Extrémy vedou vždy k problémům. Jejich zesilování a kulminace vedou k ničení a zkáze. Vezměme sociální, přehumanizované postoje, které se v politice zahalují do nepravdivých až lživých parol, hesel a transparentů. Hlásají rovnost lidí, ačkoliv každý člověk je jiný. Nejsou dva identičtí jedinci. I jednovaječná dvojčata jsou rozdílná. Něco jiného je rovnost práv. Zde jsou si všichni lidé rovni. Jedna z dalších populistických teorií, s kterou přišli různí pseudosociálové, byla teorie stejného žaludku. Další chytlavá teorie komunistů: všechno patří všem. Proto násilná kolektivizace, znárodnění výrobních prostředků, zneužitý altruismus, reálný socialismus a visionářský komunismus. Na druhé straně, na druhém pólu individualismus. Hlásající neomezenou svobodu jednání, svobodu jakéhokoli podnikání. Neoliberální terminologie operující s prosperitou, svobodou téměř jakéhokoli jednání za účelem zisku. Prosperita jedněch na úkor druhých s ideologickou škraboškou schopných a úspěšných proti neschopným, lenivým, neiniciativním. Oba tyto systémy dovedené do extrémů vedly, vedou a povedou vždy k problémům, sociálnímu rozkolu, napětí a ve vrcholné fázi k pošlapávání demokracie, k diktaturám, válkám a katastrofám. Vždy se to týká a je ve vztahu ke svobodnému jednání člověka. Ale co to je svoboda? Prostor, v němž má jedinec možnost jednat podle své vůle, přesvědčení, potřeb, ideálů, povahy a založení. Proti tomu nelze zásadně nic namítat. Protože svoboda je věc dobrá. Ale svoboda má také, jako téměř vše v materiálním i duchovním světě, svá omezení. Svoboda jednoho člověka má hranice tam, kde naráží na svobodu jiného člověka. Tak je tomu u skupin, zejména zájmových, národů, států, spolků, unií, paktů atd. Tyto nárazy a pronikání svobody jedněch přes hranice svobody druhých lze řešit. Lze o těchto problémech jednat. Být tolerantní. O tom je nebo by měla být politika na té nejnižší úrovni v rodině, v obci, ve státě i mezi národy a státy. ![]() Další příklad bulvár, pornografie. Zastánci úplné svobody řeknou. Když se to někomu nelíbí, ať se nedívá. Ať tyto věci nekupuje. Ale když se tento způsob myšlení a jednání díky přemrštěnému neoliberalismu rozšíří a stane se součástí veřejného prostoru, tak z něj nelze vyskočit, odejít někam jinam, když nás obklopuje a my jsme v něm a jeho součástí. Týká se to mnoha dalších oblastí. Absolutizací svobody jde společnost k nelogickým a poškozujícím závěrům. Menšiny utlačují ve jménu svobody a přes její absolutizaci, že je to jejich právo, většinu. Svoboda hájit nesprávný názor např. fašistické ideologie vede k rozpoutávání vášní, k potlačování svobody vyššího řádu atd. Většina rozumných lidí ve skutečnosti nemůže chtít a ani nechce absolutní svobodu. Protože by to znemožnilo harmonizovaný život ve společnosti. Byly by nastoleny zákony džungle. Došlo by k pošlapání a pošlapávání svobod člověka ve spravedlivé pospolitosti a společnosti. |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 24. 03. 2007.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Ivan Kraus |
![]() |
Ladislav Gerendáš |
![]() |
Ondřej Suchý |
![]() |
Jaroslav Vízner |
![]() |
PhDr. Jiří Grygar |
![]() |
Blanka Kubešová |
![]() |
Jitka Molavcová |
![]() |
Ivan Rössler |