Lenka Nováková: O dobrém pocitu a kde si ho koupit?

Rubrika: Publicistika – Víte, že...?

O lidském přemýšlení jako o nejdůležitějším nástroji, který nás dovede ke štěstí.
PROČ TOMU TAK JE?


Přemýšleli jste někdy, JAK přemýšlíte?
Myslím tím, jestli přemýšlíte víc o své minulosti, o své současnosti a nebo o své budoucnosti?
Je ve vašem přemýšlení víc obav z toho, co vás čeká, a nebo víc slz z toho, co už bylo?
Jste až po uši v problémech a nebo usilovně řešíte, jak se problémů zbavit? Možná jste ještě dál a už teď přemýšlíte, jak se jim v budoucnu vyhnout?
Těšíte se z každého TEĎ, ze svých minulých úspěchů a nebo se ženete kupředu na vašimi sny? Kde se berou vaše nápady a jak vznikají?
Řídí se váš život osudem a nebo si o něm rozhodujete sami?
A kdo/co ve vás vlastně o něm rozhoduje? Kdo/co určuje, O ČEM budete přemýšlet?

Mozek je nejdůležitější a nejkomplikovanější orgán lidského těla. Jako spojka mezi tělem a duší má velký význam pro zdravotní stav i pro duševní vývoj člověka. Vzbuzuje ve mně mnoho otázek. Už dlouho se zajímám nejen o výsledky našeho přemýšlení – příběhy, moudré myšlenky, hlouposti, ale také o procesy našeho přemýšlení. Můžeme je ovlivnit? Šest miliard lidí žije na jediné Zemi v šesti miliardách různých světů! JAK JE TO MOŹNÉ? Je to prosté. O šesti miliardách různých životů přemýšlí šest miliard různých lidských mozků. Každý jinak. Nad čím jeden mávne rukou, druhý se hroutí, třetí sahá po zbrani a čtvrtý si ani nevšimne.
Pokud vás tohle téma zajímá, nabízím vám pár svých postřehů a zamyšlení. Nejsem psycholog, ani jsem psychologii nestudovala. Jsem jen sběratelka informací a příběhů, které mají v sobě nejen pointu, ale i vysvětlení, proč tomu tak je a zda to můžeme změnit? Možná by mohla moje záliba pomoci i vám.
Otvírám tuto rubriku a těším se na vaše náměty, otázky a doporučení.
Lenka Nováková

O dobrém pocitu a kde si ho koupit?

Asi každý z Vás má doma kus značkového oblečení, ve kterém se cítí dobře. I já ho mám. Ani bych nedokázala vysvětlit, jestli má nějaké specifické vlastnosti, kvůli kterým ho mám raději a nikdy jsem o tom tak nepřemýšlela. Až z knihy Setha Godina „Všichni marketéři jsou lháři“ jsem pochopila, že jsem si nevybrala jen kus šatstva, ale zaplatila jsem si především dobrý pocit, který ve mně to oblečení vyvolává. Koupila jsem si iluzi, že jsem si dobře vybrala a to vlastně znamená, že jsem skvělá a všichni to na první pohled poznají! Moje babička by moje investice asi nepochopila.
Dřív oblečení patřilo k movitému majetku. Ještě na začátku minulého století lidé vydělávali peníze tím, že vyrobili nějaký výrobek a ten prodali. Když vylepšili svůj výrobek nebo jej nabídli levněji, znamenalo to jistou cestu k růstu a ziskovosti. To dnes neplatí.
Svět je zaplaven výrobky, které někdo vyrobil kvalitně a levně. Svůj byt, svou skříň a dokonce i svou chatu mám plnou věcí, které bych mohla někdy potřebovat a přesto dále nakupuji. Kupuji si totiž to, co si přeji a nikoli to, co potřebuji. Kupuji si další a další věci, protože jsem uvěřila příběhům, že když je budu mít, ušetřím svůj čas, své peníze, své starosti, budu se cítit dobře, za zády mi bude zapadat slunce a já budu šťastná. Pijete balenou vodu? To nemáte skutečnou žízeň, to byste se napili zadarmo z kohoutku, vy si kupujete balenou vodu, protože to tak chcete, stejně jako já!
Už dávno před marketingem, před nákupními vozíky a dlouho před nástupem televizních reklamních šotů si lidé vyprávěli příběhy. Všímali si dějů kolem sebe a snažili se jim porozumět. Povšimli si, že slunce každé ráno vychází a vymysleli si příběh o bohu slunce a o jeho kočáru. Někdo onemocněl a oni spřádali příběhy o tělesných šťávách a o pouštění žilou. Dnes se stejným zaujetím sledujeme televizní seriály o lidech, kteří všechno vědí nejlíp a stále stejně hloupě věříme, že nám to pomůže.
Příběhy jsou nejsnadnějším a nejlépe reprodukovatelným způsobem šíření myšlenky, ať už je jakákoliv. Vyprávíme si je, protože jsme zavaleni údaji a nejsme schopni sledovat všechny podrobnosti. Posloucháme je, i když možná nejsou pravdivé, ale to, že jim věříme, nám dovoluje „vyznat se“ ve světě kolem nás. Víme, že si neříkáme úplnou pravdu, ale účinkuje to, a tak je ochotně přijímáme.Vyprávíme je svým životním partnerům, svým přátelům, svým šéfům, svým zaměstnavatelům a také svým zákazníkům. A ze všeho nejvíce vyprávíme příběhy sami sobě.
Když jsme byli malí, vyprávěli jsme si pohádky a věřili jsme, že dobro zvítězí. Pak jsme věřili v Mirka Dušína. Potom nás přesvědčovali o tom, že nesmíme dopustit vykořisťování člověka člověkem a že by každý měl dostat vše podle svých potřeb. Nedávno jsme si zase vyprávěli příběh o tom, že „pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí“.
O čem si vyprávíme teď? Zůstaly nám ještě nějaké „naše“ příběhy, které nám dovolují žít vlastní život a nebo jen posloucháme „cizí“ příběhy o špatnosti světa a léčíme se kupováním si dobrého pocitu z věcí, které chceme mít, protože nám to někdo nakukal?
Seth Godin je přesvědčen, že marketing je tou nejmocnější silou, kterou můžete dosáhnout změny. A s touto mocí přichází i odpovědnost. Jsme (každý z nás dokáže vyprávět příběh – v prostředí internetu, tiskem a nebo přímo lidem kolem sebe) schopni měnit věci mnohem zásadnějším způsobem než kdykoli dříve v minulosti a máme k tomu přehršel komunikačních nástrojů. Pokud vám leží na srdci budoucnost vaší firmy, vaší neziskové organizace, vaší církve nebo třeba vaší planety, pak je marketing důležitý.
A co když se vám do příběhu nechce? Nemusíte jej vyprávět, objeví se sám – ať už s vaším přičiněním nebo bez něj. Může se ale stát, že s ním nebudete spokojeni. Nebude to váš příběh a někdo jiný vám určí, jak se máte chovat, co máte říkat a jak se u toho máte cítit. Pokud poslechnete a očekávaný pocit štěstí vás nezaplaví, možná vám najednou dojde, že svůj příběh potřebujete změnit.
Nejlepší cestou, jak jej obrátit ve svůj prospěch, je vejít do přímého kontaktu s ostatními lidmi, kterých se příběh týká. Třeba i oni nejsou spokojeni se svou rolí poslušného konzumenta a třeba i oni hledají jinou cestu, jak najít smysl života. Osobní setkávání lidem umožňuje, aby uvažovali jako osobnosti a nikoli jako čtenáři předem napsaných scénářů.
Čeká nás období plné změn. Nenechme si vzít své příběhy. Jsou součástí našeho života a žádný dobrý pocit z nákupu věcí, které ve skutečnosti nepotřebujeme, nám nemůže vynahradit jejich ztrátu.

Lenka Nováková
(podle knihy Setha Godina „Všichni marketéři jsou lháři“)

Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 16. 07. 2009.