Vladimír Vondráček: Střípky paměti, aneb od embrya po sklerózu (52)
Rubrika: Publicistika – Zbývá dodat...
|
Střípky paměti aneb od embrya po sklerózu (52) |
Dostávám k další kategorii střípků, které snad lze nazvat střípky technickými. Myslím, že na rozdíl od Miroslava Horníčka, který říkával, že jeho technické znalosti končí u skoby, jsem na tom podstatně lépe. Tedy zejména teoreticky, po stránce praktické je to už horší. Vím sice, že šroub se zašroubovává doprava, ale stačí abych měl nasadit zahradní hadici, která se šroubuje zezdola na vodovodní kohoutek, a hned si nejsem jistý! Také vím, že se nemá tlačit na pilu, ale když s někým řežu, tak po několika tazích automaticky tento axiom porušuji. Přesto jsem se za svého už opravdu dosti dlouhého života dokázal zdárně vypořádat s většinou těch technických pomůcek až zázraků, i když někdy se značnými zádrhely. A právě ty bych chtěl nyní připomenout. ![]() Odstartoval jsem dobře, ale nebyl jsem si jist, jakou rychlost mám zařazenou, nožní páka mi dělala velké problémy. To by tak nevadilo, jelo to, ale horší bylo, že motorka je mnohem těžší než obyčejné kolo a tak jsem se ji bál v zatáčce správně naklopit! Proto jsem hned na první křižovatce nemohl zahnout a projel jsem jí rovně. Pak jsem velmi pomalu, a tedy bez náklonu otočil, jel pomaloučku a teprve potom se mi povedlo správně zabočit! Od té doby jsem jezdil pouze na tandemu. Jeden z mých nejlepších vrchlabských kamarádů – Svatík - měl předválečné motokolo Jawa 100 - Robot, které mělo na zadním blatníku pouze nosič, na který jsem si dával složenou deku. A na takto samozřejmě nepatřičně vybaveném prostředku jsme „rajzovali“ zejména o prázdninách po okolí. Jednou se kamarád vsadil, že takto ve dvou stihneme trasu z Vrchlabí do Špindlu – asi 17 km a výškový rozdíl přes 200 metrů – za 20 minut. Sázku vyhrál, zvládli jsme to o minutu rychleji. Mnohem hororovější pak byla jedna noční jízda opačným směrem, kdy jsme jeli za velké bouřky, kdy blesky oslňovaly a byly střídány naprostou tmou. Ale tu trasu měl Svatík prostě naježděnou! Na vysvětlenou nutno dodat, že to vše se odehrávalo v první polovině padesátých let, kdy provoz na silnicích byl samozřejmě nesouměřitelný s tím dnešním. ![]() ♦♦♦ Pokračování příště... Další díly najdete zde |
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 03. 02. 2011.
OSOBNOSTI POZITIVNÍCH NOVIN
![]() |
Dáša Cortésová |
![]() |
PhDr. Ing. Zdeněk Hajný |
![]() |
Rudolf Křesťan |
![]() |
Jaroslav Vízner |
![]() |
Ivo Šmoldas |
![]() |
Ivan Kraus |
![]() |
PhDr. Jiří Grygar |
![]() |
Jitka Molavcová |