Jiří Vlastník: Říkali mu Jardo Marais

Rubrika: Publicistika – Co je psáno...

Setkal jsem se s ním až na sklonku jeho života. Patřil k té generaci umělců, o kterých mi král rozhlasových pohádek Karel Weinlich říkává – když oni vešli do studia, okamžitě jsme úctou ztichli. Komedianti patřili k Jaroslavovým prvním filmům
Opustil nás před dvěma lety dosti nemocen a zcela zapomenut. Přesto si do posledních chvil zachoval svůj charakteristický, klukovsky rozverný humor, kterým svého času sklízel úspěchy v rozhlasovém studiu i nesčetných estrádách po celé republice. 

Byl dlouholetým protagonistou Národního divadla, natočil přes sedmdesát filmů. Zvláště jeho rané role romantiků  i frajerů jsou nedílnou součástí mého mládí, po kterém se mi občas zasteskne, stejně jako po českém herci 
Jaroslavu Marešovi.
 
Na chvíli jsme tehdy spolu otevřeli knížku jeho života a je škoda, že o ní nakladatelství neměla zájem. Už ta první kapitola - dětství – mnohé naznačuje. Svět těchto lidí nebyl virtuální. Životem řádně otřískáni pak věděli o čem a jak hrát. Věděli jaká a kde použít slova. I včetně těch dosti nespisovných. Ono všemu tomu se kdysi říkalo umělecká pokora….

Jardo Marais mi říkal Karel Effa. Dětství jsem totiž prožil ve Francii. Pocházím ovšem z Husince, kde se narodil Jan Hus a pak já. Moje zbytečná skromnost mi Jaroslav Mareš se svou ženou v roce 2002nedovoluje se jmenovat na prvním místě. Po první světové válce tady byla dost bída a tak táta odjel na  nábor pracovat do Francie. Byl výborný a všestranný lakýrník. Po půl roce nám poslal peníze, abychom mohli s mámou přijet za ním. Dojeli jsme do Vernonu. Tam bylo tehdy zvykem, že dělníci chodili do práce v modrácích, v jedné kapse láhev vína, ve druhé veku bílého chleba proloženou paštikami či sýrem. Táta trval na tom, aby mě vyslovovali co nejsprávněji, a tak jsem se psal Mares. Jaroslav ale neprošlo, Francouzi by tak dlouhé jméno nepřežili, a tak mě překřtili na Žaka.
 
Maminka pocházela od Vodňan. Byla šikovná a hrozný dříč. Tak, přestože dělala ve Vernonu ve fabrice, po večerech ještě štrikovala Francouzkám krásné šaty. Jednou mi upletla žlutý svetřík a povídá: „Jaroušku, tady počkej, hezky seď a nehejbej se. Půjdeme se tetám pochlubit, jak jsem ti to pěkně upletla.“
Já zůstal stát před krámem s roletou, kterou právě někdo krásně natřel fialovou barvou.
Na estrádním pódiu byl doma...Pochopitelně, že jsem se o ní při čekání na maminku opřel… Přišli jsme k tetám, které tedy mohly obdivovat krásný pruhovaný, žlutofialový svetr. Je to jedna z mála vzpomínek na maminku, které mi zbyly. Byl jsem ještě malý chlapec, když umřela v nemocnici na tuberkulózu. Zůstal jsem pak s tátou sám, pochovali jsme ji na hřbitově ve Vernonu, který ale už neexistuje, byl zničen při bombardování za invaze spojenců. Navštívil jsem místa svého dětství až v roce 1956 při zájezdu Národního divadla do Paříže. Dostal jsem tehdy dokonce k dispozici auto s řidičem a průvodce, kteří se mnou projeli cesty mého mládí. Dojeli jsme až do vesnice, kde jsme kdysi měli od místního sedláka pronajatý dům. Stál jsem s dojetím po třech desítkách let před ohradou a nakukoval dírou po suku dovnitř do zahrady, na dům a vlastně ještě kamsi mnohem dál…
 
Táta pracoval v Rouenu ve velkých loděnicích. Chodil jsem tam do školky a poznal poprvé biograf. Ještě němý. Táta s maminkou chodili do zahradní restaurace, kde se promítaly  filmy. Vstupné bylo jeden frank, kdo ale seděl za plátnem, platil jen padesát centimů. Obraz tam byl také dobře vidět, jen byly obrácené Jedna z typických rolí mladého Jardy Mareše ve filmu Léto.titulky. Tam jsme tedy sedávali, a já s nadšenýma, rozzářenýma očima zbožňoval Chaplina. Pamatuji se, jak předváděl v Evropě tehdy jen málo známý moderní tanec. Začal jsem též tančit a lidé mi házeli peníze. Bylo to mé první veřejné vystoupení a první honorář. Poznal jsem v oné restauraci Friga, Rin-Tin-Tina a všechny ty další báječné legendy.
Šťastné dny ale netrvaly dlouho. Maminka začala stonat a já po jejím odchodu skončil na rok v sirotčinci, než mě dal
tatínek do péče jedné rodiny. Jmenovali se Blanamovi a nebyli to vlastně ani Francouzi, ale Baskové. Paní jsem říkal maminko, měla dvě svoje děti, jednoho chlapce z Belgie a mě.
Když jsem tedy dělal v tom padesátém šestém svou okružní jízdu krajinou svého dětství, paní Blanama jsem též navštívil. Ještě žila, dodnes ji mám před očima - tu šedovlasou paní s drdůlkem jako od Lotreca. Řekl jsem ji, že jsem ten a ten. „Á, ty jsi ten Němec! Ne, Čechoslovák. Ó, můj Žak!“ Tak jsem ji dal na památku hedvábný šátek.

 
Francie za první světové války značně hospodářsky vykrvácela, daleko více než Německo. Ztratila i mnoho práceschopných obyvatel, skoro v každé rodině oplakávali mrtvého. Když jsme tam vV Posledním mohykánu režiséra Slavínského se dostal do dobré společnosti. Sestřičky mu dělaly Dagmar Frýbortová se Soňou Červenou, matku Meda Valentová e dvacátých letech přišli, nabízeli tátovi občanství i pozemky. A on to tehdy nepřijal, což se později ukázalo jako velká chyba, stejně jako to, že byl v odborech. Když přišla krize, prefekt mu vzal jako cizinci pracovní povolení a jeli jsme v roce 1931 šupem do Prahy, přesněji řečeno domů do Husince k babičce.
Odjížděli jsme ze země mého mládí v malém náklaďáčku, deky, peřiny, nábytek. To, co se nevešlo, prodal táta vetešníkovi. Nechali jsme tam i náš statek včetně množství králíků, které táta choval a rozdával. Bez krá
líka od nás neodešla žádná návštěva…
Když jsme tehdy odjížděli, přeskočil můj pes Medor plot a běžel za naším autem, já seděl na korbě a plakal. Medor běžel stále, až už nemohl. Chtěl jsem vyskočit za jízdy a vrátit se k němu, ke svým šťastným dnům. Nakonec Medor i statek zmizeli za obzorem, vše časem přebolelo, jenom dlouho, velmi dlouho jsem nemohl žádného psa mít….
 
Přijeli jsme do Čech, kde i zde krize vrcholila. Bylo to hrozné. Koukal jsem zděšeně kolem sebe. Na polích kolem Husince tahaly pluhy a žebřiňáky místo koní vyhublé krávy, to by v Normandii nebylo myslitelné! Šeptával jsem zděšeně – táto já chci pryč, tady přece žijí samí barbaři. Češtinu jsem ve Francii poněkud zapomněl, mluvil jsem tak nějak francouzsko-česky. Ve FrVe filmu Nástup se setkal s Ladislavem Chudíkem a Karlem Högerem ancii jsem se učil výborně, teď jsem měl ve škole problémy. I když jsem měl vlastně ve vzdělání náskok. Táta nakonec získal práci v Českém Brodě jako - dnes by se řeklo - malíř jakýchsi billboardů či figurín. Nebyl tam však dlouho, pohádal se s majitelem a byl rok bez práce. Což byla v té době katastrofa. Český Brod byl v té době v rukou sociálních demokratů, kteří se snažili život lidí bez práce jak to šlo ulehčit. Poznal jsem tak záhy, jak chutná obecní polévka.
Chodil jsem do Masarykovy dělnické akademie, později do Českého Brodu do měšťanky. A nemohl jsem stále dohnat češtinu. Mou nejčastější známkou z rodného jazyka byla čtyřka. Sloh jsem měl ovšem výborný. To mě bavilo už ve Francii, kde jsem si i přivydělával, když jsem psával statkářským synkům, kteří často pílí a talentem zrovna nevynikali, domácí slohové práce. Napsal jsem třeba tři, nejlepší si ponechal a dvě prodal po franku.
A poznával pomalu třídní rozdíly a nespravedlnost – synkové patřičně bohatých sedláků šli domů s jedničkou a já většinou s dvojkou.

"Běhal jsem rád a prý i dobře..."Přežili jsme nejhorší dny. Táta pak dostal práci v továrně Ogar v Praze ve St
rašnicích, mnohem později to bylo vývojové oddělení Javy. A já se tam učil zámečníkem. Chtěl jsem se sice stát malířem nebo jít v tátových stopách a vyučit se lakýrníkem, protože mně se tátovo řemeslo moc líbilo.
Vzpomínám, jak maloval, jak jsem tomu já říkával, zpívané obrázky. To mě poslal v neděli pro za dvě koruny míchaného piva. Napil se, začal malovat a ke každému detailu svého obrázku si pobrukoval jinou melodii. Zpíval si šlágr, když maloval listí, svůj šanson měly velehory, jiný zase vesnický voříšek u své boudy či kopretiny ve váze. Chtěl jsem také jednou tak v pohodě popíjet míchané pivo a prozpívat se životem nad svými obrázky, ale měli jsme na výtvarnou výchovu profesora, který kladl důraz spíše na rýsování než na kreslení, a tak jsem nakonec místo u plátna a palety skončil u rýsovacího prkna. Učil jsem se zámečníkem a přiznávám se – vůbec mě to nebavilo. A opravdu jsem nikdy dobrým zámečníkem nebyl….
 
Byl jsem v té době dlouhým urostlým klukem plným energie, kterou jsem chodil utrácet do místní DTJ – Dělnické tělovýchovné jednoty. Psal se rok 1937 a já S Robertem Vrchotou a Sylvou Daníčkovou ve stále populární komedii Florenc 13,30.jsem se přes tuto organizaci dostal k sociální demokracii, stal jsem se jako šestadvacetiletý nejmladším předsedou v místní odbočce Sociálně-demokratické mládeže. DTJ bylo vlastně její sportovní složkou. „Detejáků“ bylo v Českém Brodě víc než Sokolů. A řádně jsme se hecovali.
„Chceš-li míti z dítka vola, pošli si ho do Sokola,“ byla jedna z našich oblíbených průpovídek. Sokolové nám ovšem nezůstali nic dlužni. Tak jako oni měli populární sokolovny, my měli své „liďáky“, kam jsme chodívali cvičit.
Součástí našeho lidového domu bylo i divadlo a biograf, kde jsem spatřil svůj první zvukový film. Hrál jsem tu i svou první roli. Bylo to v dětské opeře, kterou s námi na měšťance nastudoval náš třídní profesor. Dali jsme ji název
Stavíme si město nové a každý jsme zpívali několik rolí. Mělo to jít dokonce do rozhlasu, přijeli tam s technikou, ale kluci nějak popletli party a tak se to nakonec nevysílalo. Má první premiéra se tedy moc nevydařila. Ve Strašn
Národní divadlo, Dana Medřická a Tramvaj do stanice Touhaicích jsem v divadle spojeném se sociální demokracií pokračoval. Byl zde v té době významný divadelní ochotnický spolek Aragon. Na Vinohradech pak jakýsi Václav Válek vedl soubor Zapadlí talenti. Byla to též levicová scéna, měli dokonce svá vlastní slova na hry a písně Voskovce a Wericha. A my s nimi měli dost silnou družbu. Vedli je dva židovští chlapci a zde začínal svou hereckou dráhu třeba Pepík Pehr. S Aragonem jsme zprvu hráli jen scénky proložené zpěvem, později jsme si troufali i na větší celky. Se Suchomelem, který později působil jako profesionál v Divadle mladých, jsme vytvořili dvojici jako Voskovec a Werich. Zdůrazňuji jako. Osvobozené divadlo nás všechny nakazilo, bylo naším velkým vzorem…
                                                                                                     
Jaroslav Mareš - filmografie

Datum narození:    24. dubna 1921, Husinec
Datum úmrtí:         22. října 2003

   
Herec Vojtěch, řečený sirotek (1989) .... Juz
Dům pro dva (1988) .... Mrázek
Podivná přátelství herce Jesenia (1985) .... Brtek
Prodavač humoru (1984) .... Vyhnálek
Zánik samoty Berhof (1983) .... muž v hospodě
Ta chvíle, ten okamžik (1981) .... vrátný
Jak napálit advokáta (1980) .... řidič gazu
 
1979-1970  
  Drsná Planina (1979) .... role neurčena
Na pytlácké stezce (1979) .... pracovník na pile
Past na kachnu (1978) .... role neurčena
Noc klavíristy (1976) .... zedník
Boty plné vody (1976) .... 3. Zimní vítr - Dvořák
Odysseus a hvězdy (1976) .... pracovník radiolokace
Motiv pro vraždu (1974) .... 2. Rukojmí - Kříž
Vysoká modrá zeď (1973) .... staršina Havlín
Svatba bez prstýnku (1972) .... muzikant
Smrt černého krále (1971) .... výčepní
Pan Tau a Claudie (1970) .... pán z koncernu
Pane, vy jste vdova! (1970) .... generál
Na kometě (1970) .... Lafitte
Na kolejích čeká vrah (1970) .... Vojtíř
 
1969-1960  
  Den sedmý, osmá noc (1969) .... Čeledín
Maratón (1968) .... frajtr
Královský omyl (1968) .... Valdek
Bylo čtvrt a bude půl (1968) .... konferenciér
Hříšní lidé města pražského (1968) (TV) .... 10 - role neurčena
Čtyři v kruhu (1967) .... popelář
Klapzubova jedenáctka (1967) (TV) .... 10 díl - role neurčena
Když má svátek Dominika (1967) .... detektiv
Ta naše písnička česká (1967) .... prodavač losů
Ukradená vzducholoď (1966) .... redaktor Ardan
Ukradená vzducholoď (1966) .... otec komedianta
Nahá pastýřka (1966) .... Karel Šíp
Flám (1966) .... atletický muž
Dva tygři (1966) .... praporčík Vacek
Magnetické vlny léčí (1965) (TV) (krátký)
Hvězda zvaná Pelyněk (1964) .... Werner
Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964) .... silný pistolník
Skok do tmy (1964) .... Karel
Einstein kontra Babinský (1963) .... reportér
Mezi námi zloději (1963) .... František
Tři chlapi v chalupě (1963) .... Skřivánek
Tři chlapi v chalupě (1963) .... Skřivánek
Až přijde kocour (1963) .... vedoucí restaurace
Ikarie XB 1 (1963) .... Milek Wertbowski
Kolik slov stačí lásce (1961) .... 2. pilot
Florián (1961) .... Kareš
Ledové moře volá (1961) .... reportér Jindra
Procesí k Panence (1961) .... staršina VB
Chvíle rozhodnutí (1961) (TV) .... 4. - šofér
Páté oddělení (1960) .... por. Jonáš
U nás v Mechově (1960) .... Francek
 
1959-1950  
  Konec cesty (1959) .... pohraničník
Muž, ktorý sa nevrátil (1959) .... nadporučík SNB Hronec
Zatoulané dělo (1958) .... svobodník Vočko
Dnes naposled (1958) .... Rendl
Černý prapor (1958) .... Václav
Florenc 13.30 (1957) .... Vališ
Padělek (1957) .... Drašner
Proti všem (1957) .... Prokůpek
Zářijové noci (1957) .... četař Římsa
Hra o život (1956) .... detektiv Brotánek
Neporažení (1956) .... voj. Pepík
Jan Žižka (1955) .... Prokůpek
Větrná hora (1955) .... šofér
Nechte to na mně (1955) .... Tonda
Anděl na horách (1955) .... Anděl ml.
Jan Hus (1954) .... Prokůpek
Nejlepší člověk (1954) .... hodinář Vích
Komedianti (1953) .... Fricek
Nástup (1952) .... Antoš
Plavecký mariáš (1952) .... Franta
Únos (1952) .... Toník
Akce B (1952) .... Juzek
Karhanova parta (1951) .... Jarka Karhan
Zocelení (1950) .... Jan
Past (1950) .... Hans
Případ dr. Kováře (1950) .... Blahna
 
1949-1940  
  Revoluční rok 1848 (1949) .... Majzner
Soudný den (1949) .... Zvonař
Vzbouření na vsi (1949) .... Venca
Němá barikáda (1949) .... Jarda Nedvěd
Pytlákova schovanka (1949) .... novinář
Odznak (1949) (krátký) .... mladý dělník
Zelená knížka (1948) .... Urbanec
Léto (1948) .... Jan Skalník
Návrat domů (1948) .... Zdeněk
Kariéra (1948) .... mladý redaktor
Dnes neordinuji (1948) .... Divíšek
Předtucha (1947) .... Karel
Tři kamarádi (1947) .... Pepík
Poslední mohykán (1947) .... Jaroslav
Týden v tichém domě (1947) .... František
Siréna (1947) .... Klen
Housle a sen (1946) .... Václav, Slavíkův sourozenec
Nezbedný bakalář (1946) .... mendík
 
mluví Nejlepší tip (1954)
 
zpěv Léto (1948) .... Lásko, bože, lásko; Na křinecký hrázi
 

Zdroj:    ČESKÉ FILMOVÉ NEBE   http://www.cfn.cz

Foto © z archivu Jaroslava Mareše

Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 10. 11. 2005.