Dáša Cortésová: Jaký byl orchestr Slávy Kunsta (14)
Rubrika: Publicistika – Co je psáno...
![]() Po maturitě pracovala krátce jako asistentka v Československé televizi a poté, co jako profesionální zpěvačka složila zkoušky u Pražského kulturního střediska, vystupovala se svým otcem doma i v zahraničí. Se svým manželem, hudebníkem Václavem Rezkem, vytvořili pak v roce 1976 uměleckou dvojici, která s vlastním varietním programem (písničky, humorné scénky, parodie) reprezentují dodnes naší zemi převážně v zahraničí (Německo, Francie, Polsko, Rakousko). Můžete je však vidět i u nás, vystupují pod názvem DUO RiC. Dáša Cortésová napsala spolu s Ondřejem Suchým knížky „Rudolf Cortés milovaný i zatracovaný“ (nakl. Brána a Knižní klub, Praha 2004) a „Werich, Cortés a Vlachovci“ (nakl. Brána, Praha 2006). Své vzpomínky na umělce, s nimiž se poznala během své umělecké dráhy, začala nyní psát na pokračování pro Pozitivní noviny. |
JAKÝ BYL ORCHESTR SLÁVY KUNSTA (14) Když můj otec odešel od orchestru Karla Vlacha, utvořil si vlastní skupinu, pro kterou, jak už jsem dříve konstatovala, psal komponované pořady Jaromír Vomáčka. V této partě měl jednu z nejdůležitějších funkcí orchestr. Jedním z orchestrů, s kterými táta jezdil a vystupoval, byl orchestr Slávy Kunsta. Sláva Kunst byl nejen kapelník, ale i výborný harmonikář, varhaník a také hudební skladatel. Hrál v divadélku Paravan, nahrával gramofonové desky, točil televizní programy a několik let byl dramaturgem Supraphonu. V jednom živém televizním vysílání populárního soutěžního programu vysílaného z Klicperova divadla, za doprovodu orchestru Slávy Kunsta, se stala nepříjemná věc. Možná, že si někdo z vás ještě vzpomene? JUDr. Jan Pixa dal televizním divákům soutěžní otázku: „Teď vám bubeník Václav Rezek zahraje sólo na malý buben a vy musíte uhodnout, kolik to bylo úderů. Až vám dám pokyn, můžete začít telefonovat do našeho studia. Komu se podaří zavolat jako prvnímu, vyhrává hlavní cenu.“ ![]() ![]() Václav Rezek své sólo dvakrát zopakoval a potom doktor Pixa řekl: „Pozor, připravte se, teď!“ (Musím podotknout, že v té době nebyly mobilní telefony.) Všichni s napětím očekávali první zvonění a ono nic. Tak se pokračovalo v zábavném programu a ono pořád nic. Pak přišla zpráva z režie, že ten nápor volajících diváků nevydržela telefonní ústředna a vyhořela. Vyšetřovala to i kriminálka. Byla dávána vina Čs. televizi, že si předem neověřila technické možnosti. No prostě byl to „malý“ průšvih. Dlouho se na to vzpomínalo! Kolegové, když se potkali s orchestrem Slávy Kunsta, tak už z dálky volali: „ Bylo těch ran pětatřicet, ale nebylo kam zavolat!“ V roce 1966 otec založil divadélko Matafor – malé taneční formy. V pasáži Alfa bylo divadélko Semafor a my jsme chtěli naproti tomu mít divadlo, založené na písničkách choreograficky zpracovaných s baletem, proto Matafor. Pracoval s námi sólista a choreograf Laterny Magiky Václav Štádler, herec Karel Hábl, šansoniérka Jiřina Bergerová, Luminiscenční divadlo Františka Tvrdka, balet, já s tátou a orchestr Slávy Kunsta. Byli jsme vlastně první soubor, který začal zkoušet v praxi naše české mikroporty. Byla to pro nás velká úleva, že jsme při zpívání a tančení již nemuseli dávat pozor na šňůry od mikrofonů. ![]() ![]() Orchestr Slávy Kunsta nás nejen všechny doprovázel, ale zúčastňoval se i některých výstupů na jevišti. Snažili jsme se udělat program jak pro naše lidi, tak pro zahraniční hosty. Svépomocí jsme upravili sál i hlediště. Shodou okolností náš Matafor sídlil tam, kde je dnešní Semafor. Bohužel, tehdy Dejvice byly na okraji kulturního dění, včetně dopravy. Vše se prakticky odehrávalo okolo Václavského náměstí a jezdit za zábavou až do Dejvic nebylo zvykem, takže existence divadla po roce skončila. Mimo jiné naše představení navštívila kulturní delegace z Moskvy! Moc se jim program líbil a my jsme odjeli vystupovat nejprve na státní svátky do Mongolska a při cestě zpět, jsme absolvovali dvouměsíční zájezd po bývalém SSSR. Bylo to pěkné turné a musím neskromně říci, že všude byl velký úspěch. Luminiscenční divadlo byla úplná novinka a hýbat se a tančit při zpívání ještě nebylo samozřejmostí. V poslední chvíli ze zdravotních důvodů musel Slávu Kunsta zastoupit jeho kolega z rozhlasu, Mlhoš Kavka. V Mongolsku nás pozvali na přátelské posezení v jurtě, což je mongolské obydlí – takový kulatý stan. Tento byl speciálně upravený pro vzácné návštěvy. Jako pohoštění jsme dostali čaj s koňským mlékem a k tomu něco upečeného s notnou dávkou ovčího loje. Nejsme na to zvyklí, proto nikdo z nás to nechtěl ochutnat. Obávali jsme se, abychom neurazili hostitele. Celý soubor seděl dokola jurty a já měla za sebou moji nádhernou kabelu z Tuzexu. Dělala jsem, jako že jím, ale pak jsem to nenápadně strkala do té kabely za mnou. Nevěřili byste, jak rychle to kluci z kapely vyšmírovali. Neměla jsem nejmenšího tušení! Když jsme odcházeli, moje taška byla nabitá tímto pečivem. Oni si to za zády posílali a končilo to u mne. Pochopitelně jsem v hotelu zjistila, že taška je totálně promaštěná, nelibně vonící, prostě na vyhození. Takže mám na ty „taškáře“ i tuto vzpomínku. ![]() ![]() Další díly najdete zde |
Foto © archiv Dáši Cortésové a Ondřeje Suchého
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 04. 03. 2009.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Ladislav Gerendáš |
![]() |
Jan Krůta |
![]() |
Dáša Cortésová |
![]() |
Miloslav Švandrlík |
![]() |
Milan Markovič |
![]() |
Plk. JUDr. Michal Dlouhý, Ph.D. |
![]() |
Ivo Šmoldas |
![]() |
Jiří Suchý |