Blanka Kubešová: Máte rádi Viewegha?
Rubrika: Publicistika – Zbývá dodat...
Krátce po křtu 2.vydání románu „VLTAVĚNKA“ jsme se sešly s Petrou Haasovou v Bílé labuti, abychom společně stvořily nějaký rozhovor. Povídaly jsme si – no hlavně o „Vltavěnce“, samozřejmě - jak jinak. Zajímavější otázky padly bohužel na závěr, až když došla páska v magnetofonu. Máte ráda Viewegha? Optala se náhle Petra bez varování a pak jsme se jako dva spiklenci obě shodly na tom, že to není náš kůň. Otázka ve mně kupodivu doznívala ještě i o pár dnů později. Zkusmo jsem vzala do ruky „Účastníky zájezdu“ a opět je odložila. Podívala jsem se znovu i na film „Výchova dívek v Čechách“, to abych si byla jistá, že autorovi nekřivdím a že ze mne nemluví jen a jen bledá závist. Ne, o tohoto módního Viewegha opravdu příliš nestojím, ale existuje i jiný. Autor krátkých sloupků a fejetonů, ve kterých se daří vystihnout to pravé a uhodit hřebíček na hlavičku. Do nedávna existoval i autor nezkažený povrchností a příliš rychlým úspěchem. Ale začnu od Adama. Už mnohokrát jsem si snažila zodpovědět otázku domov a exil a proč jsou vztahy takové, jaké jsou? Je emigrace nepohodlná proto, že je skutečně jakýmsi druhým svědomím, jak se o tom stále psalo a píše, anebo si myslíme, že to měla lepší, popřípadě že si to příliš zjednodušila? Odpovědí je určitě víc, na jednu jsem narazila před lety víceméně náhodně právě v románu Michala Viewegha „Báječná léta pod psa.“ Otec hlavního hrdiny se v jedné z kapitol vrací ze služební cesty, odkud není důležité, důležitý je pouze fakt, že ze Západu. Vrací se jako Člověk – ne náhodou píše autor v tomto slově velké Č – totiž jako člověk, který ztratil pud podřízenosti a našel svou sebedůvěru. Názorně to uzná i pes, který se až dosud považoval za vůdce smečky. Bylo snad tohle zásadní příčinou oné propasti domova a exilu? Ne závist na plnou lednici, ale na lidskou důstojnost, kterou v exilu bylo dopřáno si ponechat? V 98.r. když se otevírala tato tématika, sáhlo brněnské divadlo Husa na provázku (a jistě ne náhodou) právě k Vieweghovým „Báječným létům pod psa“. Uvedlo je v režii Ivo Krobota v pražském divadle Archa, rezonance interpretů a publika byla obrovská a vůbec to byl počin nad jiné zdařilý. Hlavní hrdinové Kvido a Jaruška, kteří v dětství s úžasem objevují rozdílnost svých pohlaví, nahlížejí na věci s ironií a dětskýma očima a objevují tak věci, které dospělým unikají. Drsně hravá, humorná forma zcela názorně odhalila, jak to dopadá, když pravda přestane stát za to, aby si kvůli ní člověk ničil nervy. Viewegh – zdaleka ne jako první, ale docela určitě první v tak široce srozumitelném, téměř celonárodním měřítku – otevřel otázku „žití ve lži“. Využil nadsázky obyčejných každodenních situací k tomu, aby co nejvěrněji zobrazil náš svět „mlčky tolerované lži.“ Ano, tohoto Viewegha obdivuji, ale není už na spisovateli, aby vyvozoval důsledky ani jeho vinou, když se jede dál ve vyšlapaných kolejích. |
OHLASY NA ČLÁNEK |
KOUZLO NECHTĚNÉHO…? |
Foto © Václav Židek
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 06. 04. 2007.
Blanka Kubešová
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Milan Markovič | |
Ladislav Gerendáš | |
Stanislav Motl | |
Rudolf Křesťan | |
Helena Štáchová | |
Jiří Menzel | |
Karel Šíp | |
Zdeněk Pošíval |