Olga Szymanská: Gregory Crewdson
Rubrika: Publicistika – Doporučení
Od půle 80. let se Crewdson zabývá touhami a různými pocity společnosti – do propastí a hlubin její duše. Obrazové fotografie z prostředí americké periférie, dokonale krásné a s mnoha detaily, vznikají díky početnému štábu i několik týdnů v exteriéru či ve studiu. Předchází jim důkladná příprava připomínající přípravu filmu. Crewdson dnes patří k předním pedagogům na Yale University. Jeho dílo ovlivnil dokumentární styl domácích fotografů. Vlastní narativní projev s užitím světel a s uplatněním fantastických a magických prvků však napovídá, že autor stejným dílem čerpá z tradice inscenované fotografie, která je významným prostředkem současné foto tvorby. V Galerii Rudolfinum jsou vystaveny cykly. Hower (1996 – 1997), jediný cyklus černobílých snímků, představuje mezník v tvůrcově vývoji. V tématu zkoumání předměstské Ameriky psychoanalitickým osvětlováním jejích temných stránek (proto snímky černobílé) se lidé na nich odchylují od normy: jejich nevysvětlitelné i zmatené konání se zdá apatické, zároveň kontrolované a nedostupné. Působí paralizovaně. Osamělost a neschopnost jejich komunikace podtrhují existenciální, místy až zlověstnou atmosféru. Natural Wonder (1992 – 1997) odráží fascinaci přírodou – magickou, až mýtickou zónou, plnou tajuplných událostí. Dioramata přírodovědných muzeí jsou inspirací pro rozměrné modely, zpodobené do detailů v několikaměsíční rukodělné práci. Přes občasné groteskní prvky (části těla rozložené či prorostlé trnovím) obrazy působí romantickou krásou. V kruhových či kónických tvarech z ptačích vajec či motýlích těl vyčteme metafory našich posedlostí a ideí dokonalosti i ucelenosti.
Dream House (2002), poprvé zveřejněn jako portfolio v Times magazine, s angažovanými hollywoodskými herci G. Paltrowem, W. H. Macym, J. Moorem a P. S. Hoffmannem. Překrýváním zdánlivě autentických „vizuálních vzpomínek“, kdy osoby splývají s obrazy z filmů, slučuje autor zdánlivou věrohodnost filmového mýtu s vymyšlenými scénami. Vede nás k poznání, které se hned rozpadá. Rozpoznáváme vzpomínky na stereotyp prvotních mýtů z filmů i z četby, jež se staly součástí našeho vědomí.
Kabinet se snímky z natáčení přináší záběry z dění „na place“. Crewdson vybral z několika set „jen“ dvanáct, které však vynikají vysoce estetickou kvalitou a daleko přesahují pouze dokumentární charakter. Výstava obrazových fotografií Gregory Crewdsona je v Galerii Rudolfinum otevřena do 25. května 2008. |
Courtesy of the artist and Luhring Augustine, New York
Copyright © Luhring Augustine, New York
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 20. 04. 2008.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Josef Fousek |
![]() |
Milan Lasica |
![]() |
Miloslav Švandrlík |
![]() |
Milan Markovič |
![]() |
Stanislav Motl |
![]() |
Ladislav Gerendáš |
![]() |
Karel Šíp |
![]() |
Jiří Menzel |