Publicistika – Letem-světem

Jitka Dolejšová: Skandinávie - O velikém putování k polárnímu kruhu …a ještě dál (8)

Pokračujeme silničkou, rovnou a přímou – jako když střelí. Nebo jak nalajnovanou podle pravítka. Provoz na stupni nula. Jenom my. Malebné domky s rozkvetlými zahrádkami. Domky červené, ale i bílé, žluté, světlounce modré, zelené. V Andenes si prohlížíme pěkný 48 m vysoký maják z roku 1895, a po kamenitém 2,5 km dlouhém molu jdeme vstříc rozlehlému moři.

Jitka Dolejšová: Norsko 2010 - Za všechno může Troll (15)

Kolem seníku nacházíme ráno čerstvé zvířecí exkrementy. Něco tady asi obcházelo. Radši nepátrám, co to bylo. Déšť ustává a slunce žene denní teplotu prudce vzhůru. Jsme na jihu Norska, v Kristiansandu. Město bylo založeno uměle, jeho stará část má čtvercový půdorys s pravoúhlou sítí ulic a je zároveň největší dřevěnou městskou čtvrtí v Evropě.

Mirka Beňovská: Florida / Miami Beach

Národní park Everglades přestavuje rezervaci o ploše 10000 km2. Projedete-li hlavním vstupem, máte před sebou 60ti mílovou silnici končící u moře. Z ní se paprskovitě rozbíhá několik silniček, na jejichž konci na vás čekají kratší či delší turistické stezky. Hned ta první z nich Anhinga trail určitě stojí za vidění. Větší část stezky procházíte po dřevěných chodnících umístěných asi 50cm nad vodou

Marta Urbanová: Bahamy

Dvě hodiny po nalodění v Miami majestátní bílá Norwagion Sky tiše spustila motory, téměř bez povšimnutí opouštěla přístav a vyplula do soumraku. Uvnitř lodi začal pulsovat život jako v hotelu. Na 11. podlaží se rožnila kuřata, stejky, hamburgry a cestující přijížděli prosklenými výtahy, aby se kochali vzdalujícími mrakodrapy, ohřáli se ve vířivkách, osvěžovali v bazénu, pochutnávali si na dobrotách a konečně tančili a jásali dlouho do noci.

Jan Řehounek: Výlet o (nejen) sto let zpátky - Byšičky

Komtesa Anna Kateřina, dcera hraběte Františka Antonína Šporka, pána na Lysé, se ráda proháněla na svém vraníkovi rovinami panství svého otce. Toho dne ale dojela velmi daleko a když se už se samým večerem vracela k Lysé, vešel její kůň do bažiny, polekal se, vzepjal, svoji paní shodil a utekl. Anna Kateřina, zmáčená a s pochroumanou nohou, zůstala v mokřinách sama.

Jitka Dolejšová: Norsko 2010 - Za všechno může Troll (12)

Celou noc leje, přidává se silný vítr. Někdy ke štěstí stačí, když přestane pršet a jenom drobně mrholí. Toto krátké období nastává hned ráno a tak rychle balíme, trochu posmutněle se loučíme s nádherným Runde a vracíme se přes souostroví trajektem zpátky na pevninu. Naše další putování směřuje na jih. Ve Strandě se naloďujeme na další trajekt.

Marta Urbanová: FLORIDA - Fort Lauderdale

Když se bůh cítil v neobyčejně dobré pohodové náladě, stvořil Floridu. Nenamáhal se hnětením kopců, vymýšlením krpálů ani soutěsek, ale laskal při zemi tenkou placičku, místy až průsvitnou, někde tak dva metry nad mořskou hladinou. Lidé tady jednou budou stavět mrakodrapy, zaváhal, a vzápětí mávl rukou, však oni si poradí.

Zdeněk Pošíval: Indiánské léto L. P. 1851

Tentokrát to bylo poprvé, kdy jsem v Kanadě neopustil aglomeraci Toronta s jeho přilehlými městy a nezamířil na venkov, natož do lákavé divoké přírody. Oproti svým obvyklým touhám jsem nenavštívil žádné z indiánských území. Asi se sluší připomenout, že Toronto je velkoměsto s téměř třemi miliony obyvateli a je obklopeno dalšími městy, například Markhamem s 300 000 obyvateli, v němž jsem letos pobýval.

Jitka Dolejšová: Deset kamínků z Gargana…a něco navíc (7)

Městečko Fasano, u kterého je ZOO Safari vybudováno, leží asi 150 km jižně od Vieste. ZOO Safari je rozděleno na několik částí. V té první, nejdelší a nejatraktivnější, jsme pomalu projížděli vlastním autem vyznačenou cestou. Tedy pokud nám zrovna před autem nestálo nějaké zvědavé zvíře. Mohli jsme zastavit dle libosti a tak jsme si naplno užívali pozorování zvířat v minimální vzdálenosti či dokonce blízká setkání třetího druhu s daňky, jeleny, antilopami, buvoly, slony, žirafami, velbloudy a zebrami.

Jitka Dolejšová: Deset kamínků z Gargana…a něco navíc (6)

Monte Sant´ Angelo je nejchladnější a nejvýše situovanou obcí poloostrova Gargano. Leží ve výšce 796 m.n.m. Stejnojmenná hora (843 m.n.m.) je vápencová a skrývá dutiny a jeskyně. Na tomto místě se prý roku 493 zjevil biskupovi ze Siponta archanděl Michael. Ukazoval na jeskyni v hoře a tlumočil boží příkaz, aby se jeskyně proměnila v křesťanský chrám.

Jitka Dolejšová: Norsko 2010 - Za všechno může Troll (6)

Vstáváme v 6:45 a jedeme ke Gjendesheimu. Podle předpovědi mám být slunečno po celý den (i noc), tak toho musíme využít. První část túry vede kolem nádherného obrovského jezera Gjende. Cestu lze zkrátit plavbou lodí po jezeře do výchozího místa pro pěší túry, ale my volíme těžší variantu. Kdo si myslí, že „cesta kolem jezera“ je vycházka „pro paní lékárníkovou“, je na velkém omylu.

Jitka Dolejšová: Deset kamínků z Gargana… a něco navíc (1)

Místem naší letošní dvoutýdenní dovolené se stala slunná Itálie, oblast Apulie (Puglia), Garganský výběžek. Proč? Protože tam jsme taky ještě nebyli :o) Garganský poloostrov poznáte na mapě snadno. Leží na východním pobřeží a tvoří ostruhu pomyslné „italské boty“. Je ošploucháván a tvarován Jaderským mořem.

Jitka Dolejšová: Fotoaparát (znovu) vypráví – Rakousko 2011 (3)

Přes noc se ochladilo a vrcholy okolních hor se pokryly čerstvým sněhem. Hory vypadají jak pocukrované a pohled na ně je pohádkově krásný. Autobus nás veze ke Kopssee, odtud se vydáváme z údolí vzhůru k Heilbronner Hütte (2320 m.n.m.). Nahoře nás zastihlo husté sněžení. Takže ke slovu a užitku přišly bundy a čepice. Místní krávy, býky ani telata změna počasí nerozhodila – dál si hledali tu nejšťavnatější trávu i pod nánosy sněžných polštářků.

Marta Urbanová: Los Angeles – Getty Center

Autobus zastavil u zábavního parku Universal Studios. Všichni účastníci zájezdu vystoupili až na nás tři, kteří jsme pokračovali do Santa Moniky, vysoko nad Los Angeles. Sedmipodlažní podzemní parkoviště je umístěno pod komplexem. Tam jsme přestoupili na třívagónový vláček, který se pohybuje na vzduchovém polštáři.