Zdeněk Wachfaitl: Sraz MBX 2009 Mladá Boleslav

Rubrika: Publicistika – Fotoreportáže

    

V sobotu dne 1.srpna 2009 v Mladé Boleslavi se parking u Automuzea Škoda stal setkáním automobilů Škoda 1000 MBX a Škoda 1100 MBX.
Účast byla nakonec rekordní a sjelo se nás rekordních 21 majitelů. Československá legenda šedesátých let – dvoudveřový model MBX, který je dodnes technicky i sběratelsky ceněný nejen u nás ale i v zahraničí. Letošní Sraz MBX měl zdůraznit 40 let od konce výroby této celé modelové řady před začátkem srpna v roce 1969.
Snímky od Centra Bondy na Klementově třídě v Mladé Boleslavi vyvolávají nostalgii ve stylu „Abbey Road“ a právě toto album skupiny Beatles bylo vydáno rovněž v srpnu roku 1969.
Povedlo se nám docílit souznění doby šedesátých let jako retro v přímém přenosu. Retro šedesátých let s MBX je dokonalé, tisícovky MBX projíždějí kolem přechodu, na který se chystají právě vkročit Brouci. Jak ten čas letí!!
A on opravdu letí i s našimi MBX i s námi všemi samotnými.
Před čtyřiceti lety v roce 1969 byla výroba celé modelové řady 1000/1100MB/MBG/MBX vyráběná od roku 1964 ukončena. Vozy lidově zvané embéčka se staly symbolem motorizace Československa. Embéčko produkované v šedesátých letech se stalo se jako tehdejší novinka a symbol doby pro mnoho generací tehdejších kluků pojmem na celý život. Přičemž právě model MBX - dvoudveřový automobil se stal pro mne i další nadšence z MBX Clubu Praha skutečnou legendou a vzpomínkou na klasická šedesátá léta, kdy v Evropě převažovala výroba automobilů s motory vzadu a zadní poháněnou nápravou.

MBX Club Praha se scházíme od roku 1999 a zabýváme pořádáním Srazů našich vozů MBX oficiálně od roku 2001, kontakty se zahraničními Škoda kluby a jízdami na jejich akce, historickým bádáním a dalšími technickými činnostmi a mezilidskými pohodovými vztahy. Jízda Českou krajinou, jak jsme toto naše setkání v posledních letech koncipovali, je zážitek nejen pro všechny zúčastněné za volanty MBX, ale i pro řadu přihlížejících lidí všude tam, kudy vede naše trasa a kudy projíždíme.
Nádherné letní a žhavé počasí svědčilo u Automuzea Škoda nejenom automobilům ale i atmosféře fotografujících, která nás zavedla zpět do šedesátých let, do doby výroby mašich vozů.
Četnost vozů MBX a jejich majitelů byla obdivuhodná a konečné množství - 21 vozů MBX na letošním srazu je novým rekordním množstvím těchto automobilů soustředěných na jedné akci a na jednom místě. Obdivovatelé a milovníci těchto legend šedesátých let se tedy sešli v dostatečném množství ale hlavně i s výbornou náladou a pohodou, která toto celé setkání provázela zejména díky organizátorským dovednostem a schopnostem Jirky a Ivany Zlámalových z Bakova nad Jizerou.



Modrá, bílá nebo červená? Nebo snad i jiné barevné provedení na MBX? Jak je libo majitelům, od originálních a mnohdy i původních laků k odstínům, které všechny milovníky těchto vozů uspokojují. I odvážnější barvy evokující úplně jiné prožitky než je socialismus šedesátých let se zde mezi MBX našly.
Pohledy na odjezd z prostoru parkingu před škodováckým muzeem v Mladé Boleslavi a jízdu kolem centra Bondy se představuje celá kolona těchto vozů. Jistě zajímavý je pohled na proud vozů MBX v přebudovaném okolí původní továrny, kde dnes již není ani nádraží ani železniční přejezd na Klementově třídě.
Automobily Škoda 1000/1100 MBX se již čtyřicet let nevyrábějí a přece tato naše akce ukázala všem přítomným, jaké to bylo, když se tyto vozy vydávaly do světa.



Jízda z Boleslavi směrem na Jičín byla zkouškou nejen na nervy řidičů i ale i jejich chladičů. Popojíždění v kolonách a horký vzduch nad rozpálenou silnicí zvedal adrenalin nejen nám v MBX. Nebyly to však jen kolony ale i nehody, které zase způsobily další zácpy a další nepříjemnosti. Hrůzně frekventované a spíše neprůjezdné silnice jistě nebyly sice pro jízdu ideální, pro fotografování na silnici ovšem byly přínosem. Vozidla se spíše ploužila než jela a tak se fotograf mohl v klidu připravit na další záběr s MBX.



Do Nové Paky jsme se nakonec také dostali, ale se zpožděním a tak jsme museli vynechat původně plánovanou prohlídku u Končického. Jeli jsme do Novopackých sklepů rovnou k obědu. Zde proběhlo i předání cen a diplomů za účast a další ocenění.
Zvláštní cenu Srazu získal Evžen Rychlovský za vlastnický vztah ke svému vozu 1100 MBX, jehož je jediným a stálým vlastníkem a pečovatelem více jak 40 let.
Ze záběrů z Automuzea Vitvar, které jsme navštívili, se dá vytušit kouzlo atmosféry a duch a vůně dávných dob.



Dob, kdy se pod takovými automobily i s tehdejší technickou výbavou pohybovali a polehávali naši otcové a dědové nejen v závodnických kombinézách, ale leckdy i jen umaštěných montérkách proto, aby automobil či motocykl vůbec rozpohybovali. Půlhodinová prohlídka nás uvedla do koloritu doby, neboť Nová Paka byla motoristickou Mekou východních Čech, tedy předválečných a poválečných, kdy i československé automobily, motocykly a závodníci něco znamenali - právě jako místní rodák Antonín Vitvar.

Na Masarykově náměstí v Nové Pace fotografováním pod Husovým pomníkem celý Sraz MBX 2009 vyvrcholil. Husova slova - Pěstujte pravdy a přejte pravdy - nás opravňují prohlásit a sdělit všem motoristickým příznivcům a nadšencům, že Sraz MBX 2009 byl jedinečným zážitkem pro všechny majitele i milovníky MBX, kteří si tuto možnost nenechali uniknout a zúčastnili se příjemné akce s jízdou 21 vozů MBX českou krajinou.
Celkový dojem byl příznivý, dostatek vozů MBX a dostatek slunce a tak se můžete všichni těšit a připravit na příští rok, který bude již desátým od roku 2001, kdy s Jirkou Zlámalem Srazy MBX v Mladé Boleslavi připravujeme a pořádáme.

                      

Sraz 21 vozů MBX v roce 2009 je tedy již minulostí, ale legenda MBX pokračuje v jízdě Českou krajinou a blíží se k dalším horizontům v roce 2010.


Text – Zdeněk Wachfaitl
Foto – Jan Sajdl , Petr Atanasov, Michal a Radka Wachfaitlovi.
Copyright – ZWMBX & MBX Club Praha
Oficiální stránky –
www.Skoda-mbx.com 

Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 01. 09. 2009.