Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (17) Charles-Francois Daubigny
Rubrika: Exkluzivně
Motto (Jitka Dolejšová)
Obraz je příběh, obraz je báseň,
jen místo pera štětec v ruce tančí…
Obraz je otisk člověčí.
Co Kdosi viděl a neviděl, slyšel a neslyšel.
Co prožíval a jak žil.
Co hledal a nacházel, nebo nikdy nenašel.
Niterní pocity, pravdy a omyly.
Smutky, křivdy, pochybnosti.
Lásky, vášně, tajemství.
Sny a touhy.
To vše je schované v obraze.
To vše je obraz.
Můžete vstoupit bez klepání, nemusíte čekat na vyzvání – už teď jste vítáni…
Zastavte se na chvíli, uklidněte mysl a otevřete duši.
Vnímejte krásu obrazu a nechte jej na sebe působit.
Vtiskněte si obraz do srdce nebo jej vložte do přihrádky svých vědomostí.
Všímejte si celku i detailů a dívejte se dle libosti – nikdo vás nebude rušit. Tato galerie je pro Vás otevřena non-stop.
Přeji Vám příjemné zážitky při každém setkání s obrazem.
Jitka Dolejšová
Setkání s obrazem (17) Charles-Francois Daubigny
„Není možné se zmýlit ani o hodinu v tom, kdy pan Daubigny maluje. Je to malíř jedné chvíle a jediného dojmu.“ (Odilon Redon)
Seina v Besons
Z obrazu vyzařuje poklidná síla. Dílo bylo namalováno u řeky nedaleko vísky Besons, která leží severně od Paříže. Zobrazuje každodenní scénu u Seiny – pradleny na břehu řeky. Dokonalost zobrazení krajiny může pocházet pouze bezprostředního pozorování.
Pole v červnu
Panenský ostrůvek u Besonsu
Jezírko
Daubignyho nejkrásnější díla pocházejí z let 1864–1874, většinou jde o pečlivě ztvárněné krajinky se stromy, řekami, jezírky apod. Pozorný divák si může všimnout, že často jsou na vodních plochách či v jejich blízkosti namalovány kachny. Traduje se, že čím více kachen malíř ve svém díle ztvárnil, tím považoval obraz za kvalitnější a zdařilejší.
Charles-Francois Daubigny (1817–1878)
Umělecký směr: realismus
Francouzský malíř a grafik. Rád maluje v plenéru, okouzlují ho zejména potoky, řeky, rybníky, ale i moře. Měl dokonce plovoucí ateliér – loďku „Le Botin“, se kterou vyjížděl po Oise, Seině a Yonně a maloval říční krajiny. Patřil k nejvýznamnějším představitelům barbizonské školy a tzv. intimní krajinomalby. Od raných krajin tmavého koloritu došel v pozdním období až k volnému skicovitému rukopisu, postihujícímu ve světlých barevných skvrnách světelnou a vzdušnou náladu říčních krajin.
Předchozí díly
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (16) Berthe Morisot
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (15) Theodore Rousseau
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (14) Michelangelo Buonarotti
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (13) Francisco José de Goya
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (12) John Constable Édouard Manet
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (11) Édouard Manet
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (10) Edgar Germain Hilaire Degas
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (9) Pierre-Auguste Renoir
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (8) Claude Monet
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (7) Jan Vermeer van Delft
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (6) Vincent van Gogh
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (5) Rembrandt van Rijn
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (4) Albrecht Dürer
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (3) Jean-François Millet
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (2) Peter Paul Rubens
- Jitka Dolejšová: Setkání s obrazem (1) Raffael
Tento článek byl v Pozitivních novinách poprvé publikován 11. 11. 2012.