Olga Szymanská: Mistři čínské tušové malby
Rubrika: Publicistika – Zajímavosti
Tradice čínského malířství sahá až do 7. století. Vyvíjelo se několika směry a, byť ho ovlivnilo japonské i evropské malířství, zachovalo si dodnes svůj specifický ráz. Čínské obrazy vždy vyjadřovaly určitou myšlenku a procítění konkrétní situace. Malby často doplňovály kaligrafické básně a podle nich autoři vybírali svou pečeť, jejíž červený otisk byl více než podpis. Čínští mistři vnímali své povolání jako poslání. Malovali na svitky, rýžový papír a hedvábí. Jejich motivy se objevovaly i na keramice, porcelánu a vějířích. Od konce 19. století do šedesátých let minulého století čínské malířství opouštělo tradiční duchovní přístupy a zobrazovalo více realitu. V současnosti přechází k abstrakci. Pro malbu mistři použíjí speciální ohebné štětce se savým jádrem a dlouhým vlasem v mokré ostré špičce. Tak umožní malovat celou škálu různě silných čar i ploch tušemi, které se vyrábějí ze sazí dřeva, pryskyřic nebo laku a vyznačují se vysokým leskem. Při procesu malby vycházejí umělci u malých a menších prací z pohybu lokte, u velkých až z ramene. Ti nejlepší bravurně zvládají techniky „spícího“ štětce, svislé a vodorovné směry, kontury a stínování. Pro tvorbu neužívají silně savý papír kvůli rozpíjení, málo savý jen pro kaligrafii. Oblíbený je papír rýžový, nepříliš tenký, aby se neprotrhl, a impregnované hedvábí. Malby jsou podlepeny vrstvami papírů, aby co nejlépe vynikly všechny barvy malby. U nás je čínské umění zastoupeno na zámku Liběchov. Velká postava čínského umění minulého století Čang Ta-čchen zvládal všechny tradiční techniky a jeho mistrovské kopie starých děl skupovaly renomované zahraniční galerie. Chuan Pin chung, Tchien-šou a Fu Pao-š působili v severovýchodní Číně, kde se podíleli na založení a vedení moderních malířských akademií, které vzdělávaly studenty v tradiční malbě, ale i v malbě západními technikami a postupy. Mistři sami se specializovali na tušovbou malbu, každý osobitým stylem a inovativními technickými postupy. Na výstavě jsou zastoupeni i autoři, kteří počátkem 20. století studovali v Evropě a do své tvorby vnesli nové prvky malířství západního. Nejslavnější Lin Feng-mien obdivoval díla evropských modernistů a pod jejich vlivem tvořil akty křehkých krásek či čtvercových krajin, inspirovaných kubismem. Výstava představuje pět jeho prací. Poslední velkou skupinu sbírky tvoří díla mladších malířů, kteří moderní malířské akademie přímo studovali a jejichž tvorba je silnou kombinací západní tvorby a tušové malby. Mezi nimi vyniká Li Kche-Žan: mnohé jeho obrazy přivezly delegace v padesátých letech. Vystaveny jsou jeho slavní vodní buvoli, velmi cenné originální krajiny jako symbiozy čínské tušové techniky s evropskou modelací prostoru pomocí odraženéhpo světla. Dalšími mistry jsou Wu Cuo-žen a Chuang-čoua svým zobrazováním života menšinových národností. Přestože sbírka čínského malířství NG obsahuje řadu raných i unikátních děl zmíněných autorů, nebyla zatím v úplnosti zpracována a publikována. Proto v projektu, připraveném Národní galerií a podpořeném Tchajwanskou Ťiang Ťing-kuovou nadací při Univerzitě Karlově v Praze (2006 – 2008) byla všechna díla prostudována a zkonzultována s předními odborníky, popsána a zařazena do kontextku celku. Výsledkem je prezentovaná výstava Mistři tušové malby 20. století ze sbírek NG v Praze – ve Valdštejnské jízdárně do 20. listopadu 2008, která představuje na 200 maleb s rozsáhlým vědeckým katalogem v českém a anglickém jazyce. |
Výběr fotografií pro Pozitivní noviny © Olga Janíčková
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 04. 06. 2008.