Zdeněk Wachfaitl: 3. Český veteránský den v Holandsku
Rubrika: Publicistika – Letem-světem
Letošní předmájový víkend byl pro MBX Club opět po pěti letech ve znamení Holandské jízdy. Co se skrývá pod označením MBX? Jde o československý automobil ze šedesátých let, jehož plný a správný název zní Škoda 1000 MBX de Luxe. Případně také Škoda 1100 MBX de Luxe. Tento vůz je jedinou karosářskou variantou původního čtyřdveřového embéčka, která prošla od stadia vývoje a zkoušek až do finální části schválení a výroby. Vyráběn byl od podzimu roku 1966 malosériovým způsobem v Mladé Boleslavi až do léta 1969, kdy došlo k ukončení výroby celé typové řady 1000 MB. Přidané písmeno „X“ do základního názvu označuje v automobilové karosářské typologii nevšední či zvláštní řešení nebo jinak konstrukčně odlišné. V tomto označení se tedy přidáním jednoho písmene podařilo vyjádřit vše, co takovéto provedení v kategorii malých vozů v tehdejším Československu mohlo pojmout:
MBX Club vznikl v roce 1999 jako souručenství naprosto volných vztahů majitelů a příznivců tohoto automobilu. Významným a přelomovým byl rok 2001, kdy se nám podařilo zorganizovat a uskutečnit 1. Historický sraz MBX v Mladé Boleslavi. Klub neboli pár dnes již dávných známých se setkává, jezdí nebo se sejde na kus řeči, aby se probraly záležitosti související s automobilismem. Setkává se při běžných motoristických starostech, kdy je potřeba znalostí nebo schopností či možností pomoci druhému při řešení opravy nebo poskytnutím či prodejem náhradního dílu. Jezdí na motoristické veteránské akce v Česku jakož i za hranice. A na kus řeči se setkává vždy tak, aby se z takových srazů podařilo všem účastníkům do běžného života protlačit pocit sounáležitosti a pohody, plynoucí z příjemných akcí pořádaných a uskutečněných proto, aby v nich cit k motoru či automobilu neztratil smysl a nevytratil se v návalu obyčejného a laciného komercionalismu.
Ve čtvrtek 26.4. odpoledne jsme se začali připravovat na start celé akce přímo v Bakově u Zlámalů. Toto místo bylo vybráno jako strategická základna výpravy a výborné orientační místo pro dálkové jízdy. Bakov nad Jizerou leží na silnici R10 a je tedy lehce dostupný nejen ve směru od Prahy ale i od Semil. S nastávajícím již téměř víkendem jsme byli klimaticky spokojeni, protože slunce nám ukázalo vlídnou tvář a my jsme za slunečného a velmi teplého odpoledne zamířili z Bakova do Mělníka a dále přes Litoměřice, Most a Chomutov k hraničnímu přechodu Hora Sv.Šebestiána. Hranici do Německa jsme překročili bez potíží, ale již se tmou na krku. Další jízda v noci směrem k městu Chemnitz byla poněkud méně přehledná vzhledem k tomu, že v těchto příhraničních oblastech bývalé NDR se významnější dopravní tahy teprve budují, ale nakonec jsme nezabloudili. Od Chemnitz, což je město dříve známé / v bývalé NDR/ pod názvem Karl-Marx-Stadt, jsme před půlnocí zamířili směrem na západ po německé dálnici A4.
Za Arnhemem se již blížilo místo našeho pobytu - obec Wolfheze položená v příjemném lesnatém prostředí. Lesnatém na místní poměry, jedná se spíše o něco mezi oborou a anglickým parkem, ale množství stromů je dostačující, aby se člověk cítil příjemně a v docela parném dni byl rád za přítmí i chládek. Ujeli jsme z Čech přes 800 km a byli jsme v dobré náladě. Rezervovaný hotel nás svým exteriérem plně uspokojoval, velice rádi jsme uklidili své vozy do podzemní garáže hotelu a šli odpočívat. Já na takové delší cestování mám metodu sprcha a Plzeň. Napřed tedy očistu těla, prach ze silnic musí dolů a poté následuje povzbuzení ducha. Obojí se prolíná navzájem a jde to krásně dohromady. Není nic báječnějšího než poté na nějakou hodinku zase zamhouřit oči. Veškerá únava tak opadne a jeden má zase chuť k životu. A třeba vyzkoušet hotelová kola v holandské krajině, což je relaxace přímo naprostá. Atributy holandské krajiny ze sedla kola jsou velice příznačné, vše je poněkud jiné než u nás, mírně strohé a pedantické, ale velmi přehledné a bezproblémové. S ranním sobotním rozbřeskem se začalo plnit přilehlé hotelové parkoviště. Veteránská akce byla přehlídkou československých automobilů i motocyklů různých druhů i ročníků. Zúčastnění majitelé byli povětšinou domácí, tedy Holanďané. Zahraničními účastníky jsme byli my a dalších několik posádek různých škodovek z Čech, slušné zastoupení přijelo z Německa a též několik škodovkářů z Anglie. A také naše MBX. Vše bylo velice vydařené, naše auta byla v Holandsku v kurzu, protože i zde je MBX vzácnost. Nám se líbili holandské Tudory a Holanďanům zase naše MBX, obdiv byl vzájemný. Nikdo z holandských účastníků se s MBX neprezentoval, což mne vede k domněnce, že zde tento vůz buď nebyl vůbec nebo se dnešních dnů nedožil. To ještě budu muset vyzkoumat.
Tato zajímavá technická stavba nemá ani tak moc impozantní rozměry jako spíše nesmírnou krajinnou a vodohospodářskou důležitost. Jde tu zásadně o to, zabránit případnému přetlačení vod Rýna mořským přílivem, který proti pobřeží může být podporován a zesílen mořskými bouřemi. Rovněž je stavba doplněna plavebním kanálem a vodní elektrárnou. Takovýchto zdymadel je rozmístěno na dolním Rýnu několik tak, aby se jejich činnost překrývala a podporovala. Ze strojovny šlo velice snadno přehlédnou široké okolí včetně vodní cesty tohoto rýnského ramene a je zcela jasné, že rovné a nízké pobřeží je na záplavy vod z moře velmi citlivé. Proto je v Holandsku údržba a projektování technických staveb a vodních cest na vysoké úrovni. Celá sobotní jízda se podařila. Bylo nám příjemně i po slavnostním večeru, kde jsme byli odměněni účastnickým pohárem. Večer jsme strávili v jedné místní letní restauraci a za evropské ceny se jali hodnotit místní speciality a pivní nabídku. Příjemný večer jsme si prodloužili tím, že jsme ještě na hotelovém pokoji probírali naše další možnosti. Padlo rozhodnutí udělat si druhý den v neděli vlastní program a jet dále na západ k samotnému moři. Letošní skvělé počasí k tomu přímo vybízelo, před pěti lety o něčem takovém nebylo možné právě z důvodů povětrnostních ani uvažovat. Zdálo se nám tedy, že nastala vhodná doba udělat to, co každého z nás v cizině v blízkosti moře stále láká. K moři se prostě jet musí. Nechali jsme si tedy poradit od paní Swarttouw, organizátorky této akce, jakým směrem a kam namířit. Poradila nám letovisko Rockanje kdesi za Rotterdamem přímo v písečných dunách. Udělali jsme tedy přípravu jízdní trasy a šli spát. Mořská voda zde v těchto místech sice lákala, takže jsme ji i zkusili, ale ke koupání to moc nebylo. Ani pro nás, odvážlivé suchozemce. Ale nakonec jsem se přece jen pustil dál než pět metrů od břehu a bez ohledu na nepříjemnou teplotu se jal plavat podle pobřeží. Jenže za příbojovou mělčinou bylo cítit, že tam vládnou mořské proudy a že to není ani nic příjemného a vlastně ani rozumného. Viděl jsem, že zde plavec je vodní hříčkou a z moře jsem včas vylezl, nemělo smysl to pokoušet a do Anglie ani na širé moře jsem plavat nechtěl. Ve slunném odpoledni se náš čas u moře naplnil. V městečku Rockanje jsme doplnili benzínové zásoby a vydali se k poslední instanci našeho holandského pobytu. Větrný mlýn k Holandsku samozřejmě patří, a tak jsme si samozřejmě nemohli odpustit u takové místní dominanty poblíž Rockanje zvěčnit naše automobily. Plni a uspokojeni všemi možnými zážitky jsme domů k nám vyjížděli od větrného mlýna poblíž pobřeží .Čekala nás zase celonoční cesta přes Německo a ranní pondělní návrat do Čech. Je velice zajímavé, že snad na všech jízdách a cestách, co jsem kdy kde byl a jel, mi vždy přišlo, že cesta tam je náročná a dlouhá a nemá nouzi o zajímavé zážitky a situace. Zato domů nebo zpět je člověk hned, nějak to jde nebo jede domů samo a naše jízda z holandského pobřeží nebyla výjimkou. Bez potíží jsme projeli Německem a s ranním pondělním kuropěním se blížili po nové a úplně prázdné německé dálnici k Petrovicím. Vraceli jsme se zpět do všedních dnů. Idyla skončila, jeli jsme zpět do Čech a zase do pracovního procesu. Během pondělního rána jsme se pak poroučeli v české kotlině ke svým domovům zakončit a ještě jednou v duši prožít vše, co nás cestou potkalo a také to, co jsme si z takové cesty domů přivezli nejen pro tělo ale i pro duši . |
Copyright © Zdeněk Wachfaitl
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 11. 12. 2007.
Zdeněk Wachfaitl
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
Jitka Molavcová | |
Ivan Rössler | |
Blanka Kubešová | |
Plk. JUDr. Michal Dlouhý, Ph.D. | |
Jiří Suchý | |
PhDr. Ing. Zdeněk Hajný | |
Dáša Cortésová | |
Karel Šíp |